kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۱۹
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۶
آیت‌الله صافی گلپایگانی:

دنیا مدیون نهضت علمی امام صادق(ع) است 

آیت‌الله صافی گلپایگانی در پیامی تصریح کردند: مكتب حضرت امام صادق (ع) مانند دانشگاهي بود كه دانشكده‌هاي عمده در علوم مختلفه در آن تأسيس شده باشد و در هر دانشكده، مباحثه و درس و تحقيق راجع به علم خاصی دنبال شود.


 به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی، در نوشتاری به مناسبت سالروز شهادت حضرت جعفر بن محمد الصادق(ع)، مجامع علمی دنیا را مدیون نهضت علمی آن حضرت خواند و تصریح کرد: مكتب حضرت مانند دانشگاهي بود كه دانشكده‌هاي عمده در علوم مختلفه در آن تأسيس شده باشد و در هر دانشكده، مباحثه و درس و تحقيق راجع به علم خاصی دنبال شود.
معظم‌له خاطر نشان کردند: رهبري پیشوای ششم شیعیان منحصر در علوم اسلامي نيست، بلكه در ساير دانش‌هاي مانند نجوم، رياضي، طب، شيمي و دیگر علوم نيز شاگرداني تربيت كردند كه در اين فنون معروف و مشهورند.
این مرجع تقلید یادآور شدند: اگر از زمان جابربن حيان تا حال، ادامه نتايج استفاده‌هاي اين مرد از امام ششم و فحص‌‌ها و تحقيقات و بحث‌هاي علمي او را گرفته بوديم و به علوم ديگری كه مورد نياز جوامع متمدّن و پيشرفته است، اهميت داده بوديم، امروز در ميدان مدنيت مادي، به غرب و اروپا و آمريكا كه هرچه دارند از دولت سر اسلام و اصول عاليه آن و از بركات مساعي علماء مسلمين است، محتاج نمي‌شديم.
معظم له با تاکید بر این که بايد قدر این مکتب و گنج گران‌بها و معارف ناب را دانست، تصریح کردند: همگان باید در این دانشگاه بزرگ، زانوی تلمّذ و شاگردی به زمین بزنند و در ایام شهادت آن امام همام، همانند سابق، در مجالس عزاي حضرت شركت ‌كرده و با شكوه هر چه بيشتر، این ايام را تجليل و احترام نمايند.