kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۰۵۰
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۶
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

کاندیدای نهایی جریان اصلاحات برای انتخابات شریک بزرگ روحانی در مشکلات کنونی کشور است

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد روز چهار‌شنبه در گزارشی به بررسی گزینه‌های جریان اصلاحات برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 پرداخت ونوشت: «اسحاق جهانگیری قاعدتاً بیش از دیگران از این شانس برخوردار است که کاندیدای نهایی جریان اصلاحات باشد. جهانگیری اما فارغ از این‌که هنوز رسماً از عزم خود برای ورود به صحنه کلامی دست‌کم به‌طور صریح نگفته، با یک مشکل مهم رو‌به‌روست و آن، این‌که به‌دلیل 8 سال حضور در دولت روحانی و معاون اول رئیس‌جمهوری کنونی، سخت قادر به جلب آرای شهروندان باشد. با این همه او شاید از جمله معدود اعضای این فهرست است که ردصلاحیتش در انتخابات پیش‌رو بعید می‌نماید.»


سرویس سیاسی-

گفتنی است اسحاق جهانگیری کاندیدای پوششی روحانی در سال 96‌، مدافع بزرگ دولت روحانی و البته شریک بزرگ روحانی در مشکلات کنونی جامعه است که ظاهرا بر ترس و تردید خود برای شرکت در انتخابات غلبه کرده و گفت‌وگوی چند روز پیش او در کلاب‌هاوس بیش از هرچیز یک گفت‌وگوی کاملا انتخاباتی و اعلام حضور بود.
آرای منفی نظرسنجی‌ها نسبت به جهانگیری به خاطر هشت سال همراهی ویژه با روحانی بالاست. رفتار جهانگیری در انتخابات گذشته خیلی‌ها را به این موضوع معتقد کرد که کاندیدای پوششی 96، بدون برو برگرد گزینه قطعی اصلاح‌طلبان 1400 است. اما شرایط مطابق میل اصلاح‌طلبان پیش نرفت و روند خرابی‌های دولت روحانی در چهار سال دوم به طور ویژه اوج گرفت. از این روست که برخی روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب علیرغم برخی چهره‌های این جریان دست به قلم شده و صریحا جهانگیری را از کاندیداتوری منع می‌کنند.
یک سایت اصلاح‌طلب در این باره نوشته بود که «ناگفته پیداست که جهانگیری هشت سال معاون اول حسن روحانی بوده» گفته است: «اینکه او از قدرت کافی برخوردار نبوده و یا پس از گران شدن بنزین در خانه مانده و برای چند روز سر کار نرفته است و یا خودش با نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی از روز نخست مخالفت کرده است و... مسائلی نیست که بتوان در انتخابات درباره آنها سخن گفت و به عنوان برگ برنده نهایی برای مخاطبان از فتوحات هشت سال گذشته پرده‌برداری کرد.
همکاری راهبردی ایران و چین تحریم‌های غرب علیه ایران را خنثی می‌کند
روزنامه دنیای اقتصاد دیروز در سرمقاله خود نوشت: «سال‌هاست که نگران آن هستیم»؛ این جمله، اولین واکنش بالاترین مقام ایالات‌متحده آمریکا به امضای موافقت‌نامه راهبردی ایران و چین بود. گویا مقامات آمریکایی از سال‌های پیش نگران فرارسیدن چنین روزی و امضای موافقت‌نامه همکاری‌های راهبردی ایران و چین بودند؛ به‌گونه‌ای که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در اولین واکنش به آن و در پاسخ به این سؤال که چقدر از امضای موافقت‌نامه ایران و چین نگران هستید، پاسخ داد: «سال‌هاست که نگران آن هستیم... اگر به صورت‌بندی گفتمان‌های قدرت در منطقه غرب آسیا نگاهی بیندازیم، گفتمان مقاومت به رهبری ایران، تنها گفتمان قدرتی است که زیر نفوذ آمریکا و غرب نبوده و می‌تواند مسیر امن گذرِ راه ابریشم را تضمین کند ...  در بعد نرم‌افزاری، قدرت گفتمانی دو کشور ایران و چین در تقابل با هژمونی تمدنی غرب و آمریکا از قابلیت اعتبار (Credibility) و دسترسی (Availability) بیشتری برخوردار خواهد شد... در بعد سخت‌افزاری، وابستگی هرچه بیشتر اقتصادی دو کشور با محوریت احیای جاده ابریشم، تامین نیاز پایدار انرژی چین و خنثی‌‌سازی تحریم‌های غرب علیه ایران را می‌توان انتظار داشت. حال، با دیرینه شناسی از عمق نگرانی مقامات آمریکایی از اتحاد تمدنی ایران و چین، فهم نگرانی آنها در سطح (امضای موافقت‌نامه راهبردی) سهل و آسان خواهد بود.»
مدعیان اصلاحات؛ مقصران اصلی سردی انتخابات
روزنامه اینترنتی همدلی در مطلبی نوشت: متاسفانه قرائن نشان می‌دهد که فضای سردی بر فضای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ حاکم است و می‌توان گفت که همان شرایط انتخابات مجلس یازدهم در انتخابات پیش‌رو، تکرار خواهد شد، مگر آن‌که انگیزه فوق‌العاده‌ای به رای‌دهندگان داده شود و مردم ببینند که بهترین کاندیدای مطلوب آن‌ها، با قوی‌ترین برنامه در صحنه حضور دارد.
روزنامه اصلاح‌طلب نوشت: به عنوان نتیجه‌گیری باید گفت اگر از مردم انتظار می‌رود که به صورت حداکثری در انتخابات مشارکت داشته باشند، از مجموعه نظام و برگزارکنندگان انتخابات، انتظار می‌رود که مقدمات و شرایط مشارکت حداکثری مردم را به‌وجود آورند.
همدلی در مطلبی دیگر در این خصوص نوشت: در این باره باید از خود بپرسیم و به ملت نیز پاسخ دهیم، که کجای دنیای دمکراتیک با نظامات انتخاباتی پویا چنین است که ما چنین هستیم؟ آیا می‌توان گفت که این خروجی‌های معیوب نتیجه یک انقلاب مردمی یا انقلاب اسلامی است؟ انقلابی که در نگاه و شعارهای سرانش، انتخاب مردم جایگاه برتری داشت!
مدعیان اصلاحات در حالی بر سردی فضای انتخابات تاکید می‌کنند و سعی می‌کنند که آن را بر دوش نظارت استصوابی و شورای نگهبان بیاندازند که اولاً) دلیل اصلی کم توجهی رسانه‌ها و افکار عمومی به انتخابات ریاست جمهوری، عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم است و در این خصوص هم دولتی‌ها و هم مدعیان اصلاحات، جزو متهمان ردیف اول هستند. آنها چگونه می‌توانند چشم در چشم مردمی که این روزها با تورم‌های چندصد درصدی و کم‌یابی و نایابی کالاهای اساسی دست و پنجه نرم کنند، نگاه کنند و از آنان بخواهند دوباره به نامزدهای مورد نظر آنان رأی دهند؟ ثانیاً) اصلاح‌طلبان در اسفند 98 با چند لیست وارد رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی شده و چهره‌هایی مانند مجید انصاری و... سرلیست آنان بودند، اما افکار عمومی به ویژه عده‌ای که پای صندوق‌های رأی نیامدند، از آنها روی‌‌گردان بودند و نتیجه آن مشارکت نسبتاً پایین در انتخابات بود. از اینرو آنان نعل وارونه می‌زنند و آدرس غلط می‌دهند تا برای پنجه کشیدن بر چهره شورای نگهبان، از مشارکت حداکثری و عبرت از انتخابات مجلس و... قلم فرسایی کنند!
چندی پیش مهدی آیتی، عضو سابق حزب اصلاح‌طلب اعتماد ملی گفته بود «عملکرد دولت روحانی نه تنها عدم اقبال به اصلاح‌طلبان را به دنبال داشت، بلکه سبب کاهش مشارکت نیز شد.»
همچنین علی صوفی وزیر دولت اصلاحات و عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفته بود: «با وضعیت سوء‌مدیریت دولت و فشار معیشتی بر مردم، کاهش مشارکت در انتخابات قابل پیش‌بینی بود.»
مدعیان اصلاحات نه از FATF سر در می‌آورند و نه از تحریم‌ها
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«مدت‌هاست که خطر عدم تصویب FATF گوشزد می‌شود اما توجهی نمی‌شود. اگر می‌خواهیم لغو تحریم‌ها برای مردم فایده داشته باشد فکری برای لوایح چهارگانه شود. از سوی دیگر باید توجه داشت که طرف‌های غربی پس از توافق اولیه با ایران و بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای خود و لغو تحریم‌ها، مسائل دیگری را نیز مطرح خواهند کرد. این موضوع مهم است، زیرا ریشه اختلافات از همین مباحث است».
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت:«ایران باید به مذاکرات سرعت دهد تا درگیر گفت‌و‌گوهای فرسایشی نشود و مردم هرچه سریع‌تر می‌خواهند با لغو تحریم‌ها از زیر بار فشار اقتصادی خارج شوند. مردم به این وعده دولت رای دادند و دولت باید در دو ماه باقی مانده که در قدرت است هرچه سریع‌تر این وعده را عملیاتی کند و ضرورت دارد تا در کنار آن نیز از لیست سیاه بانکی نیز خارج شویم».
متاسفانه مدعیان اصلاحات علیرغم سر وصدای زیاد، فاقد استدلال کارشناسی و فنی در تحلیل مسائلی همچون برجام و FATF هستند.
در روزهای گذشته شبکه پرس‌تی‌وی اعلام کرد که آمریکا با اصرار بر عدم لغو ۵۰۰ تحریم برجامی عامل گره خوردن مذاکرات در وین است. بر اساس آنچه پرس‌تی‌وی گزارش کرده است، باقی‌ماندن تحریم این ۵۰۰ نهاد و فرد باعث می‌شود که ایران نتواند از منافع اقتصادی برجام استفاده کند. این گزارش افزوده است زیاده‌خواهی آمریکا در این راستا، بر خلاف ماده ۲۹ برجام، مانع عادی شدن روابط تجاری و اقتصادی ایران با جهان خواهد شد.
کارشناسان معتقدند که بیش از 1500 تحریم با برچسب‌های جدید بازآفرینی شده‌اند. بر همین اساس آمریکا چه به برجام برگردد و چه برنگردد، مسئله برجام نیست، مسئله اصلی لغو 1500 تحریم و راستی‌آزمایی این اقدام از سوی ایران است.  اقدامی که دولت‌های آمریکا و از جمله دولت ‌ترامپ انجام داده‌اند، تغییر برچسب تحریم‌هاست. بر همین اساس تا زمانیکه این اقدام خصمانه ادامه داشته باشد، عملاً لغو تحریم‌ها، ثمری ندارد.
حالا مدعیان اصلاحات بدون توجه به موارد مذکور و همچنین بدون توجه به تحریم‌هایی از جمله کاتسا، سیسادا و آیسا، مدعی هستند که صرفا با وعده مقامات آمریکایی، تحریم‌ها لغو می‌شود.
از سوی دیگر، کارشناسان معتقدند که عامل اصلی محدودیتهای بانکی و تجاری کشور در تبادلات بین‌المللی، تحریم‌های ثانویه است نه FATF اتفاقا FATF ابزاری در جهت هوشمند‌سازی تحریم‌های ضدایرانی است.
متاسفانه مدعیان اصلاحات با بازی در پازل طرف آمریکایی و اروپایی در پی هموار‌سازی مسیر برجام‌های 2 و 3 هستند.