kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۶۹۰۷
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۲

آمریکا جنگنده‌های اف16 عراق را زمینگیر کرد!



یک رسانه‌ آمریکایی از زمینگیر شدن ناوگان جت‌های «اف-16 » نیروی هوایی عراق به دلیل خروج خدمه آمریکایی از پایگاه‌های عراق از بیم حملات راکتی خبر داد. این اتفاق، یک‌بار دیگر، بی‌خاصیت بودن تسلیحات نظامی آمریکا در کشورهای دیگر را ثابت کرد.
هنوز فراموش نکرده‌ایم که آمریکایی‌ها علیرغم مشاهده پیشروی تکفیری‌های داعش به سمت بغداد در سال 2014، از ارسال تسلیحات نظامی به عراق خودداری کرده بودند. علتش هم این بود که داعش در راستای منافع واشنگتن فعالیت می‌کرد و آمریکا نمی‌خواست این گروه تروریستی شکست بخورد. این اتفاق، یکبار دیگر به همگان ثابت کرده بود که غرض آمریکا از نفوذ به درون ساختار نیروهای نظامی کشورهای هدف، که به بهانه آموزش یا فروش تسلیحات صورت می‌گیرد، تحت کنترل گرفتن این نیروها در راستای منافع نا مشروع خود است.
ماجرای سال 2014‌، برای عراقی‌ها به قدر کافی
عبرت آموز و هشدار دهنده بوده است و به همین خاطر، مقامات بغداد طی سال‌های گذشته تلاش کرده بودند تا از روسیه نیز سلاح‌های مدرن بخرند که البته، نگرانی آمریکایی‌ها را به دنبال داشته است.
دیروز هم از عراق خبر رسید که با خروج مستشاران آمریکایی از عراق، جنگنده‌های اف 16 ارتش عراق زمینگیر شده‌اند. این ماجرا، در ظاهر منطقی به نظر می‌رسد و آمریکایی‌ها می‌گویند به خاطر حملات موشکی، امنیت جانی ندارند. اما، سؤال اینجاست که چرا پرواز این هواپیماها به حضور نظامیان اشغالگر آمریکایی وابسته است؟ اگر قرار باشد که عراقی‌ها برای هر گونه استفاده از این جنگنده‌های گران قمیت، دست به دامن آمریکایی‌ها بشوند، آیا این زمینه وابستگی شدید نظامی عراق به آمریکا نمی‌شود و زمینه سوءاستفاده واشنگتن را فراهم نمی‌کند؟
به گزارش خبرگزاری فارس، شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» دوشنبه اعلام کرد، خدمه آمریکایی نگهداری از جنگنده‌های اف-۱۶ عراق را به دلایل امنیتی، از این کشور خارج کرده است. این اتفاق باعث شد که جنگنده‌های اف 16 ارتش عراق‌، زمینگیر شوند.
به نوشته روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز»، خروج پرسنل این شرکت آمریکایی از پایگاه هوایی «بلد» در ۴۰ مایلی شمال بغداد، دلایل امنیتی دارد. «جوزف لامارکا جونیور» از مسئولان لاکهید مارتین گفت: «با هماهنگی دولت آمریکا و با توجه به اولویت اصلی ما که ایمنی کارکنان است، لاکهید مارتین در حال جابه جایی تیم اف-۱۶ مستقر در عراق است.»
به نوشته این روزنامه، یک مقام امنیتی عراق گفت که لاکهید مارتین ۷۰ کارمند در پایگاه بلد داشته است؛ ۵۰ نفر از این افراد، به آمریکا و ۲۰ نفر نیز به اربیل در منطقه خود مختار کردستان عراق منتقل می‌شوند.
یک مقام عراقی که خواست نامش فاش نشود، نیز گفت: «از آنها(آمریکایی‌ها) خواستیم تصمیم را به تاخیر بیندازند، اما آنها گفتند که برای دو یا سه ماه اینجا را ترک خواهند کرد.»
جنگنده‌های اف-۱۶ سال ۲۰۱۱ از آمریکا به قیمت چند میلیارد دلار خریداری شده‌اند.
«مصطفی کاظمی» نخست‌وزیر عراق، طی مصاحبه‌ای که شنبه گذشته انجام داد، گفت که بغداد در تلاش است شرکت‌های باقیمانده آمریکایی را متقاعد کند که کارکنان آنها ایمن هستند. وی تایید کرد که برنامه نگهدازی اف-۱۶ مشکل ساز شده است. نخست‌وزیر عراق گفت: «کمبود متخصص برای نگهداری هواپیماها یکی از مشکلات است.برخی از این شرکت‌ها به دلیل حملات موشکی به پایگاه هوایی بلد از عراق خارج شدند.»
سال گذشته نیز بیشتر هواپیماهای اف-۱۶ عراقی ضعیف زمین گیر شده بودند و علت آن، خودداری خدمه لاکهید مارتین از ارائه خدمات بوده است.