kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۶۹۰۴
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۳
طبق گفته‌های رئیس اتحادیه لوازم خانگی

قیمت برخی لوازم خانگی طی چهار سال اخیر20 برابر شده است!

رئیس اتحادیه لوازم خانگی با انتقاد از درخواست تولید‌کنندگان لوازم خانگی برای گرانی دوباره تولیداتشان گفت: یخچالی که سال 96، یک و نیم میلیون تومان بوده امروز به 30 میلیون تومان رسیده است!





به گزارش خبرگزاری تسنیم، تعدادی از شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی داخلی تصمیم به افزایش پنج تا10 درصدی قیمت محصولات خود دارند. در شرایطی که تولیدکنندگان مدعی کاهش وابستگی به واردات و خودکفایی در تولید هستند و با وجود روند کاهشی نرخ ارز همچنان هزینه‌های تولید آنها بالا و خواستار افزایش قیمت محصولات خود هستند. این موضوع حتی با اعتراض رئیس اتحادیه لوازم خانگی نیز روبرو شده است.
اکبر پازوکی با اعلام اینکه فروش لوازم خانگی در رکود شدید به سر می‌برد اما انجمن لوازم خانگی مدام قیمت‌ها را افزایش می‌دهد. وقتی 70 درصد مواد اولیه در داخل کشور تولید می‌شود و قیمت دلار نیز روند کاهشی دارد چرا باید افزایش قیمت‌ها اعمال شود. یخچالی که سال 96 ، یک و نیم میلیون تومان بود امروز به 30 میلیون تومان رسیده درحالی‌که حقوق کارگران به میزان کمی افزایش پیدا کرده است.
علاوه براین نکته مهم اینجاست روند افزایشی قیمت لوازم خانگی توسط تولیدکنندگان در حالی انجام می‌شود که بازار امین حضور پر از کالاهای قاچاق بوده و فروشندگان غیررسمی به راحتی نسبت به فروش آنها اقدام می‌کنند. اما چرا کالای قاچاقی که با چندین واسطه وارد کشور شده است در نهایت قیمتی پایین‌تر از محصولات تولیدی در داخل کشور را دارد! به عنوان نمونه لباسشویی قاچاق ال‌جی در بازار هفت میلیون و 700 هزار تومان قیمت‌گذاری شده درحالی که مشابه ایرانی با همان امکانات 11 میلیون تومان به فروش می‌رسد.
همچنین در فصل گرما که مصرف کولر افزایش بیشتری پیدا کرده است یک کولر قاچاق هفت تا هفت و نیم میلیون تومان قیمت خورده اما یک برند ایرانی کمتر از 9 میلیون تومان نیست. در بخش تلویزیون نیز یک تلویزیون ایرانی تا 13 میلیون و 500 هزار تومان قیمت‌گذاری شده اما همان محصول حتی با کیفیت بالاتر را در کالاهای قاچاق می‌توان 11 میلیون تومان خریداری کرد.
به اعتقاد کسبه گردش مالی کالاهای قاچاق در بازار لوازم خانگی به 200 میلیارد تومان می‌رسد. جالب اینجاست که مسئولان نظارتی مدام از افزایش نظارت خود بر بازار صحبت می‌کنند اما این مسئله فقط محدود به کسبه رسمی شده و آن دسته از افرادی که کالای قاچاق به فروش می‌رسانند شامل هیچ نظارتی نمی‌شوند.