kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۶۸۶۹
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۸

دیوار قلعه پرتغالی‌های هرمز فروریخت




معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفت: دیوار ضلع جنوب شرقی یکی از برج‌های قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز براثر ترک خوردگی و فرسودگی بالا در گذر زمان، فرو ریخت.
عباس نوروزی اظهار داشت: این قسمت از دیوار در همان منطقه‌ای قرار دارد که زمین فوتبال در ماه‌های گذشته چمن شد و درخصوص خطر بالای آن برای افراد و بازیکنان بارها هشدار داده بودیم. وی تاکید کرد: این خطر همچنان وجود دارد و اگر چنان زمین‌لرزه‌ای رخ دهد و برج فرو بریزد آوار ناشی از آن حتی می‌تواند برای منازلی که در فاصله حدود ۴۰ متری قرار دارند خطرناک باشد.
وی ادامه داد: با توجه به این مخاطره‌ها هنوز زمین فوتبال جمع‌آوری نشده که این وضعیت از نظر فنی و همچنین از نظر زیبایی‌شناسی بنای تاریخی قلعه پرتغالی‌ها نادرست بوده و در زمان وقوع حوادث کسی نمی‌تواند پاسخگو باشد. معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان یادآور شد: بخش فروریخته توسط کارشناسان این اداره کل و شورای فنی استان پیش از این مورد بررسی قرار گرفته بود و بنا شد نسبت به جمع‌آوری آن پس از تایید وزارتخانه در هفته‌های آینده اقدام شود.
نوروزی افزود: هم‌اکنون آوارهای ریخته شده درحال جمع‌آوری بوده و بعد از این طرح مرمت دیوار تهیه و نسبت به تعیین برآورد مالی و مرمت اقدام خواهد شد. این قلعه تاریخی به جا مانده از زمان استعمار پرتغال، ۵۱۳ سال پیش ساخته شد و در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید که در ضلع شمالی این جزیره و در ساحل دریا قرار دارد.
این اثر معماری مهم‌ترین قلعه باقی مانده از روزگار تسلط پرتغالی‌ها بر سواحل و جزایر خلیج‌فارس است.