kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۶۸۱
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۵

فرمان آماده‌باش به ارتش یمن طرفداران الحوثی: دولت صنعا باید برود

به دنبال پافشاری طرفداران الحوثی برای استعفای دولت صنعا، ارتش یمن به حالت آماده‌باش درآمد.


تظاهرات مسالمت‌آمیز طرفداران الحوثی در حالی در صنعا پایتخت یمن و شهرهای دیگر ادامه دارد که فردا ضرب‌الاجل عبدالملک الحوثی رهبر الحوثی‌ها برای استعفای دولت به پایان می‌رسد. معترضان که در میدان «تغییر» صنعا در حال تحصن و اعتصاب هستند با برگزاری تظاهرات در سه مرکز پایتخت بر ضرورت سرنگونی دولت و اجرای تمام توافقات صورت گرفته در کنفرانس گفت‌وگوهای ملی تاکید دارند.
 در واکنش به تداوم اعتراضات، تیپ چهارم ارتش یمن که مقر آن در صنعا قرار دارد به منظور بالا بردن میزان آمادگی هجومی و اجرای هرگونه اقدام فوری نیروهای این تیپ، به حالت آماده‌باش درآمد.
همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، انقلابیون یمنی در تظاهرات خود بر ضرورت اجرایی شدن چهار مطالبه اصلی خود تاکید دارند. مطالبات مردمی شامل رد فوری و قطعی تصمیم غیرقانونی جیره‌بندی مشتقات نفتی، سقوط دولت و تشکیل فوری دولت نجات ملی، تلاش برای اقدامات انقلابی و گزینه‌های باز دیگر و پایبندی به مسئله فلسطین است.
همچنین در نشست عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور یمن با نیروهای ملی و سیاسی کشور سه مسئله تصویب شد. تشکیل کمیته‌ای از نیروهای ملی و سیاسی به منظور رایزنی با عبدالملک الحوثی، بررسی احتمال تشکیل دولت وحدت ملی و بررسی اقدامات متناسب با الحوثی‌ها از جمله مصوبات نشست دیروز صنعا بود.
واکنش‌ها به تظاهرات الحوثی‌ها تنها به داخل یمن محدود نشد و عربستان مخالفان دولت صنعا را به دخالت نظامی تهدید کرده است.
بر اساس گزارش تسنیم به نقل از پایگاه خبری یمن، مقامات عربستان با لحنی شدید الحوثی‌ها را تهدید کرده‌اند که هر تلاشی برای به دست گرفتن قدرت در صنعا، کودتا علیه قانون اساسی است و نیروهای نظامی عربستان در صورت نیاز برای متوقف کردن اعتراضات الحوثی‌ها به زور متوسل خواهند شد.
در همین حال سخنگوی جنبش انصار‌الله با صدور بیانیه‌ای بر تداوم انقلاب مردم برای سرنگون کردن دولت فاسد تاکید کرد و گفت: مردم یمن قیمومیت خارجی را رد می‌کنند و خواهان کشوری قوی و عادل هستند.
محمد عبدالسلام در بیانیه خود از نامه 10 کشور و طرف ناظر بر طرح شورای همکاری خلیج‌فارس در خصوص حل بحران یمن ابراز تعجب کرد. وی گفت سفرای این کشورها و گروه‌ها اشتباه کردند که به خودشان اجازه دادند تا جلوی راه ملت یمن را بگیرند. وی درخواست این 10 کشور از جنبش انصارالله برای مشارکت در روند سیاسی یمن را درخواستی نشأت گرفته از فقدان آگاهی آنها از واقعیت‌های سیاسی امروز یمن دانست.