kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۶۷۵۸
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۵
ظریف:

مسئولیت احیای برجام بر عهده آمریکاست و نه ایران

وزیر امور خارجه با ‌اشاره به مذاکرات وین با هدف احیای برجام تاکید کرد: امروز، رئیس‌جمهور آمریکا باید تصمیم بگیرد که آیا آمریکا به بی‌قانونی ادامه می‌دهد یا به قانون پایبند است.مسئولیت بر عهده آمریکا و نه ایران است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در پیامی به سالگرد خروج آمریکا از برجام اشاره کرد. وی در این پیام توییتری نوشت: در حالی که در وین سعی در احیای برنامه جامع اقدام مشترک داریم،‌ ضروری است یادآوری کنیم چگونه همه چیز شروع شد.
ظریف اضافه کرد: سه سال پیش در چنین روزی، یک دلقک بی‌اعتبار، تعهدات آمریکا تحت برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرد. امروز، رئیس‌جمهور آمریکا باید تصمیم بگیرد که آیا آمریکا به بی‌قانونی ادامه می‌دهد یا به قانون پایبند است.مسئولیت بر عهده آمریکا و نه ایران است.
دولت بایدن ضمن اعتراف به اینکه سیاست فشار حداکثری ترامپ شکست خورده، مدعی شده بود که قصد دارد ایالات متحده را به برجام بازگرداند اما تا به حال از انجام اقدامات لازم در این راستا خودداری کرده است.
در روزهای گذشته سخنگوی کاخ سفید، بدون اعتنا به اینکه آمریکا تعهداتش در برجام را نقض کرده بار دیگر مدعی شده بود که تحریم‌ها تنها در صورت «بازگشت» ایران به تعهداتش در برجام قابل رفع است.

احتمال تمدید همکاری
 با آژانس

طبق گزارش رسانه ژاپنی «ان‌اچ‌کِی»، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران در گفت‌وگوهای برجامی وین به این رسانه گفته ممکن است ایران تمدید همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در زمینه بازرسی از سایت‌های هسته‌ای خود در نظر بگیرد.
طبق این گزارش، ایران اعلام کرده که همکاری خود با آژانس درخصوص بازرسی‌های هسته‌ای را در صورت عدم حصول پیشرفت در گفت‌وگوها بر سر برداشته شدن تحریم‌های آمریکا و سایر مسائل، تا اواخر ماه مه پایان خواهد داد. عراقچی به خبرنگار ان‌اچ‌کی در این خصوص گفت: ایران امیدوار است پیشرفت کافی (در وین) حاصل شود تا به تمدید (توافق با آژانس) نیازی نباشد. وی افزود: اما اگر نیاز شود، ایران در زمان مناسب تمدید را در نظر خواهد گرفت.
بر اساس این گزارش، تصور می‌شود که عراقچی و «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دیدار روز پنجشنبه خود در مقر آژانس در وین در این خصوص گفت‌وگو کرده‌اند.
پیشتر وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد واشنگتن بتواند به تفاهمی در مذاکرات وین دست پیدا کند تا بتوان توافق فنی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در پایان ماه جاری میلادی منقضی می‌شود را تمدید کرد.

آمریکا باید به پایبندی کامل
 به برجام بازگردد

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش شامگاه شنبه در پیامی توییتری بر ضرورت بازگشت آمریکا به برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد.
اولیانوف در این پیام توییتری نوشت: همانطور که اتحادیه اروپابه درستی در بیانیه مطبوعاتی خود اعلام کرد، مشارکت کنندگان در گفت‌وگوهای وین به مذاکرات از جمله بازگشت احتمالی آمریکا به توافق هسته‌ای ادامه می‌دهند. برای تحقق این موضوع، آمریکا باید به پایبندی کامل به برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل بازگردد.

رایزنی‌های فشرده در وین
دور جدید رایزنی‌ها در وین در چارچوب کمیسیون مشترک برجام که از روز جمعه ۱۷ اردیبهشت ماه در پایتخت اتریش آغاز شد، طی روزهای گذشته کماکان ادامه دارد.
در نشست روز جمعه طرفین تأکید کردند که روند گفت‌وگوها سرعت یابد و بر همین اساس در روزهای گذشته رایزنی‌ها بین هیئت‌های ایران و گروه 1+4 به صورت مستمر و فشرده ادامه داشته است.
در همین خصوص دیدارهایی بین سید عباس عراقچی رئیس‌هیئت ایرانی و سایر روسای هیئت‌ها از جمله چند دیدار با انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس خارجی اتحادیه اروپا انجام شده است.
در این میان نیز نشستی چهارجانبه با حضور عراقچی و روسای سه کشور اروپایی (آلمان،‌ فرانسه و انگلیس) برگزار شده است.
گفتنی است مذاکرات در سطح کارشناسی نیز هم در چارچوب کارگروه‌های سه‌گانه تحریمی، هسته‌ای و ترتیبات اجرایی و همچنین به صورت دو و چندجانبه در حال پیگیری است.
روز شنبه نیز دیدارهای دوجانبه‌ای بین هیئت‌های کارشناسی ایران با هیئت‌های روسی و چینی برگزار شد و روز یکشنبه نیز نشست کارشناسی دوجانبه‌ بین هیئت‌های ایران و روسیه برگزار شد.