kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۶۵۴۵
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۳
به دستور رئیس جمهور

بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش آغاز شد

آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش اعم از طرح‌های عمرانی، آموزشی، پژوهشی و رفاهی دانشجویی و فرهنگی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور و وزارت آموزش و پرورش به‌صورت ویدئو کنفرانس با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد.


 

حجت‌الاسلام روحانی روز پنجشنبه(16 اردیبهشت) ۱۸۸ طرح عمرانی، پژوهشی، آموزشی، رفاهی و ورزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری شامل یکصد و پنج طرح عمرانی، آموزشی در دانشگاه‌های سراسر کشور، ۲ طرح آموزشی رفاهی دانشگاهی خیّرساز، ۲۰ طرح پژوهشی و زیرساخت پژوهشی در دانشگاه‌ها، هشت طرح فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک‌های علم و فناوری کشور و ۵۳ طرح رفاهی و ورزشی دانشجویی در دانشگاه‌های کشور را افتتاح کرد.
طرح‌های وزرات آموزش و پرورش هم شامل ۲۶۸ فضای آموزشی با هزار و ۲۹۵ کلاس درس در ۱۵ استان، ۲۰ فضای آموزشی بنیاد همدلان آینده‌نگر (هاسب) در استان سیستان و بلوچستان است که با دستور رئیس‌جمهور افتتاح شد. این طرح‌های آموزشی با سرمایه‌گذاری دو هزار و ۳۷۵ میلیارد تومان برای ۹۰۵ نفر‌ اشتغال ایجاد می‌کند.
روحانی در آیین افتتاح این طرح‌ها طی سخنانی گفت: اساس حرکت این دولت از روز اول این بوده است که دانشگاه‌ها و مراکز علمی‌ و تحقیقاتی را به بخش تولید و مراکز صنعتی متصل کند و امروز شاهد هستیم که در اطراف دانشگاه‌ها مراکز علمی‌- فناوری و نوآوری شکل گرفته که این یک تحول بزرگ است.
روحانی افزود: در این دولت در زمینه علم و دانش، نوآوری و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان شاهد یک تحول بزرگ هستیم و کارهای مهمی ‌انجام شده است اما بدلایل سیاسی این موارد کمتر دیده شده و مورد توجه قرار نگرفته است.
روحانی با بیان اینکه در سال‌های 92 تا 99 توجه بسیار خوبی به بخش آموزشی، علمی ‌و پژوهشی کشور شده است، خاطرنشان کرد: مسئولان دولت تدبیر و امید توجه بسیار ویژه‌ای به بخش دانشگاه و پژوهش داشتند و افتتاح بیش از هزار کلاس درس در هر سال نشان‌دهنده این است که در این سال‌ها در هر روز چه تلاش‌ها و اقداماتی برای گسترش زیرساخت‌های علم‌‌آموزی انجام شده است.
با جود سیر نزولی پیک چهارم
همچنان رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی ضروری است
رئیس‌جمهور همچنین روز پنجشنبه در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا با‌ اشاره به ضرورت طراحی یک برنامه ویژه و کارآمد برای اصناف به منظور رعایت کامل و دقیق اجرای پروتکل‌ها از سوی صاحبان مشاغل و تشدید اقدامات نظارتی در ادارات دولتی، برخورد قاطع و جدی با متخلفان از اجرای دستورالعمل‌ها را مورد تأکید قرار داد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه گذر از پیک چهارم و حتی تزریق واکسن نمی‌تواند متضمن این باشد که دچار پیک‌های بعدی نشویم، اظهار داشت: کاهش رعایت پروتکل‌ها بعد از هر پیک نشان می‌دهد که مردم خود را با زندگی سازگار با کرونا تطبیق نداده‌اند، به همین خاطر تغییر سبک زندگی و سازگاری آن با کرونا باید از کارویژه‌های اصلی ما باشد.
در این جلسه همچنین بر اساس پیشنهاد ارائه شده از سوی کمیته‌های تخصصی ستاد ملی کرونا، تمدید محدودیت‌های اعمال شده در شهرهای نارنجی و قرمز برای عبور کامل از پیک چهارم ضروری به ‌نظر می‌رسد که این پیشنهاد به تصویب رسید. همچنین در این جلسه به پیشنهاد قرارگاه عملیاتی و کمیته بهداشت و درمان، به منظور مدیریت و مقابله دقیق‌تر و ویژه در کنترل پیک چهارم، کلیه سفرها در سراسر کشور در همه رنگ‌بندی‌ها از ساعت 12 روز سه‌شنبه 21 اردیبهشت تا ظهر روز شنبه 25 اردیبهشت مصادف با تعطیلات عید سعید فطر ممنوع خواهد بود.
همچنین مقرر شد از هفته آینده در شهرهای با رنگ قرمز و نارنجی، کسب‌وکار برای گروه مشاغل یک و دو آزاد باشد.
کمیته بهداشت و درمان همچنین در این جلسه گزارشی از وضعیت رعایت اصول بهداشتی از سوی اصناف مختلف و ادارات و تقویت نظارت بر اجرای پروتکل‌ها ارائه کرد که بر اساس آن، رعایت پروتکل‌ها متأسفانه هنوز به سطح مطلوب نرسیده و نیازمند اقدامات موثر نظارتی و تبلیغاتی است و باید نسبت به آگاهی‌بخشی به مردم در زمینه پرهیز از عادی‌انگاری بیماری اقدامات بیشتری انجام شود و تقویت سیستم نظارتی برای افزایش نظارت‌ها و ممانعت از برگزاری تجمعات ضروری است.