kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۶۵۳۶
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۱

اعلام آمادگی 185 شخصیت علمی و نظامی یهود برای همکاری با دادگاه لاهه علیه جنایات اسرائیل

همزمان تشدید جنایت رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فسطین، 185شخصیت علمی و ادبی یهود در نامه‌ای به دادگاه لاهه گفتند حاضر به همکاری در راستای اثبات جنایات جنگی این رژیم علیه فلسطینی‌ها هستند.

 

حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به مردم فلسطین و به ویژه تشدید این جنایات در ماه مبارک رمضان باعث شده تا بسیاری از ساکنان اراضی اشغالی نیز علیه این رژیم جنایتکار موضع بگیرند. به گزارش فارس، ۱۸۵ شخصیت نظامی،علمی، فرهنگی و ادبی ساکن در سرزمین اشغالی در نامه‌ای به «فاتو بنسوده» دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه، از وی خواستند تا بهانه‌های رژیم صهیونیستی درخصوص جنایات جنگی خود علیه فلسطینی‌ها را باور نکند. به نوشته وبگاه عرب۴۸، در این نامه که به وکیل خانم «بنسوده» تحویل داده شده، آمده است که آنها حاضرند با سازمان‌های حقوق بشری مستقر در سرزمین اشغالی برای جمع‌آوری اسناد جنایات جنگی اسرائیل علیه فلسطینی‌ها در خلال جنگ ۲۰۱۴ غزه و شهرک‌‌سازی‌ها همکاری کنند.
در میان امضا کنندگان این نامه، ۳۵ نفر استاد دانشگاه با درجه پروفسوری، ۱۰ دارنده جائزه علمی، افسران عالی‌رتبه، شخصیت‌های ادبی، هنرمندان و فعالان چپ‌گرا حضور دارند. در این نامه می‌خوانیم: «بر اساس تجربه گذشته خود، تأکید داریم که نسبت به عزم و اراده و جدیت نهادهای قضایی اسرائیل درخصوص تحقیق بر روی بروز جنایت جنگی علیه فلسطینی‌ها شک و تردید عمیقی داریم. این تردید بر پایه ارتکاب ده‌ها مورد جنایت جنگی در اراضی اشغالی است که درباره عمده آنها هیچ زمانی تحقیقی صورت نگرفت و تنها در موارد ‌اندکی تحقیقات سطحی پیش رفته و در نهایت نیز رأی تبرئه صادر شده است».
امضاء کنندگان این نامه در ادامه مواردی از اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در حق مردم فلسطین را ذکر کرده و نوشتند: «اقدامات تبعیض‌آمیز بی‌ شمار، محدودیت‌های رفت و آمد، مصادره اراضی فلسطینی‌ها برای شهرک‌نشینان، مجازات دسته‌جمعی، بازداشت‌های بی‌مورد، بازداشت‌های طولانی مدت بدون سپری شدن مراحل دادرسی، زندانی کردن غیر قانونی در خارج از اراضی اشغالی، یورش‌های پر تکرار به خانه‌ها و روستاها، تخریب خانه‌ها و ساختمان‌ها، ممانعت از دسترسی به نیازهای اولیه از جمله آب، لغو مجوز سکونت، ممانعت فلسطینیان از ورود به زمین‌های کشاورزی خود و محاکمه در دادگاه‌های نظامی بر اساس اسناد غیر واقعی نمونه‌هایی از جنایات اسرائیل علیه فلسطینی‌ها به شمار می‌رود.»
امضاء کنندگان تأکید کردند که قوانینی که در اراضی اشغالی اعمال می‌شود و نوع اجرای آنها از سوی مقامات اجرایی و امنیتی اسرائیلی به گونه‌ای است که در عمل اجازه ارتکاب ظلم و جنایت جنگی را می‌دهد و آنها در ارتباط با سازمان‌های حقوق بشری و فعالانی که در اراضی اشغالی و اراضی فلسطینی‌ها فعالیت می‌کنند، آماده هستند تا جنایات جنگی رژیم صهیونیستی را مستند کرده و به سهم خود به دادگاه کیفری بین‌المللی کمک کنند.
دیوان کیفری بین‌المللی مستقر در لاهه در اسفند ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد که تحقیق رسمی درباره وقوع جرائم جنگی در اراضی فلسطین اشغالی را آغاز کرده است. دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا اما سال گذشته تلاش بسیاری برای ممانعت از آغاز این تحقیقات انجام داد و مسئولان دادگاه لاهه را تحریم کرد.