kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۶۵۳۴
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۱
وزیر خارجه آمریکا:

اوکراین عضو ناتو می‌شود؛ کمک تسلیحاتی به کیف را افزایش می‌دهیم



 
 سرویس خارجی-
بنابر اعلام دفتر ریاست جمهوری اوکراین، وزیر خارجه آمریکا در دیدار با رئیس‌جمهور اوکراین بر حمایت واشنگتن از پیوستن اوکراین به پیمان نظامی ناتو تأکید و اعلام کرده، به «کیف» سلاح‌های بیشتری می‌دهد!
در حالی که با اعلام عقب‌نشینی هزاران سرباز روس از مرزهای اوکراین انتظار می‌رفت تنش‌ها بین غرب و روسیه بر سر اوکراین کاهش یابد اما ظاهراً آمریکا تصمیم گرفته دوباره بر آتش بحران در این منطقه بدمد. وزیر خارجه آمریکا در همین ارتباط در سفری که روز پنج شنبه گذشته به «کیف» پایتخت اوکراین داشته، خواستار عضویت اوکراین در ناتو شده؛ مسئله‌ای که روس‌ها به شدت نسبت به آن حساس هستند.
خبرگزاری روسی ریانووستی، در این باره نوشته «آندره یرماک» رئیس‌دفتر «ولادیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرده «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در دیدار با «ولادیمر زلنسکی» بار دیگر به وی اطمینان داده که واشنگتن از پیوستن اوکراین به پیمان نظامی ناتو حمایت می‌کند. رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور اوکراین طی بیانیه‌ای درخصوص ابراز حمایت آمریکا از پیوستن کشورش به ناتو اظهار داشت: «آمریکا بار دیگر تأکید کرد که شریک راهبردی ماست و از پیوستن اوکراین به ناتو حمایت می‌کند. البته کشورهای زیادی عضو این ائتلاف هستند که باید درباره پیوستن اوکراین به ناتو نظر بدهند و به همین جهت تلاش‌ها در این زمینه ادامه می‌یابد».
وزیر خارجه آمریکا نیز در پایان سفر خود، پنتاگون را ««شریک اصلی اوکراین» نامید و وعده داد که مسئله ارائه «کمک‌های نظامی مضاعف و قابل توجه» به این کشور فعالانه در واشنگتن در حال بررسی است.
«بلینکن» در مصاحبه با «رادیو آزاد» با اعلام این مطلب، یادآور شد این کمک‌ها، از جمله ارسال تجهیزات دفاعی که می‌تواند در شرایط کنونی برای اوکراین بسیار مفید هستند، فعالانه در حال بررسی است.
همزمان با اظهارات تحریک‌آمیز وزیر خارجه آمریکا‌،«ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز شامگاه پنجشنبه روسیه را به حفظ نیروی نظامی خود در مرزهای اوکراین متهم کرد. «استولتنبرگ» در گفت‌وگوی کوتاهی با خبرنگاران پیش از ورود به جلسه وزرای دفاع اتحادیه اروپا، مدعی شد: «ما شاهد کاهش حدودی تعداد نیروهای روسی بودیم، اما ده‌ها هزار نفر از آنها باقی مانده‌اند و همچنین شاهد آن هستیم که روسیه بسیاری از تسلیحات و تجهیزات را نیز نگاه داشته است». دبیرکل ناتو در ادامه ادعاهای خود افزود: «در کل، روس‌ها حضور چشمگیری اطراف اوکراین دارند و تعداد نیروهای آنها در مقایسه با تنش‌های اخیر بسیار افزایش یافته است».
برخی کارشناسان می‌گویند، ماجراجویی‌های غرب در میان اختلافات کیف- مسکو، می‌تواند این منطقه را دوباره وارد جنگ کند.