kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۶۴۷۲
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۹

مشکلات کشاورزان اصفهان با خشکی زاینده‌رود افزایش می‌یابد



دبیر صنف کشاورزی استان اصفهان گفت: مشکلات کشاورزان این استان بویژه در مسائل معیشتی بدلیل جاری نبودن زاینده‌رود روز به روز افزایش یافته است.
اسفندیار امینی افزود: از مهر سال گذشته تاکنون اجازه جریان آب در بخش اعظم این رودخانه مرکزی کشور داده نشده و همین امر سبب شده است که کشت پاییزه گذشته و کشت بهاره امسال انجام نشود.
وی اضافه کرد: از آنجا که امرار معاش فعالان بخش کشاورزی منوط به تامین منبع آب و جریان رودخانه است معضلات اقتصادی، معیشتی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری را برای این قشر
رقم زده است.
امینی افزود: فروش زمین‌های کشاورزی و تغییرکاربری اجباری، رها کردن مزارع و تبدیل به بیابان و کوچ به حاشیه شهرها تنها قسمتی از تبعات تخصیص ندادن حقابه‌ها به کشاورزان است که سال به سال بیشتر می‌شود.
دبیر صنف کشاورزی اصفهان اظهارداشت: تاکنون مشکلات معیشتی کشاورزان این استان، جاری سازی دائم زاینده‌رود و تامین حقابه‌ها این رودخانه جدی گرفته نشده و همین امر مشکلات مضاعفی را هر ساله به دوش این قشر انداخته است.
امینی خاطرنشان کرد: همچون سال‌های قبل که به دفعات مشاهده شد بخش بزرگی از رودخانه زاینده‌رود(از محل سد چم آسمان تا تالاب گاوخونی) خشک است و اجازه جریان آب در این منطقه را نمی‌دهند اما در بالادست آن از این حوضه آبریز به استان‌های دیگر آب منتقل کردند و یا قصد انتقال آب به نواحی خارج از حوضه دارند که این با تمامی مصوبات قانونی گذشته همخوانی ندارد و با این‌حال همچنان برداشت‌های غیرمجاز ادامه دارد و راهکاری عملی از سوی متولیان و مراجع قانونی اتخاذ
نشده است.
این رودخانه در دهه‌های اخیر به ‌علت برداشت‌های غیرقانونی، انتقال آب از این حوضه به دیگر حوضه‌ها و استان‌ها، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای تبدیل و در پایین دست در فصول گرم به ویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.