kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۶۴۲۳
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰

مجمع تشخیص مصلحت نظام تأسیس ۷ «منطقه آزاد» جدید را تصویب کرد

با وجود هشدارهای متعدد کارشناسان درباره ضرورت جلوگیری از توسعه نامتوازن مناطق آزاد، مجمع تشخیص مصلحت نظام تأسیس هفت منطقه آزاد جدید را تصویب کرد.



به گزارش خبرگزاری تسنیم، غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: پرونده هشت منطقه آزاد تجاری- صنعتی در استان‌های گلستان (اینچه‌برون)، ایلام (مهران)، اردبیل (اردبیل)، سیستان و بلوچستان(سیستان)، کردستان (بانه-مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر)، کرمانشاه (قصرشیرین) در جلسه دیروز مجمع بررسی شد که به غیر از منطقه جاسک در استان هرمزگان، با تاسیس هفت منطقه آزاد جدید موافقت شد و مجمع آن را مصوب کرد.
گفتنی است این تصمیم در حالی اتخاذ شده که مجموعه‌های کارشناسی متعدد بارها نسبت به ناکارآمد بودن تجربه ایجاد مناطق آزاد متعدد و کارنامه غیرقابل قبول آنها هشدار داده بودند.
مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرده است: کسری تراز تجاری این مناطق در هشت سال اخیر به‌طور متوسط با کسری 733 میلیون دلاری همراه بوده و نسبت سرمایه‌گذاری نیز در مقابل سرزمین اصلی سه درصد بوده است.
همچنین متوسط سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد طی سال‌های مورد اشاره نشان‌دهنده عدم موفقیت مناطق آزاد در رسیدن به اهداف اصلی تأسیس این مناطق است.
یک استاد دانشگاه نیز با اشاره به نقش لابی‌های سیاسی در ایجاد و گسترش مناطق آزاد گفت: بر اساس گزارش نهاد‌های نظارتی، این مناطق نه تنها در «توسعه صادرات» و «جذب سرمایه‌ خارجی» توفیق چندانی نیافته‌اند، بلکه در توسعه فرار‌های مالیاتی و گسترش قاچاق سهم دارند.
سید محمدهادی سبحانیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه متأسفانه عامل اصلی برای ایجاد مناطق آزاد در کشور ما لابی‌های سیاسی بوده و به زیرساخت‌ها و استاندارد‌های لازم برای ایجاد یک منطقه آزاد و یا ویژه اقتصادی توجه نمی‌شود، تصریح کرد: لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری و 13 منطقه ویژه اقتصادی در مجلس دهم با وجود آنکه پیش از این به‌دلیل مغایرت با سیاست‌های کلی نظام با مخالفت اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام روبه‌رو شده بود اما با برخی لابی‌ها، مجدداً در دستور کار مجمع قرار گرفت.