kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۶۳۸۱
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵
روزنامه گاردین خبر داد

«آمریکا»، بزرگ‌ترین تهدیدکننده دموکراسی از نگاه مردم 53 کشور جهان



بر اساس نتایج نظرسنجی بنیاد اتحاد دموکراسی‌ها که روزنامه گاردین منتشر کرده، در ۵۳ کشور جهان، آمریکا بزرگ‌ترین تهدید علیه دموکراسی محسوب می‌شود.
به نوشته روزنامه انگلیسی «گاردین»، نظرسنجی انجام شده توسط «بنیاد اتحاد دموکراسی‌ها» از میان پنجاه هزار نفر در ۵۳ کشور جهان نشان داد،
۴۴ درصد از شرکت‌کنندگان، معتقدند آمریکا تهدیدی برای دموکراسی در کشورشان محسوب می‌شود. این در حالی است که واشنگتن مدعی سردمداری دفاع از دموکراسی در جهان است.
نکته قابل توجه دیگری که این نظرسنجی نشان می‌دهد این است که با وجود تبلیغات و اتهام‌زنی‌های گسترده دولت‌ها و رسانه‌های غربی علیه پکن و مسکو، این میزان درخصوص چین ۳۸ درصد و درخصوص روسیه ۲۸ درصد است.
به گزارش فارس، از سال گذشته میلادی تهدید دانستن آمریکا علیه دموکراسی در جهان ۱۴ درصد افزایش داشته است که بیشترین میزان در آلمان (20 درصد افزایش) و چین (16 درصد افزایش) مشاهده شده است. شاید بحث کرونا هم در این نظرسنجی مؤثر بوده باشد.
همچنین ۸۱ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند به وجود دموکراسی در کشورشان اهمیت می‌دهند، اما تنها چیزی حدود نیمی‌ از آنها معادل ۵۳ درصد (حتی در اروپا) معتقدند در کشورشان دموکراسی برقرار است.
افزون بر این، نتایج این نظرسنجی نشان داد، از نظر ۶۴ درصد مردم کشورهای مختلف جهان، نابرابری اقتصادی بزرگ‌ترین تهدید برای دموکراسی است.
گفتنی است، چندی پیش «وانگ یی»، وزیر خارجه چین، در کنفرانسی با نمایندگان شورای روابط خارجی آمریکا گفته بود، دموکراسی کوکاکولا نیست و آمریکا نمی‌تواند کل جهان را وادار کند طبق میل و ذائقه‌اش باشند.
این جمله حاوی این نکته مهم است که برداشت آمریکا و برخوردش با دموکراسی کاملاً مطابق با ذائقه خودش است و دموکراسی برایش حقیقتی جز این ندارد؛ اگرچه خود را مرکز دفاع از دموکراسی
می‌خواند.