kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۶۳۷۹
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۴

مقاومت سرسختانه فلسطینی‌های محله «شیخ جراح» در برابر مصادره خانه‌هایشان توسط رژیم صهیونیستی




سرویس خارجی-
تلاش رژیم صهیونیستی برای مصادره خانواده‌های فلسطینیان در محله شیخ جراح در شهر قدس و آواره کردن 500 نفر باعث دور جدیدی از درگیری‌ها شده است. شاخه نظامی حماس به رژیم صهیونیستی در این خصوص هشداری قاطع داده است.
شهر قدس در ماه مبارک رمضان شاهد درگیری بین مردم فلسطین با نظامیان صهیونیستی بود. در درجه اول ممانعت نظامیان صهیونیست در ورود نمازگزاران فلسطینی به مسجدالاقصی به درگیری‌های گسترده‌ای منجر شد که در نهایت با عقب‌نشینی صهیونیست‌ها همراه شد. در ادامه نیز تصمیم این رژیم به مصادره برخی از خانه‌های مردم فلسطین در محله شیخ جراح در قدس و آواره کردن 500 نفر به درگیری‌های گسترده‌ای منجر شده است. اهالی محله مذکور از سال ۱۹۷۲ با توطئه‌ای صهیونیستی مقابله می‌کنند که قصد بیرون کردن این خانواده‌ها از منازلشان را دارد.
دادگاه رژیم صهیونیستی اخیرا به چند خانواده فلسطینی در محله شیخ جراح اعلام کرده باید منازل خود را که به نفع شهرک‌نشینان صهیونیست مصادره شده، تخلیه کنند. فلسطینی‌ها به موجب توافقنامه‌ای که در سال ۱۹۶۵ میان دولت اردن و «آنروا» (آژانس امداد و کاریابی ویژه آوارگان فلسطینی وابسته به سازمان ملل) بسته شد مالک این زمین‌ها در قدس محسوب شده و منازل آنها توسط دولت اردن ساخته شد. اما صهیونیست‌ها مدعی‌اند زمینی که منازل فلسطینی‌ها در آن بنا شده قبلا متعلق به خانواده‌های یهودی بوده! رژیم صهیونیستی اکنون با تبانی در دادگاه‌های قدس توانسته این ادعای دروغ خود را به کرسی بنشاند و صدها فلسطینی را با آوارگی اجباری روبه کند.
تکرار فاجعه جورج فلوید
از سوی دیگر، شبکه کان رژیم صهیونیستی فیلم ویدیویی را منتشر کرد که در آن تعدادی از نیروهای پلیس این رژیم مشابه حمله افسران پلیس آمریکا به جورج فلوید،
سیاهپوست آفریقایی‌تبار که منجر به مرگ او شد، به یک جوان فلسطینی در شهر قدس اشغالی حمله می‌کنند. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه کان رژیم صهیونیستی، در این فیلم مشاهده می‌شود که پلیس به فلسطینی‌های معترض در محله شیخ جراح در قدس حمله می‌کنند. در جریان این حمله، تعدادی از نیروهای پلیس این رژیم یک جوان فلسطینی را بازداشت کرد و یکی از سربازان برای ترساندن تحصن کنندگان تیر هوایی شلیک کرد و سرباز دوم صورت جوان بازداشتی را روی زمین خواباند و دستانش را به پشت برد و سرباز سوم زانویش را بر گردن این جوان گذاشت. این صحنه حادثه قتل جورج فلوید، شهروند آمریکایی را به ذهن می‌آورد که توسط یک پلیس سفید پوست در شهر مینیاپولیس کشته شد و اعتراضات گسترده‌ای در آمریکا و خارج از آن در محکومیت نژادپرستی و تخلفات این پلیس آمریکایی صورت گرفت.جمعیت هلال احمر فلسطین هم اعلام کرد، دوشنبه ۱۰ فلسطینی در پی حمله ارتش رژیم صهیونیستی و
شهرک نشینان به تحصن کنندگان در محله شیخ جراح زخمی شدند.
آخرین هشدار
در همین ارتباط، گردان‌های «عزالدین القسام» شاخه نظامی جنبش مقامت اسلامی فلسطین (حماس)، به رژیم صهیونیستی درباره تعرض به محله شیخ جراح در قدس اشغالی هشدار داد. محمد الضیف فرمانده کل گردان‌های شهید عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس طی نامه‌ای خطاب به اشغالگران صهیونیست به شدت درباره تداوم تجاوز علیه محله شیخ جراح هشدار داد و اعلام کرد که فرماندهی القسام و مقاومت در مقابل تداوم این وضعیت دست بسته نخواهد ماند و اشغالگران بهای سنگینی را برای تداوم این وضعیت پرداخت خواهند کرد. در این نامه که در حساب کاربری «ابوعبیده» سخنگوی گردان‌های شهید عزالدین القسام منتشر شد، تاکید شده که این «آخرین هشدار» به اشغالگران است. در این نامه آمده است: «فرماندهی کل آخرین هشدار واضح و شفاف خود را به اشغالگران و غاصبان می‌دهد و اعلام می‌کند که اگر تجاوز علیه مردم ما در محله شیخ جراح متوقف نشود، ما دست بسته نخواهیم ماند و دشمن بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد.»
همچنین ابراهیم ملحم سخنگوی تشکیلات خودگردان گفته که به دستور محمود عباس پرونده خانه‌هایی که اسرائیل قصد اشغال آن در محله شیخ جراح را دارد، به دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه ارجاع داده شد. طبق گزارش وبگاه «الیوم السابع»، ملحم افزود که مطابق با اساسنامه رم، این اقدام اسرائیل جنایت جنگی و نقض صریح قانون بین‌المللی و حقوق بشر است.