kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۶۳۷۷
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۴

افزایش 100 درصدی تیراندازی‌های کور در آمریکا و نگرانی دادستان کل این کشور از تروریسم داخلی



سرویس خارجی
 بر اساس آمارهای منتشر شده، تیراندازی‌های کور در آمریکا طی 124 روز نخست سال 2021 میلادی در مقایسه با سال گذشته، تقریباً دو برابر شده است و همزمان دادستان کل این کشور نیز نسبت به خطر تروریسم داخلی در آمریکا ابراز نگرانی کرده است.
شکاف‌های اجتماعی و سیاسی در آمریکا به روایت رسانه‌ها و مقامات این کشور عمیق‌تر شده است. همزمان خشونت‌های مسلحانه نیز در این کشور افزایش
حیرت انگیزی پیدا کرده است. بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، بیش از 270 تا 300 میلیون قبضه سلاح گرم در خانه‌های مردم آمریکا وجود دارد؛ یعنی تقریباً به ازای هر نفر یک اسلحه در این کشور یافت می‌شود!تحلیل‌های آماری نیز نشان می‌دهد با آنکه فقط حدود ۵ درصد جمعیت دنیا در آمریکا زندگی می‌کنند نزدیک به ۳۱ درصد از کل حوادث تیراندازی‌های دنیا در این کشور اتفاق می‌افتد.
 به گفته «جو بایدن»، «در آمریکا روزانه به‌طور میانگین ۳۱۶ نفر مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرند که ۱۰۶ مورد از آنها به مرگ ختم می‌شود». موسسه «آرشیو خطرات سلاح» نیز آمار تازه‌ای منتشر کرده که نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۰، دست کم ۴۳ هزار آمریکایی با سلاح گرم در این کشور کشته شده‌اند و ۶۱۱ تیراندازی دسته‌جمعی بوقوع پیوسته است. علاوه‌بر این آمارهای مرکز تحقیقات کنگره آمریکا ارائه کرده نشان می‌دهد آمریکایی‌ها صاحب حدود نیمی از (۴۸درصد) از کل ۶۵۰ میلیون قبضه سلاح غیرنظامی موجود در سراسر دنیا هستند.
 گزارش‌های جدید نیز نشان می‌دهد تیراندازی‌های کور در ۱۲۴ روز نخست سال ۲۰۲۱ در آمریکا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تقریبا دو برابر شده است.آمارها نشان می‌دهد که در ۱۲۴ روز نخست سال جاری میلادی، دست کم ۱۸۰ تیراندازی کور در آمریکا اتفاق افتاده است.این تیراندازی‌ها در ۳۵ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا به اضافه واشنگتن دی‌سی (پایتخت آمریکا) روی داده است.این آمار در حالی منتشر می‌شود که طی ۱۲۴ روز نخست سال ۲۰۲۰ میلادی، ۹۸ تیراندازی کور در آمریکا گزارش شده بود.
در آخرین مورد تیراندازی در آمریکا، پلیس شهر نیواورلئان روز یکشنبه خبر داد که در جریان دو تیراندازی دست کم یک نفر کشته و هشت نفر مجروح شدند. بر اساس این گزارش مقایسه آمارهای خشونت با سلاح میان آمریکا و کشورهای دیگر جهان، آمریکا را کشوری کاملاً استثنایی نشان می‌دهد، در این کشور نرخ وقوع تیراندازی‌های خشونت‌بار از هر کشور دیگر در دنیا بیشتر است؛درباره دلایل این موضوع تاکنون تحلیل‌های مختلفی ارائه شده اما آزادی حمل سلاح توسط شهروندان اغلب مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل ایجادکننده این مشکل دانسته می‌شود.رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً ضمن رونمایی از شش دستور اجرایی برای کاهش خشونت‌های مسلحانه، این حوادث را به بیماری مسری تشبیه و آن را مایه شرم‌ساری این کشور در سطح جهانی توصیف کرد. علیرغم آنکه آزاد بودن حمل سلاح در آمریکا، روزانه به بروز خشونت‌های مرتبط با تیراندازی در سراسر این کشور منجر می‌شود که بسیاری از آنها مرگبار است، لابی سلاح در آمریکا به‌اندازه‌ای قدرتمند است که تاکنون کنگره این کشور حاضر نشده اقداماتی را برای محدود کردن حمل سلاح انجام دهد.
550 هزار مجروح
از سوی دیگر نتایج بررسی‌های انجام شده بر روی یک پایگاه داده نشان می‌دهد خشونت‌های مسلحانه در آمریکا هزینه‌های اجتماعی‌ای فراتر از مرگبار بودنشان دارند و سالانه ده‌ها هزار نفر به دلیل جراحت‌های ناشی از این خشونت‌ها روانه بیمارستان می‌شوند. این پایگاه داده که توسط پژوهشگران‌اندیشکده آمریکایی «رند» ایجاد شده نشان می‌دهد بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ نزدیک به ۵۵۰ هزار نفر به دلیل جراحت‌های ناشی از حملات مسلحانه روانه بیمارستان شده‌اند. این حجم از خشونت مسلحانه، سالانه میلیاردها دلار هزینه به نظام بهداشت و درمان آمریکا تحمیل می‌کند.این آمارها در شرایطی ارائه شده‌اند که وقوع چندین تیراندازی با تلفات انبوه در سال ۲۰۲۱ میلادی فشارها را بر دولت و کنگره آمریکا برای اتخاذ سیاست‌هایی جهت پایان دادن به خشونت‌های مسلحانه افزایش داده است.
خطر تروریسم داخلی
دادستان کل آمریکا نیز ضمن هشدار درباره تهدید تروریسم داخلی از کنگره خواسته است تا منابع مالی و بودجه بیشتری را برای تحقیق و تعقیب کیفری تروریسم داخلی اختصاص دهد.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما  به نقل از شبکه خبری‌ای پی؛ «مریک گارلند» دادستان کل آمریکا ضمن هشدار نسبت به تهدید سریع و فزاینده ناشی از تروریسم داخلی، از کنگره خواسته است تا بودجه و منابع مالی بیشتری را برای تحقیق و تعقیب و محاکمه تروریسم داخلی اختصاص دهد.«مریک گارلند» در اظهاراتی در مجلس نمایندگان آمریکا گفت: تهدید ناشی از تروریسم داخلی شب‌ها من را بیدار نگه می‌دارد. ما نگرانی روز افزونی نسبت به افراط گرایی
خشن داخلی و تروریسم داخلی داریم. هر دو تهدید من را شب بیدار نگه می‌دارد. گرچه دادستان کل آمریکا به نام گروه‌های خشن خاصی اشاره نکرده است، ولی اعضای گروه‌های افراطی «پسران افتخار» در بین بیش از ۴۰۰ نفری هستند که پس از حمله مرگبار به ساختمان کنگره در روز ۶ ژانویه(17 دی) دستگیر شده‌اند.« گارلند» از کنگره خواسته است تا بودجه وزارت دادگستری آمریکا را برای مقابله با تروریسم داخلی به میزان ۸۵ میلیون دلار افزایش دهد.