kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۶۳۲۷
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۴

کوتاه از انتخابات

 
  شورای وحدت اصولگرایان: گزینه قطعی ما، رئیسی است
منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت با بیان اینکه گزینه قطعی شورای وحدت جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای رئیسی هستند اظهار داشت: ما در شورای وحدت به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که آقای رئیسی کاندیدای اصلح ریاست جمهوری هستند و امیدواریم به زودی از زبان خود ایشان اعلام کاندیداتوری برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ را بشنویم و شاهد ثبت‌نام ایشان باشیم.

لاریجانی تحت هیچ شرایطی نامزد شورای وحدت نیست
وی در ادامه با‌ اشاره به خط تخریبی و تبلیغاتی برخی از افراد و گروه‌های خاص که یک‌ دروغ را در رسانه‌ها و کانال‌های خبری تکرار می‌کنند، گفت: با آغاز فعالیت‌های سیاسی تشکیلاتی شورای وحدت در کلیپ‌ها و بیانیه‌های خود القا نمودند که کاندیدای این شورا آقای لاریجانی است. برای آخرین بار ضمن تکذیب این دروغ بزرگ و با حفظ احترام آقای لاریجانی اعلام می‌دارد ایشان تحت هیچ شرایطی نامزد شورای وحدت برای انتخابات ریاست‌جمهوری نیست. امید است کسانی که هنوز دستور پخش کلیپ‌های دروغین را می‌دهند متنبه شده و مسیر همدلی و هم‌افزایی را در پیش گیرند.

کاهش احتمال نامزدی علی لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰
تسنیم در خبری نوشت: برخی اخبار حاکی از آن است که احتمال ثبت‌نام علی لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ بسیار کاهش یافته است.
پیشتر از علی لاریجانی به‌عنوان یکی از نامزدهای این انتخابات نام برده می‌شد و بعضی از چهره‌های اصلاح‌طلب از احتمال حمایت از او در انتخابات سخن می‌گفتند. ضمن آنکه این گمانه‌زنی مطرح می‌شد که شاید شورای وحدت طیف راست سنتی در اصولگرایان هم در شرایطی از او حمایت کند.
با این وجود برخی منابع می‌گویند که اسحاق جهانگیری به احتمال زیاد به گزینه اصلی اصلاح‌طلبان تبدیل خواهد شد و شورای وحدت طیف راست سنتی هم اعلام کرده که گزینه اصلی آنها آیت‌الله رئیسی است و نه علی لاریجانی.
بر این اساس منابع خبری می‌گویند که احتمال ثبت‌نام علی لاریجانی کاهش یافته و به احتمال زیاد او در حال حاضر در این انتخابات نامزد نخواهد شد؛ البته تاکنون خود آقای علی لاریجانی اظهارنظری درباره کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری نداشته است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)
شعار کاندیداها صداقت در سیاست باشد

آیت‌الله رمضانی گیلانی در مراسم احیای شب بیست‌ویکم ماه مبارک رمضان و شب شهادت حضرت علی(ع) اصل دوم حاکمیتی حضرت علی(ع) را صداقت در سیاست دانست و گفت: با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست‌جمهوری، شعار جدی کاندیداهای انتخاباتی باید صداقت در سیاست باشد یعنی با مردم از زبان صدق سخن بگویند و صادق باشند.
دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با‌ اشاره به اینکه کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری باید هر آنچه را که درست است با مردم مطرح کنند، بیان کرد: در نظام اموی صداقت هیچ جایگاهی ندارد و بی‌صداقتی ارزش است ولی در نظام علوی، صداقت سرچشمه ارزش‌ها است، نظام اموی نمونه‌ای از یک نظام ماکیاولی است که در آن از هر ابزاری برای رسیدن به قدرت استفاده می‌کنند.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب:
 نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان را قبول ندارم

حجت‌الاسلام محمد زارع فومنی، دبیرکل حزب مردمی اصلاحات و داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در گفت‌و‌گو با فارس، اظهار داشت: بنده سازوکار نهاد اجماع‌ساز را به این شکل قبول ندارم چرا که آنها شورای نگهبان دومی ‌شکل داده‌اند و افراد با صلاحیت را محروم و افرادی که خودشان می‌خواهند را مطرح می‌کنند.

نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان
شورای اجماع نه؛ شورای اختلاف است

دبیرکل حزب مردمی تأکید کرد این شورا شورای اجماع نیست بلکه شورای اختلاف است و می‌خواهند نامزد خود را به جریان بزرگ اصلاحات تحمیل کنند و ما اصلاح‌طلبان چنین اجازه‌ای به آنها نخواهیم داد که برای دیگران تصمیم بگیرند و تا آخر در صحنه خواهیم ماند و واقعیت‌ها را به مردم خواهیم گفت.
فومنی با تأکید بر اینکه این اجماع به درد انتخابات ریاست‌جمهوری نمی‌خورد چرا که افراد رانت‌خوار و قدرت‌طلب و استمرارطلب در مسئولیت گرفتن در طول پیروزی انقلاب همواره خود را قیم و پدرخوانده جریان اصلاحات می‌دانند.
وی ادامه داد: من به‌عنوان یک اصلاح‌طلب نواندیش و نوگرا اعلام می‌کنم که با چارچوب‌های اجماع مخالفم و خود را نامزد جریان بزرگ اصلاحات می‌دانم و چند گروه و شخص حق ندارند برای اصلاحات تصمیم‌گیری کنند.

حضور زنان در فهرست 14 نفره اصلاح‌طلبان نمادین است!
محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی کارگزاران در گفت‌وگویی درباره فهرست ۱۴ کاندیدای پیشنهادی اصلاح‌طلبان گفت: به‌نظر می‌رسد که سه، چهار نفر از کسانی که صدر جدول قرار گرفته‌اند و البته برخی از چهره‌های دیگری که برنامه‌های بهتری را برای اداره کشور ارائه می‌کنند، ظرفیت رای بالاتری داشته باشند و رایی بالاتر از این عددی کسب کنند که اکنون به‌عنوان پیشنهاد‌دهنده دارند. البته گروهی هم هستند که ممکن است خودشان برای حضور ابراز علاقه نکنند و خود به خود برنامه‌ای نخواهند داد و به‌طور طبیعی از جدول حذف خواهند شد.
وی درخصوص حضور زنان در فهرست 14 نفره اصلاح‌طلبان گفت: تنها و تنها و تنها دلیلی که گروه‌های معرفی‌کننده می‌توانند اقامه کنند، این است که در این مقطع یک اقدام متفاوت نسبت به دوره‌های گذشته داشته باشند و آن هم این است که یک یا چند زن را هم معرفی کنند. فقط و فقط استدلال‌شان بیشتر به جنسیت برمی‌گردد و ربطی به سابقه کار ندارد.
عطریانفر گفت: این انتخاب‌ تقریبا نمادین است. و البته با توجه به همین زاویه نگاه نمادین که شما‌ اشاره می‌کنید، طبیعتاً کسانی که معرفی شدند، شخصیت‌های شناخته‌شده‌ای هستند که در مقاطعی مسئولیت‌هایی داشته‌اند و نقش‌شان را هم به خوبی ایفا کرده‌اند.

ظریف، جهانگیری، پزشکیان،
 محسن ‌هاشمی ‌یا شریعتمداری

عضو شورای مرکزی کارگزاران همچنین گفت: ۴ شخصیت ممتاز و معتبر وجود دارند که مشخصا آقایان ظریف، جهانگیری، پزشکیان و نفر چهارم هم یا محسن ‌هاشمی ‌یا شریعتمداری.

برنامه‌های «سعید محمد» برای انتخابات ریاست‌جمهوری
سعید محمد، داوطلب احتمالی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه تمرکز بر همسایگان اولویت اصلی دولت من در سیاست خارجی است و در صورت پایبندی غربی‌ها به برجام ما هم به تعهدات بازمی‌گردیم، گفت: بنده به‌صورت مستقل وارد عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری شدم و هیچ‌گونه وابستگی و ارتباطی با هیچ جریان سیاسی ندارم و اتفاقا دوای درد کشور را ایجاد یک هویت فراجناحی برای کشور می‌دانم با توجه به اینکه جریان‌های سیاسی عموما ناکارآمدی خود را در کشور نشان دادند برنامه ما این است که با همان شعار شایسته‌سالاری بتوانیم از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم.

حزب اعتماد ملی: نامزد حزبی نداریم
اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی ۱۳ اردیبهشت در گفت‌وگویی درخصوص آخرین فعالیت‌های حزب اعتماد ملی برای انتخابات،‌ گفت: حزب اعتماد ملی در چارچوب جبهه اصلاحات در انتخابات مشارکت خواهد کرد ضمن اینکه نسبت به این دو سوم آرا که در جبهه اصلاحات به تصویب رسیده نقدهایی داشتیم اما در انتخابات حاضر خواهیم شد و تصمیم گرفتیم که نامزد حزبی نداشته باشد.