kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۶۲۳۶
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۲
کدخدایی در مصاحبه با المیادین

رویکرد شورای­ نگهبان همواره بر اساس اصول قانون­ اساسی بوده است

سخنگوی شورای نگهبان در مصاحبه با المیادین گفته است که شورای نگهبان یک نهاد حقوقی است؛ وظایف قانونی برای آن در نظر گرفته شده و طبیعتاً این شورا بر اساس وظایف قانونی خودش عمل می­‌کند.

«عباسعلی کدخدایی» سخنگونی شورای نگهبان قانون اساسی، در فاصله کمتر از دو ماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری، در گفت‌وگویی با شبکه خبری المیادین لبنان، توضیحاتی درخصوص نحوه عملکرد این شورا و انتخابات پیش‌رو و برگزاری آن در شرایط کرونایی خبر داد و گفت، «این دوره از اهمیت بیشتری برخوردار است.»
کدخدایی در پاسخ به سؤالی درباره اهمیت انتخابات پیش رو در خردادماه آینده گفت، «گاهی اوقات تحولات بیرونی و من فکر می‌کنم انتخابات ۱۴۰۰ با توجه به دوره‌های مختلفی که ما انتخابات داشتیم و افراد و رؤسای‌جمهوری انتخاب شده بودند در این دوره از اهمیت بیشتری برخوردار است. مردم به دنبال این هستند که تحول بهتر و بیشتری را در حوزه‌های اقتصادی و معیشتی شاهد باشند، بنابراین امر مهمی ‌تلقی می‌شود. به‌علاوه اینکه جایگاه منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران در منطقه یک جایگاه برتر و عالی است و از این جهت من فکر می‌کنم حساسیت‌هایی در خارج از کشور به این انتخابات وجود دارد.»
کدخدایی در پاسخ به رویکرد شورای نگهبان در تایید صلاحیت‌ها در این دوره گفت: «اگر بخواهم دقیق پاسخ دهم باید بگویم، ببینید وظیفه شورای نگهبان در حوزه انتخابات چیست؟ شورای نگهبان وظیفه‌اش اجرای قانون است، چه در حوزه ریاست جمهوری که قانون اساسی اصولی را برای وظایف شورای نگهبان در نظر گرفته مثل اصل ۱۱۵ و ۱۱۰ یا در قوانین عادی شرایطی هست و چه در حوزه‌های دیگر. به‌نظر می‌رسد شورای نگهبان یک نهاد حقوقی است که مکلف است وظایف خودش را بر اساس نص صریح قوانین انجام بدهد. آنچه انتظار هست از شورای نگهبان اجرای صحیح این وظیفه قانونی‌اش است.»
کدخدایی تأکید کرد، «شورای نگهبان طبیعتاًً یک حزب سیاسی نیست که بخواهد با ملاحظات سیاسی با انتخابات برخورد کند، بلکه یک نهاد حقوقی است؛ وظایف قانونی برای آن در نظر گرفته شده... و طبیعتاً انتظار این هست که شورای نگهبان بر اساس وظایف قانونی خودش عمل بکند.»
کدخدایی در پاسخ به سؤال المیادین مبنی بر اینکه مکانیزم‌های شورا برای احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری یا انتخابات‌های دیگر چیست و آیا این مکانیزم‌ها روشن است یا آن‌طور که برخی انتقاد می‌کنند، چندوجهی است، گفت: «در همه انتخابات دو ابزار داریم که در بررسی صلاحیت‌ها به کار گرفته می‌شود و یک روش نهایی که تمام‌کننده هست در شورای نگهبان اگر اختلاف‌نظری باشد. ابزار اول‌مان پرونده‌هایی هست که از افراد به دست ما می‌رسد. ممکن است کسی در انتخابات مجلس مدارک تحصیلی نداشته باشد یا سابقه اجرایی لازم نداشته باشد یا از طرف دیگر مانعی مثل یک محکومیت کیفری داشته باشد که اینها باید بررسی بشود و اینها ابزاری هست که قانونگذار برای شورای نگهبان در نظر گفته است. دوم که بیشتر در انتخابات ریاست جمهوری هست، شرایطی که در اصل ۱۱۵ هست، گفته شده کسانی که قصد داوطلبی در انتخابات ریاست‌جمهوری را دارند باید رجل سیاسی مذهبی باشند. رجل سیاسی مذهبی اگر هم معیارهای دقیقی برای آن نتوانیم در نظر بگیریم در عرف یک جامعه سیاسی و در اجتماع یک استاندارد و معیارهایی دارد. یا در اصل ۱۱۵ مثلا گفته شده مدیر و مدبر، کسی که مدیریتی داشته باشد شما می‌توانید مدیر بودن او را از بررسی سوابقش احراز کنید یا مدبر بودن او را از سوابق کاریش احراز کنید. این دو به‌عنوان شرط و مانع معمولا در ابتدای کار برای ما مطرح می‌شود. همه اینها در شورای نگهبان بحث می‌شود در جلسه عمومی.»
کدخدایی درباره موضوع رجل سیاسی بودن نیز توضیح داد: «بحث رجال که در قانون اساسی آمده شورای نگهبان تاکنون مانع ثبت‌نام خانم‌ها نشده است، اما اینکه بررسی صلاحیت بانوان گرامی‌ در شورای نگهبان انجام می‌شود مثل بقیه آقایان بررسی می‌شود، البته تاکنون ما چنین وضعیتی را نداشتیم که خانم‌ها صلاحیت‌شان برای این مسئله احراز بشود. اما شورای نگهبان هم هیچ‌گاه مانع ایجاد نکرده برای ثبت‌نام آنها کما اینکه در ادوار گذشته ثبت‌نام می‌کنند مثل بقیه آقایان اسامی ‌و سوابق‌شان برای شورای نگهبان ارسال می‌شود و ما بررسی می‌کنیم و اعلام نظر می‌کنیم.»