kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۶۰۸۴
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۶
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان:

مشکلات بخش مسکن با گفتار درمانی حل نمی‌شود

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان لازمه بهبود فضای کسب و کار را در همکاری قوه قضائیه، دولت و مجلس اعلام کرد و گفت: با گفتار درمانی مشکلات بخش مسکن حل نمی‌شود.




فرشید‌ پورحاجت به تسنیم، گفت: یکی از انتقاداتی که به اتحادیه مشاوران املاک وارد است این‌که رئیس این اتحادیه تریبون مسکن‌های لوکس را در اختیار گرفته که شاید نشات گرفته از علاقه خاص وی باشد. مهم‌ترین مسئله بازار مسکن،‌ مسکن مصرفی مورد هدف آحاد جامعه است.
وی با تاکید بر این‌که به ‌عنوان انبوه‌ساز موافق تولید هر دو نوع مسکن (لوکس و مصرفی) هستیم، اضافه کرد: اولویت باید دنبال کردن تامین مسکن اقشار هدف جامعه باشد که در این بخش متاسفانه قیمت‌ها طی سال‌های اخیر همواره افزایش یافته است.
پورحاجت با بیان این‌که باید در رابطه با کاهش قیمت مسکن، مستند حرف زده شود‌ اظهار کرد: متاسفانه همانطور که قبلا نیز گفتم در برخی موارد هزینه‌های ساخت و ساز تا 300 درصد توسط برخی سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی افزایش یافته است. سازمان‌های نظام مهندسی با بسته‌های رنگارنگ و شهرداری‌ها در برخی موارد تا 350 درصد نیز هزینه خدمات خود را افزایش داده‌اند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر مصالح ساختمانی نیز به شدت و بیشتر از تورم عمومی جامعه افزایش یافته است و این وضعیت ساخت و سازهای مسکن را تحت تاثیر خود قرار داده است.
وی با انتقاد از برخی مسئولان و فعالان بازار مسکن که نمی‌خواهند به واقعیت‌های اقتصاد توجه کنند، گفت: مشکل بخش مسکن کشور، تولیدکنندگان نیستند. اقتصاد ادبیات خاص خودش را دارد و با گفتاردرمانی نمی‌توانیم معضلات آن را حل کنیم.
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان بیان کرد: به دلیل افزایش قیمت‌ها، هزینه ساخت هر مترمربع واحد مسکونی متوسط به حدود 6 میلیون تومان افزایش یافته است. این هزینه بدون احتساب هزینه‌های مربوط به مجوز،‌ انشعاب و ... است. به عبارت دیگر هزینه ساخت یک واحد 100 متری در زمان حاضر به حدود 600 میلیون تومان افزایش یافته است.
پورحاجت تاکید کرد: با احتساب هزینه‌های جانبی، ساخت یک مترمربع واحد مسکونی حدود 7 میلیون تومان هزینه دارد به این رقم هزینه زمین را هم باید اضافه کرد.
وی تصریح کرد: ساماندهی بازار مسکن،‌ برنامه می‌خواهد. باید طرح‌های جامع اجرا شود. قوه قضائیه، دولت و مجلس باید دست به دست هم بدهند تا بخش مسکن را به‌عنوان یکی از پیشران‌های مهم اقتصاد به حرکت درآورند.
وی با قدردانی از توجهات همیشگی رهبر معظم انقلاب به بخش تولید، گفت: ایشان یار همیشگی بخش تولید مسکن بوده‌اند، امسال نیز در نامگذاری سال جدید به این مسئله توجه ویژه‌ای داشتند. بنابراین دولت و مجلس باید به سمت بهبود فضای کسب و کار تولید مسکن حرکت کنند.