kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۹۹۷
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۸
داخلی سازی ۹۰ درصدی برخی لوازم خانگی

لباسشویی ایرانی جایگزین محصول کره‌ای شد





با راه‌اندازی خط تولید لباسشویی ایرانی، این محصول جایگزین تولیدات کره‌ای در کشور شد.
مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده لوازم خانگی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس با‌اشاره به آغاز تولید لباسشویی داخلی به جای تولیدات مشترک با کره ای‌ها در کشور، اظهار کرد: با تشدید تحریم‌ها، تولید شرکت‌های کره‌ای در صنعت لوازم خانگی ایران متوقف شد اما توانستیم با تکیه بر دانش داخلی، شرایط را برای جایگزین کردن تولیدات ایرانی به جای محصولات قبلی فراهم کنیم.
سید علیرضا موسوی گفت: در این زمینه خط تولید لباسشویی ایرانی به بهره‌برداری رسید که از قابلیت تولید بالایی برخوردار است.
وی با‌اشاره به سرمایه‌گذاری انجام شده برای قالب سازی و تولید لباسشویی جدید داخلی، یادآور شد: تولید این محصول ارزش افزوده مناسبی برای کشور به همراه دارد.
این فعال اقتصادی افزود: سال قبل تولید تلویزیون را عملیاتی کردیم و امسال نیز علاوه‌بر لباسشویی، تولید داخلی یخچال فریزر و جاروبرقی را نیز در دستور کار داریم که از سطح داخلی سازی مناسبی برخوردار خواهند بود.
در این خصوص، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاح خط تولید این ماشین لباسشویی به عنوان جایگزین محصول کره‌ای با ‌اشاره به رشد ۷۲ درصدی تولید لوازم خانگی در کشور، اعلام کرد: عمق ساخت داخل در صنعت لوازم خانگی پیشرفت خوبی داشته و در برخی محصولات تا ۹۰ درصد رسیده است.
مهدی صادقی نیارکی با‌اشاره به توسعه صنعت لوازم خانگی طی سال‌های اخیر خاطر نشان کرد: این صنعت نسبت به سال ۹۶ که سال قبل از شدت تحریم‌ها بود، روند مناسبی را پشت سر گذاشته و بیش از ۳۷ درصد افزایش تولید داشتیم.
وی مهم‌ترین نکته در تولید لوازم خانگی را طراحی پلت فرم دانست و توضیح داد: در شرایط فعلی به سمتی حرکت می‌کنیم که شرکت‌ها صاحب طراحی و پلت فرم شده‌اند، در حال حاضر به اندازه تولید چند قطعه تا داخلی سازی کامل فاصله داریم و می‌توان در قدم بعدی به تولید داخلی ‌این قطعات پرداخت.
این مسئول میزان متوسط داخلی سازی لوازم خانگی را حدود ۷۰ درصد عنوان کرد و افزود: توسعه ساخت داخل در برخی اقلام لوازم خانگی به بیش از ۹۰ درصد رسیده است.
بازگشت خارجی‌ها
به شرط جبران گذشته
صادقی نیارکی درخصوص نشان‌های تجاری خارجی که کشور را ترک کرده‌اند نیز گفت: ما در وزارت صمت و در سیاست‌های کلان کشور، بازگشت بدون جبران مافات برند‌های خارجی لوازم خانگی را بسیار بعید می‌دانیم. باید سرمایه‌گذاری مستقیم داشته باشند و زیان ایجاد شده را جبران کنند.
وی ادامه داد: حتما حمایت از تولیدکنندگان داخلی را خواهیم داشت و از برند‌های ملی پشتیبانی‌ خواهیم کرد. امروز نیرو، دانش و زیرساخت لازم را داریم پس دلیلی برای ورود محصول نهایی به کشور وجود ندارد.
در همین زمینه، مدیرکل دفتر صنایع برق و فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت نیز درخصوص فعالیت تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی و تاثیر آن بر کاهش ارزبری کشور افزود: در شرایط تحریم، بیش از دو برابر قبل از تحریم‌ها لوازم خانگی در کشور تولید شده است، به طوری که برآورد‌های ما نشان می‌دهد بیش از سه میلیارد دلار کاهش ارزبری در این بخش داشته‌ایم.
کیوان گردان با ‌اشاره به‌اشتغال جدید به وجود آمده در صنعت لوازم خانگی، تصریح کرد: صادرات به سمت بازارهای هدف جهانی را در سال جاری در برنامه داریم و در این مسیر حرکت
خواهیم کرد.