kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۷۸۸
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۰
ظریف در دیدار با رئیس ‌مجلس عراق:

خروج نیروهای بیگانه از عراق احترام به حاکمیت این کشور است

وزیر امور خارجه در دیدار محمد الحلبوسی رئیس ‌مجلس عراق با‌ اشاره به اینکه رعایت مصوبه پارلمان عراق درخصوص خروج نیروهای بیگانه احترام به حاکمیت عراق است، افزود: آمریکایی‌ها در خاک عراق حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی را به شهادت رساندند.




محمدجواد ظریف که به عراق سفر کرده است، در ادامه دیدار با مقامات عراقی با محمد الحلبوسی رئیس‌ مجلس عراق ملاقات کرد. وی در این دیدار با تاکید بر دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در همگرایی منطقه‌ای از نقش سازنده عراق در این راستا استقبال کرد.
ظریف با ‌اشاره به اینکه رعایت مصوبه پارلمان عراق درخصوص خروج نیروهای بیگانه احترام به حاکمیت عراق است، افزود: آمریکایی‌ها در خاک عراق حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی را به شهادت رساندند.
وزیر امور خارجه از انتخابات پیش روی ایران و عراق به عنوان ‌نماد حاکمیت مردم در دو کشور یاد کرد و برای عراق در برگزاری انتخاباتی آرام آرزوی موفقیت کرد.
رئیس ‌مجلس عراق نیز به نقش دولت و مجلس عراق در کمک به شکل‌گیری فضای آرام در منطقه تاکید و از فراهم شدن شرایط گسترش تجارت بین ایران و عراق حمایت کرد.
دیدار با شخصیت‌های برجسته اهل تسنن
و سران عشایر عراق
در ادامه دیدار و گفت‌وگوهای وزیر امور خارجه با مقامات سیاسی و مسئولین طیف‌های مختلف سیاسی، دینی و مذهبی عراق، ظریف با خمیس خنجر رئیس ‌مرکز «مشروع عربی» و جمعی از نمایندگان اهل تسنن مجلس و شخصیت‌های برجسته اهل تسنن دیدار کرد.
در این دیدار وزیر امور خارجه دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در مخالفت با طایفه‌گرایی و ضرورت وحدت در جامعه اسلامی و در بین طوایف مختلف را متذکر گردید.
ظریف به جایگاه قدس در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ‌اشاره و ایستادگی کشورمان در کنار مسلمانان جهان از دیدگاه‌های مختلف، در حمایت از فلسطین و قدس شریف به رغم همه فشارهای وارده را مورد تاکید قرار داد.
تاکید بر خطر تروریسم در منطقه
 و نیاز به همکاری برای تقابل با آن
ظریف همچنین در دیدار با «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق روابط عمیق دو کشور در حوزه‌های مختلف دوجانبه و منطقه‌ای را بااهمیت ارزیابی و به نفع ثبات و امنیت در منطقه دانست.
در این دیدار طرف عراقی نیز ضمن ابراز خرسندی از نتایج گفت‌وگوهای دکتر ظریف با مقامات کشورش بر ضرورت استمرار و تبادل دیدار مسئولان دو کشور تاکید کرد.
خطر تروریسم در منطقه و نیاز به همکاری منطقه‌ای برای تقابل با آن، اجرای مصوبه مجلس عراق درخصوص خروج نیروهای نظامی آمریکایی از عراق و تاکید بر ادامه حمایت و پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران از عراق از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگوی وزیر امور خارجه کشورمان و مشاور امنیت ملی عراق بود.
وزیر امور خارجه همچنین صبح دیروز سه‌شنبه به‌طور جداگانه با«سید عمار حکیم» رئیس‌ ائتلاف العراقیون و حکمت ملی، «عادل عبد المهدی» نخست‌وزیر سابق و «نوری المالکی» نخست‌وزیر اسبق و رئیس ‌ائتلاف دولت قانون به طور جداگانه دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار‌ها، طرف‌های عراقی با ‌اشاره به اهمیت روابط عمیق دو کشور، گسترش همکاری‌های فی مابین در حوزه‌های مختلف و به نفع مردم دو کشور را مورد تاکید قرار دادند.
ظریف همچنین در دیدار با سراُسقف کلیسای کاتولیک کلدانیان جهان مناسبات ایران و عراق را فراتر از ارتباطات سیاسی متعارف دانست و گفت: این دو کشور دارای پیوندهای متنوعی هستند.