kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۶۵۰
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۵
برخلاف اقتصاد مقاومتی رخ داد

افزایش وابستگی صنعت مرغ به واردات در دولت روحانی

مسئولان دولت به جای پاسخگویی درباره اینکه چرا طی هشت سال اخیر در جهت کاهش وابستگی صنعت مرغداری به واردات نهاده، یک قدم هم برنداشته‌اند، مدعی‌اند که چون آمریکا تحریم کرده، پس دولت مقصر وضع موجود نیست!

به گزارش مشرق، حسن روحانی در روزهای اخیر در پاسخ به انتقادات در مورد ناتوانی دولت در کنترل بازار کالاهای اساسی از جمله مرغ، همه مشکلات گرانی‌ها را به تحریم‌ها ربط داد.
روحانی گفت: یعنی وقتی می‌گوییم تحریم روی همه زندگی مردم تاثیر می‌گذارد، مثل اینکه بعضی‌ها باور نمی‌کنند، مثل اینکه خبر ندارند اداره کشور چگونه است، نمی‌دانند که در این کشور برای اینکه مرغ را پرورش دهیم و گوشت مرغ در اختیار مردم قرار بگیرد، عمدتا نگهداری و آب آن داخلی است، تمام نهاده‌ها از خارج می‌آید، تمام نهاده‌هایی که مصرف می‌شود از ذرت، کنجاله، جو گرفته، تمام اینها، بخش بزرگی از واکسن‌ها، همه اینها از خارج می‌آید. حتی مرغ اجداد و مرغ لاین همه از خارج می‌آید.
اظهارات روحانی درباره گرانی مرغ در حالی است که به گفته فعالان بازار، ناهماهنگی بین دستگاه‌های دولتی دلیل اصلی به‌هم ریختن بازار مرغ در شب عید و تعطیلات نوروز بود.
پس از رفع این ناهماهنگی‌ها و تصمیمات فوریتی، به تدریج التهاب بازار مرغ هم کاسته شد و قیمت مرغ که به ۴۰ هزار تومان رسیده بود به زیر ۳۰ هزار تومان کاهش یافت.
نکته مهم اینکه دولت بایدن در آمریکا از دی‌ماه گذشته بر سر کار آمده و به گفته روحانی، دولت جدید آمریکا ندای «هل لی من التوبهًْ» سر داده و قصد لغو تحریم‌ها را دارد و تحریم جدیدی هم علیه ایران وضع نکرده است. بنابراین اگر سخن روحانی درباره نگاه مثبت دولت بایدن برای رفع تحریم‌ها درست باشد، این سؤال مطرح می‌شود که چرا در چند ماهی که بایدن رئیس‌جمهور آمریکا شده قیمت مرغ که به گفته روحانی تماما به تحریم‌ها ربط دارد، به شدت گران شده است؟ آیا بایدن نسبت به ترامپ، تحریم‌ها را شدیدتر علیه ایران اعمال می‌کند که از دی‌ماه قیمت مرغ پرواز کرده است؟
مورد دیگر آنکه رئیس‌جمهور به‌گونه‌ای از اینکه تمام نهاده‌های مرغ از خارج وارد می‌شود سخن می‌گوید که گویی او یک کارشناس منتقد وضع موجود است. روحانی فراموش کرده که هشت سال رئیس‌جمهور این کشور بوده و اساس اقتصاد مقاومتی اقتضا می‌کرد دولت او در این مدت حداقل چند گام در جهت کاهش وابستگی کشور به نهاده‌های مرغ بردارد.
رئیس‌ دولت تدبیر اکنون به جای پاسخگویی درباره اینکه چرا در هشت سال اخیر در جهت کاهش وابستگی صنعت مرغداری به واردات نهاده، کاری نکرده، مدعی است که چون وابستگی وجود دارد و آمریکا هم از این وابستگی سوءاستفاده کرده و تحریم کرده، کسی نباید از دولت او انتقاد کند که چرا برای بازار مرغ فکری نکرده است.
طبق بند ۶ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی دولت مکلف به افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و کالاهای اساسی (به‌ویژه در اقلام وارداتی)، و اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردی و ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص بوده است.
اکنون آقای روحانی باید پاسخ دهد که از سال ۱۳۹۲ تاکنون در راستای اجرای این سیاست‌، چه گامی برداشته که سبب کاهش وابستگی به نهاده‌های مرغ شود. البته که روحانی با سخنان اخیر خود اعتراف کرده که هیچ اقدامی در جهت کاهش وابستگی و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نکرده است و نتیجه هشت سال دولت‌های او افزایش وابستگی صنعت مرغ به واردات نهاده بوده است.