دبیر انجمن قطعهسازان خودرو:
دستورالعمل فولادی وزارت صمت یک تحریم داخلی علیه تولید است
دبیر انجمن قطعهسازان خودرو گفت: از بهمن ماه ۹۹ بهدلیل دستورالعمل اعمال شده از سوی وزارت صمت، بزرگترین معضل قطعهسازان روند تأمین فولاد است.
مازیار بیگلو در گفتوگو با خبرگزاری مهر درباره وضعیت تامین ورق فولاد برای قطعهسازان خودرو تصریح کرد: چهار ماده اولیه اصلی قطعهسازان خودرو شامل فولاد، مس، آلومینیوم و محصولات پتروشیمی میشود. روال تأمین پتروشیمی، مس و آلومینیوم اگرچه فراز و فرود دارد اما همچون سابق تأمین میشود اما بزرگترین معضل قطعهسازان، تامین فولاد است. وی افزود: از بهمنماه ۹۹ بهدلیل دستورالعمل اعمال شده از سوی وزارت صمت، بزرگترین معضل قطعهسازان روند تأمین فولاد است. این دستورالعمل موجب شده که شرکتهای قطعهساز نتوانند ورق فولاد دریافت کنند و حتی شرکتهای ساپکو و سازهگستر که سالهاست وظیفه خرید ورق فولاد را دارند تا به صورت امانی در اختیار قطعهساز قرار دهند با معضل مواجه شده و توان تأمین ورق را ندارند.
دبیر انجمن قطعهسازان خودرو ادامه داد: از نظر فولاد و ذخیره فولاد برای واحدهای قطعهسازی در نقطه فوق بحرانی قرار گرفتهایم؛ به شکلی که برای خردادماه ورقی در اختیار قطعهسازان نیست.
بیگلو با بیان اینکه سیستم مچینگ از سال ۹۸ قطع شده است، گفت: این مسئله موجب میشود قطعهسازان ناچار به خرید از بازار آزاد و خارج از بورس شوند که تفاوت قیمت بسیار زیادی دارد به صورتی که حتی در برخی از ضخامتها شاهد تفاوت ۸۰ درصدی قیمت بازار آزاد با بورس هستیم و از سویی دیگر برخی قطعهسازان همچون ساپکو و سازهگستر نمیتوانند ورق دریافت کنند و به همین نسبت هم نمیتوانند ورق در اختیار قطعهساز قرار دهند که در این صورت برخی از قطعهسازان به ویژه قطعهسازان کوچک از بین خواهند رفت. وی تصریح کرد: مبنای دستورالعمل وزارت صمت این بود که یک مقدار ورقهای فولادی در بازار نشتی پیدا کرده است. نظر ما حذف دستورالعمل نیست بلکه اصلاح آن است. باید دستورالعمل اصلاح شود و قطعهسازان به سیستم مچینگ برگردند و شرکتهایی همچون ساپکو و سازهگستر و مگاموتور به عنوان مرجع دریافتکننده ورق باشند و بتوانند ورق را دریافت کنند و در اختیار حدود ۲۵۰ قطعهساز قرار دهند.
دبیر انجمن قطعهسازان خودرو گفت: در شرایط تحریم بیرونی، دستورالعمل وزارت صمت یک تحریم درونی است که نظام تأمین تولید را بهم ریخته است و صدمه آن به بخش خصوصی و مصرفکننده میخورد. باید توجه داشت که هر خودرو به طور میانگین حدود ۶۰۰ کیلوگرم فولاد مصرف میکند که تقریباً ۵۰ درصد وزن خودرو است و این اختلالها، بر افزایش قیمت تمام شده خودرو تاثیر میگذارد.