kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۶۳۶
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۳

خسارت بازگشت « عهدشکن‌های کره‌ای»



  پس از سفر نخست‌وزیر کره جنوبی به ایران، زمزمه بازگشت شرکتهای لوازم خانگی و تلفن همراه کره‌ای به ایران از مجاری قانونی بازهم بلند شد و این یعنی خون تازه دمیده شده در رگهای صنعت لوازم خانگی باز هم خشک خواهد شد.
بیش از دو سال از بدعهدی شرکتهای کره‌ای به دلیل تبعیت از سیاستهای ظالمانه و تحریمی آمریکا علیه مردم‌مان می‌گذرد.
کره‌ای‌ها که تا سالها در سایه غفلت مسئولان و عدم حمایت از تولیدات داخلی فرصت عرض‌اندام در کشور و تسخیر بازار‌های لوازم خانگی و موبایلمان را داشتند، به راحتی و بدون کوچکترین تعهدی در اوج سختی‌ها مردم ایران را رها کردند و با چمدان‌های مملو از ذخایر مالی ملت ایران به کشورشان بازگشتند.
بعد از اینکه کره‌ای‌ها رفتند و دستشان به اجبار از جیب مردم ایران در آمد، به گفته بسیاری از کارشناسان، کارخانجات لوازم خانگی داخلی جان تازه‌ای گرفت در همین رابطه «حسین مدرس خیابانی» سرپرست وقت وزارت صنعت در تیر ماه سال گذشته و بعد از اینکه شرکتهای خارجی بساطشان را از سفره ایران جمع کردند گفت: به صورت میانگین در مجموع میزان قطع وابستگی و خودکفایی در حوزه لوازم خانگی تا 60 درصد رسید به طوری که کشور در تولید برخی لوازم خانگی حتی تا 90 درصد قطع وابستگی و خودکفایی نیز رسیده است. (تابناک).
به برکت این اتفاق مبارک و خودکفایی اجباری در صنعت لوازم خانگی و از طرفی بازگشت به کار بسیاری از کارگران به این کارخانه‌های بومی، آن هم در این شرایط سخت معیشتی، این بخش از صنعت کشور مشغول راست کردن قامت خمیده خود است و به نوعی خونی تازه در رگهای صنعت کشور دمیده می‌شود.
درست در همین شرایط که کشور فقط چند قدم دیگر تا قطع وابستگی کامل به واردات در حوزه لوازم خانگی بویژه تلویزیون، یخچال و... فاصله دارد، ناگهان، زمزمه‌های بازگشت شرکتهای بدعهد ال‌جی و سامسونگ بلند شده است.
هرچند برخی مدیران کشور با هوشیاری متوجه سابقه سوء شرکتهای کره‌ای بوده و هستند و برخی از آنها مانند معاون قضایی دادستان کل کشور  با اعلام مخالفت با بازگشت این شرکتهای بدعهد صراحتا اعلام کرد: «دو شرکت کره‌ای در شرایط سخت مردم را تنها گذاشتند و در حوزه قضایی ما اجازه نمی‌دهیم این نوع شرکت‌ها بخواهند به کشور بیایند» اما با این وجود به نظر می‌رسد برخی مدیران هنوز سر در برف کرده‌اند و با چراغ سبز نشان دادن به بازگشت شرکتهای کره‌ای سعی در تضعیف مجدد صنعت لوازم خانگی داخلی دارند.
هر چند با رفتن شرکتهای کره‌ای از بازار ایران و شوک قیمتی ناشی از این اقدام در بازار، ابتدا مردم ما دچار سختی تشدید قیمتها شدند ولی با گذشت زمانی کوتاه و ورود شرکتهای دانش‌بنیان داخلی و صنعتی‌کاران بومی به این عرصه به سرعت جای خالی این شرکتها در کشور پر شد و اکنون کمتر کمبودی در این زمینه در کشور احساس می‌شود.
گفتنی است به قول معروف حالا که «عدو سبب خیر شده» و همانطور که رهبر انقلاب هم بارها در بیاناتشان تاکید فرمودند «تحریم‌ها و محدودیتها باعث شکوفایی توان داخلی می‌شود»، بر مدیران کشور واجب است با قطع دست دلالان و عاشقان محصولات وارداتی، برای حفظ این دستاورد داخلی با تدبیری مناسب از بازگشت شرکتهای بدعهد کره‌ای جلوگیری کرده و مانع از خشک شدن این خون تازه دمیده شده در رگهای صنعت کشور شوند.
مسعود بهرامی‌زاده