kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۶۰۲
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۵

واکنش‌ها به توصیه «آنتوانتی» روحانی به مردم(خبر ویژه)

نسخه‌پیچی رئیس‌جمهور مبنی بر لزوم استفاده آبزیان توسط مردم، انتقاد و تعجب روزنامه‌های حامی دولت را هم برانگیخت.



آفتاب یزد در این زمینه نوشت: مردم می‌گویند همه چیز گران است فکری به حال ما کنید، دیگر نمی‌توانیم گوشت و مرغ بخریم اما بالاترین مقام اجرایی کشور برایشان نسخه‌ عجیبی می‌پیچد و به آن‌ها می‌گوید به جای گوشت و مرغ از آبزیانی استفاده کنید که گران‌تر است.
ماجرا از این قرار است که آقای حسن روحانی در مراسم بهره‌برداری از چند طرح وزارت جهاد کشاورزی گفت: به نظر من، بخش پرورش ماهی و میگو بخش مهمی است و برای اینکه بتوانیم غذا و پروتئین مورد نیاز مردم را تأمین کنیم باید بیشتر به سمت آبزیان حرکت کنیم. اگر بتوانیم این‌ها را به قیمت و اندازه مناسب در اختیار مردم قرار دهیم تا عادت مردم از گوشت قرمز و مرغ به سمت آبزیان حرکت کند،‌ تحول بزرگی است. آبزیان یک محصول ارزآور و صادراتی برای ما هستند.
آقای روحانی در حالی مردم را به استفاده از آبزیان دعوت می‌کند که گویا از قیمت‌ها خبر ندارد چرا که لیست منتشرشده از قیمت انواع آبزیان گواه این است که این محصولات بسیار گران‌تر از گوشت و مرغ است و حتی آن موقع که خبری از این همه ‌گرانی نبود مردم به ندرت می‌توانستند از آبزیان استفاده کنند.
آفتاب یزد می‌افزاید: این سخنان روحانی واکنش‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشته است. بخشی از کاربران معتقد هستند که سخنان حسن روحانی نکته مبهم و انتقادبرانگیزی ندارد زیرا رئيس‌جمهور توضیح داده که باید با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد و واکنش‌ها به سخن رئیس‌ دولت به نوعی بداخلاقی رسانه‌ای است. با این حال حجم واکنش‌های منفی به سخنان رئیس‌جمهور زیاد بوده است. یکی از کاربران در این مورد نوشته است: جناب روحانی که به جای مصرف گوشت قرمز و مرغ مردم را تشویق به مصرف آبزیان می‌کنه، آیا از قیمت آبزیان خبری داره؟!
دیگری نوشت: خوب معلومه نباید بدونه قیمت‌ها رو. نه تنها از قیمت‌ها خبر ندارن بلکه متوجه نیستن که مردم با چه وضعی دارن سر می‌کنن. کاربر دیگری گفته است: مثل همون ملکه آنتوانت فرانسه که بهش گفتن مردم نون ندارن بخورن، گفت خب چرا بیسکوییت نمی‌خورن. کاربران دیگر نوشتند: معلوم نیست مشاوری چیزی نیست بهش مشاوره بده دسترسی به اینترنت نداره؟ رئیس‌جمهوری که از قیمت ماهی هم بی‌خبره.
واقعا دستمریزاد روحانی، مشخص شد واقعا از همه‌چیز بی‌خبره و واقعا راست می‌گفته از گرانی بنزین خبر نداشته چون قیمت ماهی رو هم نمی‌دونه که گفته مردم ماهی بخرند.
روزنامه شرق نیز با بیان اینکه سخنان روحانی با واکنش‌های تند روبه‌رو شد، نوشت: بعضی از مردم و کاربران شبکه‌های اجتماعی پس از شنیدن سخنان تازه رئیس‌جمهوری ایران خطاب به «حسن روحانی» پرسیده‌اند آیا از قیمت میگو و ماهی خبر دارد؟ منتقدان می‌گویند در شرایطی که در یک ماه گذشته بارها فیلم‌ها و تصاویری از صف‌های طولانی مرغ در شهرهای مختلف منتشر شده، یا رئیس‌جمهوری نمی‌داند در خانه طبقات فرودست ایرانی چه می‌گذرد یا اطلاع دقیقی از قیمت ماهی و میگو ندارد و در هر صورت این سخنان را شایسته نقد می‌دانند.
مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی تهران هم در گفت‌وگو با «شرق» چنین سخنانی را بدون توجه به توان مردم و وضعیت بازار ناسنجیده می‌داند. او در این‌باره می‌گوید: «اینکه مردم از سمت مرغ و این پروتئین نه چندان ارزشمند به سمت میگو و ماهی بروند، خوب است؛ اما کسی که نمی‌تواند مرغ کیلویی 24 هزار تومانی بخرد، می‌تواند میگو و ماهی 200 هزار تومانی بخرد؟ بله به حرف پیشنهاد خوبی است، ولی به شرطی که مردم بتوانند بخرند و شرایط بازار و توان خرید مردم تغییر کند».
یوسف‌خانی اشاره می‌کند: «الان فروش و تولید مرغ که ارزان‌ترین پروتئین است، این همه مشکل دارد. با این شرایط و با چنین برخورد و مدیریتی می‌توانند آبزیان را تامین کنند؟ الان از سفره مردم ماهی حذف شده است چه برسد به میگو؟ الان با حقوق ماهی پنج میلیون و 10 میلیون مردم می‌توانند میگو بخرند؟»
رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی تهران هم می‌گوید: «در این هفت، هشت سال ما هیچ تغییری ندیدیم و تنها چیزی که دیدیم، گرانی آبزیان است و مقایسه کنید قیمت ماهی سال 99 نسبت به 98 قریب به سه برابر شده و در بعضی موارد بیشتر هم افزایش یافته است. بعضی اقلام چهار برابر شده است. وقتی مردم توان ندارند مرغ بخرند، چگونه ممکن است بتوانند آبزیان مصرف کنند؟
تجربه بازار می‌گوید مصرف ماهی در سال 99 نسبت به 98 حداقل 30 برابر کاهش یافته که به‌دلیل گرانی بازار است.»
همچنین در دوره ریاست‌جمهوری روحانی، مصرف ماهی و میگو 30 درصد کاهش داشته است.