kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۴۶۳
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵
مدیرعامل اتحادیه تعاونی مسافربری کشور:

ادعای رونق اقتصادی دولت در حرف باقی ماند

مدیرعامل اتحادیه تعاونی مسافربری کشور گفت: دولت یازدهم با ادعای رونق اقتصادی کارهایی کرد که به زیان همه تمام شد و هیچ حمایتی از حمل‌ونقل نشد.



احمدرضا عامری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، درباره ابلاغ دستورالعمل تعیین نرخ بلیت حمل‌ونقل عمومی مسافر جاده‌ای به اتحادیه تعاونی مسافربری کشور اظهار داشت: هنوز این موضوع رسماً به اتحادیه تعاونی مسافربری کشور ابلاغ نشده است. در دهه 70، نرخ‌گذاری اتوبوس‌های ویژه از سوی اتحادیه تعاونی مسافربری کشور و نرخ‌گذاری اتوبوس‌های معمولی در حیطه اختیارات وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بود.
وی افزود: دولت یازدهم که آمد با ادعای رونق اقتصادی کارهایی کرد که به زیان همه تمام شد، حمل‌ونقل هم در موضوع کالاهای ردیف الف قرار گرفت، اما هیچ حمایتی از این بخش نشد و فقط در حد حرف باقی ماند. مدیرعامل اتحادیه تعاونی مسافربری کشور ادامه داد:‌ نرخ فعلی سفر با ناوگان عمومی جاده‌ای یک چهارم هزینه تمام شده است که از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ابلاغ می‌شود، حدود 900 ریال در ازای هر کیلومتر برای اتوبوس‌های جاده‌ای در نظر گرفته شده است در حالی که هزینه‌ تمام شده این بخش 4500 ریال برای هر مسافر در هر کیلومتر است، اما هیچ کس در این حوزه پاسخگو نیست.
عامری اضافه کرد: در حال حاضر قیمت یک دستگاه اتوبوس بین شهری به پنج میلیارد تومان رسیده است و بابت تهیه آن هم هیچ تسهیلاتی پرداخت نمی‌شود. پیش از این زمانی که یک دستگاه اتوبوس 800 میلیون تومان تا یک میلیارد تومان بود تا 400 میلیون تومان هم تسهیلات نوسازی ناوگان پرداخت می‌شد اما امروز اگر یک میلیارد تومان هم تسهیلات تأمین ناوگان بدهند، متقاضی قدرت تأمین آن چهار میلیارد تومان بعدی را ندارد. وی افزود: در کشورهای پیشرفته و برخی در حال توسعه تا 80 درصد قیمت اتوبوس را به متقاضیان تأمین ناوگان اتوبوسی جاده‌ای، تسهیلات می‌دهند اما در کشور ما این رقم به 20 درصد قیمت اتوبوس هم نمی‌رسد. مدیرعامل اتحادیه تعاونی مسافربری کشور تصریح کرد: البته اگر قیمت بلیت اتوبوس افزایش یابد همان دانشجویی که ماهانه یک بار به خانواده سر می‌زد، هر سه ماه یک بار این کار را انجام خواهد داد و تقاضای سفر کاهش خواهد یافت. بنابراین ما نخواسته‌ایم نرخ‌ها را آنچنان افزایش دهیم. عامری با بیان اینکه حمل‌ونقل از ابتدای انقلاب در کنار نظام و کشور بوده است، گفت: ما هیچ‌گاه تقاضایی خارج از عرف نداشته‌ایم و امروز هم فقط می‌گوییم این نرخ‌ها با این هزینه‌های سنگین ناوگان و قطعه و دستمزد تعمیر و نگهداری اصلا همخوانی ندارد.