kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۳۷۳
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۲
ثبت‌نام بیش از ۱۶ هزار نفر برای شرکت در فاز سوم کارآزمایی واکسن برکت

واکسن اسپوتنیک روسیه در ایران تولید خواهد شد

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: واکسن «اسپوتنیک وی» ساخت روسیه با همکاری مشترک شرکت‌های ایرانی و شرکت گامالیای روسیه در ایران به صورت انبوه تولید می‌شود.



کیانوش جهانپور در گفت وگو با ایرنا افزود: سه شرکت ایرانی داوطلب تولید مشترک واکسن کرونای اسپوتنیک در ایران هستند و از طریق سفارت ایران در روسیه به موسسه گامالیا معرفی شدند، یکی از این شرکت‌ها از بقیه جلوتر است البته دو شرکت دیگر هم پشت سر آن هستند و هر سه شرکت توانایی تولید این واکسن را در ایران دارند.
جهانپور ادامه داد: به نظر می‌رسد زیرساخت و خطوط تولید واکسن اسپوتنیک در ایران آماده است، مهم تامین مواد اولیه و جانبی است تا کار تولید شروع شود، به محض اینکه این امکانات آماده شود و طرف روس، سل بانک را در اختیار این شرکت‌ها قرار دهد از زمان در اختیار گذاشتن سل بانک به شرکت‌های ایرانی بعد از ۴۵ روز تا دو ماه، اولین تولیدات واکسن اسپوتنیک در ایران وارد بازار می‌شود.
وی اظهارداشت: هنوز زمان دقیق در اختیار گذاشتن سل بانک و شروع فرآیند تولید در این شرکت‌ها مشخص نیست اما به نظر می‌رسد حداقل دو ماه تا زمان تولید این واکسن‌ها در کشور زمان نیاز است.
سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: فناوری تولید این واکسن مربوط به کشور روسیه است و شرکت روسی امکانات خطوط تولید سه شرکت ایرانی را تایید کرده است. واکسن یک فرآورده بیولوژیک است، این شرکت‌ها قبلا هم فرآورده‌های بیولوژیک تولید کرده‌اند و برخی زیرساخت‌ها و پلتفرم‌های آنها با زیرساخت‌های تولید واکسن، مشترک است اما تولید این واکسن به توافق دو طرف و فراهم شدن امکانات و مواد اولیه و جانبی تولید واکسن مربوط است.
آمار تجمیعی واکسیناسیون کرونا در ایران
جهانپور همچنین آمار تجمیعی واکسیناسیون کرونا در ایران را تشریح کرد.
سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌و‌گو با وبدا، با اشاره به آمار تجمیعی واکسیناسیون کرونا در ایران از ابتدا تا ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ اظهار داشت: براین اساس تاکنون در نوبت اول ۲۷۰ هزار و ۵۶۷ دُز و در نوبت دوم ۱۴۳ هزار و ۵۵۰ دُز واکسن اسپوتنیک تزریق شده است. وی افزود: واکسن سینوفارم چین تا کنون در نوبت اول به ۸۱ هزار و ۹۱۴ نفر و در نوبت دوم ۷ هزار و ۵۰۶ نفر و واکسن کوواکسین بهارات در نوبت اول به ۵۶ هزار و ۶۷ نفر و در نوبت دوم به سه هزار و ۶۴۴ نفر تزریق شده است.
 رئیس‌مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت با اشاره به تزریق ۱۵۵ هزار و ۲۶۲ دُز واکسن آسترازنکا در نوبت اول، ادامه داد: تا امروز در مجموع ۵۶۳ هزار و ۸۱۰ دُز در نوبت اول و ۱۵۴ هزار و ۷۰۰ دُز در نوبت دوم و در مجموع ۷۱۸ هزار و ۵۱۰ دُز از انواع واکسن در سراسر کشور تزریق شده است.
 ششمین محموله واکسن کرونای اسپوتنیک‌وی
 وارد کشور شد
خبر دیگر اینکه، ششمین محموله واکسن کرونای اسپوتنیک‌وی، به میزان ۱۰۰ هزار دُز‌، پنجشنبه گذشته از مسکو وارد تهران شد. به گزارش تسنیم، با احتساب این محموله، مجموع واکسن‌های اسپوتنیک وی وارد شده به ایران به 620 هزار دُز رسید.
 ثبت‌نام بیش از ۱۶ هزار نفر
 برای شرکت در فاز سوم کارآزمایی واکسن برکت
رئیس‌مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام از ثبت‌نام بیش از ۱۶ هزار نفر از هموطنان برای شرکت در فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کوو ایران برکت خبر داد. حجت‌نیکی‌ملکی در صفحه مجازی خود نوشت: در عرض ۳۶ ساعت بیش از ۱۶ هزار نفر از هموطنان مان فقط در 6 مرکز استان کشور در فاز سوم کار آزمایی بالینی واکسن «کوو ایران برکت» داوطلب شده‌اند. وی افزود: ثبت‌نام از داوطلبان هنوز ادامه دارد. از اعتماد مردم عزیز وطن به دانشمندانمان سپاسگزاریم. گفتنی است، ثبت‌نام از داوطلبان برای شرکت در فاز سوم مطالعات کارآزمایی بالینی واکسن تولیدی ستاد اجرایی فرمان امام از اول اردیبهشت آغاز و اعلام شد که تمام علاقمندان به تزریق واکسن برکت در فاز نهایی مطالعات بالینی در رده سنی ۱۸ تا ۷۵ سال و در 6 شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، اصفهان و بوشهر می‌توانند از طریق تماس با سامانه ۴۰۳۰ و یا از طریق اپلیکیشن آی‌گپ (#۱۰*۴۰۳۰*) در این مرحله ثبت‌نام کنند. در فاز سوم مطالعات بالینی، تزریق بر روی ۲۰ هزار نفر انجام خواهد شد.