kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۳۳۸
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۱
دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران:

کارگران را مثل کادر درمان در اولویت واکسن کرونا قرار دهند

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران گفت: نبرد با کرونا دیگر از خط مقدم گذشته و کادر درمان و کارگران به دل خطر رفته‌اند و بحث ایمن سازی و واکسیناسیون آنها مهم است.

هادی ابوی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه کارگران مشاغل ضروری باید مورد حمایت قرار گیرند، اظهار داشت: اگر چه مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا اولا و لازم‌الاجرا است ولی باید تکلیف کارگران و نیروهای کار مشاغل ضروری را هم که به مردم خدمت می‌دهند و باید سرکار حاضر شوند روشن کنیم. لذا انتظار داریم ستاد ملی مقابله با کرونا از ظرفیت خود استفاده و با همکاری وزارت کار تکلیف کارگران گروههای شغلی ضروری را که در شرایط سخت کرونا باید به فعالیت ادامه دهند، مشخص کند و آنها را در اولویت واکسیناسیون قرار دهد.
وی تصریح کرد: نبرد با کرونا از خط مقدم گذشته است و کادر درمان و کارگران به خصوص مشاغل ضروری به دل خطر زده‌اند لذا نباید بدون اسلحه به جنگ کرونا بروند و بحث ایمن‌سازی و واکسیناسیون آنها مهم است.
دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ادامه داد: کارگران مشاغل ضروری اعم از نانوایان، پاکبان، رانندگان و پرسنل داروخانه‌ها، نیروهای خدماتی بیمارستان‌ها، تعمیرکاران، آتش‌نشانان و... همه ناچارند که در چنین شرایطی سر کار باشند و حفظ سلامت آنها مهم است.
ابوی تاکید کرد: به یکسری از گروه‌های شغلی که حضور نیروهای کارشان ضروری نیست اعلام می‌کنیم که در خانه بمانند تا ایمن باشند ولی از برخی نیروهای کار در مشاغل ضروری می‌خواهیم که سرکار بیایند بنابراین لازم است که ایمنی را برایشان فراهم کنیم.
همچنین فرامرز توفیقی؛ رئیس‌ کمیته دستمزد شورای اسلامی کار در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درباره مشکلات کارگران درسال 1400 گفت: بعد از شیوع موج چهارم هر روز اخباری مبنی بر اینکه واحدهای تولیدی باید تعطیل شود، شنیده می‌شود. این در شرایطی است که دولت به فکر کارگران نیست و حقوق اجتماعی خود را فراموش کرده است.
 وی ادامه داد: کارگرانی که تعطیل می‌شوند دغدغه معاش، اقساط و کرایه خانه دارند اما دولت چاره‌ای برای کارگران ندارد. اکثر کارفرمایان قانون مدار نیستند و تمام موارد قانون افزایش حقوق را اجرا نمی‌کنند. چگونه یک کارگر با چنین درآمدی، مترو و اتوبوس سوار نشود. مدام می‌گویند مطابق دستور ستاد کرونا، فعالیت نیروی کار باید یک دوم شود. اما حقیقت این است که این مسئله فقط برای کارمندان دولت رعایت می‌شود و در بخش خصوصی اجرا نمی‌شود. رئیس‌ کمیته دستمزد شوراهای اسلامی کار با طرح این سؤال که دولت چه قدمی برای کمک به کارگران برداشته است گفت: ارائه سبد کالا و کمک‌های حمایتی هم به همه کارگران داده نمی‌شود. کارگری که حداقل حقوق را دریافت می‌کند و مستأجر است چگونه می‌تواند از پس هزینه‌ها بر بیاید.