kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۳۱
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۱
رئیس سازمان انرژی اتمی:

درباره چاشنی‌های انفجاری اعتراض خود را به آژانس اعلام کردیم

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در نشست روز یکشنبه با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره موضوع چاشنی‌های انفجاری اعتراضمان را به آقای آمانو اعلام کردیم.


به گزارش  واحد مرکزی خبر، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: ما در جلسات گذشته تفاهم کرده بودیم با توجه به پاسخی که به پرسش‌های آژانس درباره چاشنی‌های انفجاری داده بودیم، آنان این موضوع را خاتمه‌یافته تلقی کنند اما این کار را نکردند یعنی می‌خواهند به طور نیم‌بند آن را خاتمه‌یافته تلقی کنند که ما اعتراض کردیم.
وی افزود: درباره چاشنی‌های انفجاری قبلا بیشتر از دو تا سه سؤال مطرح نبود اما ناگهان تبدیل به 60 سؤال شد که ما اعتراض کردیم.
صالحی همچنین گفت: البته اکنون آقای آمانو این قول را داده است همچنان که در بیانیه‌ای که خواند توجه بیشتری به این موضوع شد که چاشنی‌های انفجاری در جهت حل و فصل باشد و قدم‌های مؤثری در این جهت برداشته شده است.
صالحی گفت: ما درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود اطمینان داریم، این طرف مقابل است که باید با این اطمینان خاطری که به آنان می‌دهیم دیگر بسنده کند و هر از چندگاه پرسش‌های جدید پیش نیاید زیرا تا به حال به 13 پرسش پاسخ داده‌ایم و در شرف پاسخ دادن به 5 پرسش دیگر هستیم.
وی ادامه داد: البته ما انتظار توجه ویژه به خواسته‌مان نداریم، انتظار داریم آژانس به شکل غیرجانبدارانه و حرفه‌ای کارش را پیش ببرد و ما نیز آماده پاسخگویی هستیم اما مدام پرسش‌‌ها را افزایش ندهند.
رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسشی درباره محدوده زمانی پاسخ به 5 پرسش مورد نظر آژانس نیز گفت: تا 25 اوت ( سوم شهریور) قرار بود این پرسش‌‌ها را پاسخ دهیم که برخی را اقدام کردیم و برخی مانده است البته، اگر موضوع چاشنی‌های انفجاری را زودتر اعلام نظر می‌کردند که خاتمه یافته است قطعا در موضوع این 5 پرسش هم تسریع می‌شد.
صالحی تاکید کرد: اعتماد باید متقابل باشد اینگونه نیست که ما همه قدم‌ها را برداریم و طرف مقابل بخواهد با تأنی قدم بردارد؛ تفاهم شده است تا بتوانیم به گونه‌ای عمل کنیم که رضایت طرفین جلب شود.
صالحی در گفتگوی اختصاصی خود با واحد مرکزی خبر افزود: در جمع‌بندی کلی می‌توانم بگویم مذاکرات ما با آژانس از آبان گذشته تاکنون رویه‌ای جدی‌تر درخصوص همکاری با این نهاد داشته و آژانس هم رویه مثبت‌تری در این باره در پیش گرفته است.
صالحی اظهار کرد: ما تاکنون به 13 سوال آژانس پاسخ داده‌ایم و 5 پرسش دیگر دارند که در این باره تفاهم کرده‌ایم که برخی پرسش و برخی خواسته (تقاضا) است، مانند بازدید از برخی مراکز که درباره آنها نیز تقریبا تفاهم کرده‌ایم که انجام شود.