kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۳۰
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۱

کُری‌خوانی وکیل الدوله‌ها برای فراکسیون 180 نفره رهروان(خبر ویژه)

«اگر علاوه بر فراکسیون اصولگرایان، فراکسیون رهروان نیز به استیضاح وزیر علوم رأی دهد، در این صورت فراکسیون اعتدال بدون هیچ فوت وقتی از فراکسیون رهروان جدا می‌شود».


این جملات اظهارات «ابراهیم-ن» یکی از 8-9 نمایندگانی است که طی 7-8 ماه اخیر بارها سعی کردند فراکسیون دولتی را با انشعاب از فراکسیون 180 نفره رهروان ولایت راه‌اندازی کنند، اما به دلیل عدم استقبال نمایندگان منصرف شدند. این نماینده همان زمان اعلام کرده بود ما حتی اگر با 10 نفر هم که شده فراکسیون را راه می‌اندازیم اما انتساب به دولت و مواجه شدن با این پرسش که آیا وکیل‌الدوله شدن تنها در دولت قبل بد بود و حالا امر مستحسنی است از یک طرف و کمبود نفرات از طرف دوم موجب شد فراکسیون مذکور راه‌اندازی نشود. ضمن اینکه تصور بر این بود که با اعلام تشکیل فراکسیون حامی دولت، انسجام میان دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان بیشتر خواهد شد. این طیف در انتخابات هیئت رئیسه در صدد برخی تغییرات بود که به خاطر نداشتن رأی موفق نشد.
با وجود این موانع اکنون «ابراهیم-ن» می‌گوید: تعهدات اخلاقی رئیس فراکسیون اکثریت زیر سؤال می‌رود. طی جلسه‌ای که با علی لاریجانی داشته‌ایم، در آن جلسه تعهدات اخلاقی برای همراهی با منش‌های اعتدالی دولت به ما داده شد که در صورت عدم اعتماد مجلس به وزیر علوم این تعهدات و وعده‌ها زیر سؤال می‌رود.
به گزارش «آفتاب» وی در مصاحبه با «افق نو» اظهار داشت: این رفتار باعث تسریع در اعلام موجودیت فراکسیون اعتدال می‌شود. اعلام استقلالی که ناکامی زیادی برای هر دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان به دنبال خواهد داشت(!)
این نماینده افزود: در صورتی که استیضاح وزیر علوم انجام شود، فراکسیون اعتدال بدون هیچ تردیدی بلافاصله از فراکسیون رهروان جدا شده و مواضعی در پیش می‌گیرد که همه امور مجلس را به دست بگیرد.(!)
«ع-ف» دیگر حامی ناکام فراکسیون دولتی نیز در همین زمینه گفت: فراکسیون اعتدال پیش از اینها قصد داشت از فراکسیون رهروان یا همان اکثریت مجلس جدا شود و اعلام استقلال کند، ولی وقتی به این نتیجه رسیدیم که تنها با توافق یکدیگر است که می‌توانیم مجلس را در دست داشته باشیم، تصمیم گرفتیم در اعلام استقلال]![ عجله نکنیم.
این نماینده اصلاح‌طلب افزود: اگر وزیر علوم استیضاح شود، قطعاً فراکسیون اعتدال برای ادامه همراهی با فراکسیون رهروان ولایت تجدیدنظر خواهد کرد چرا که دیگر دلیلی برای ادامه همکاری نداریم.
همچنین ابراهیم-ن در مصاحبه با آفتاب گفته است: سخنگوی فراکسیون رهروان ولایت در صحن علنی مجلس توضیح داده که به دلیل اینکه وزیر علوم به درخواست لاریجانی پاسخ منفی داده برای انصراف استیضاح‌کنندگان تلاش نخواهیم کرد.
وی گفت: سخنگوی فراکسیون برای این کار دلیلی آورد که خنده‌دار بود. دلیلش این بود که دکتر فرجی دانا به درخواست آقای لاریجانی جواب منفی داده است. اما من متن درخواست را نمی‌دانم که چه بود. این به نوعی فراکسیون را وادار می‌کند که در برابر وزیر جبهه منفی بگیرند.
خبرگزاری مهر درباره پیشنهاد هیئت رئیسه فراکسیون رهروان به وزیر علوم که از سوی وی پذیرفته نشده نوشت: هیئت رئیسه فراکسیون از فرجی دانا خواست قبل از جلسه استیضاح دو مشاور و معاون خود را که مورد انتقاد نمایندگان هستند عزل کند تا فراکسیون در جلسه استیضاح از وی حمایت کند که فرجی دانا نپذیرفته است، اما انجام این کار تا 10 روز پس از استیضاح را پذیرفته است!