kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۲۴۱
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۶

تصاویر ماهواره‌ای از حضور گسترده نظامیان روس در مرز اوکراین




با تشدید تنش‌های بین مسکو و غرب بر سر اوکراین، تصاویر ماهواره‌ای از آمادگی گسترده نظامی روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین خبر می‌دهند.
تنش‌های دیپلماتیک و نظامی روسیه با غرب بر سر پرونده اوکراین، همچنان رو به افزایش است و طرفین از تمامی ابزارها مثل اخراج دیپلمات، احضار سفیر و گسیل نیرو برای مرعوب کردن طرف مقابل، استفاده می‌کنند. روز دوشنبه «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از استقرار بیش از 150 هزار نظامی روس در مرزهای اوکراین خبر داد. همزمان، رسانه‌ها نوشتند ده‌ها جنگنده آمریکایی به لهستان در همسایگی اوکراین منتقل شده‌اند. دیروز وزیر دفاع روسیه از آمریکا، اوکراین و ناتو به دلیل تنش زایی در مرزهای روسیه و دریای سیاه انتقاد کرد. این در حالی است که  وزیر خارجه اوکراین سه شنبه بعد از ظهر به وقت تهران، احتمال حمله روسیه به اوکراین را نیز رد نکرده بود. اما، در حالی که تنش‌ها میان مسکو، کیف، واشنگتن و برخی متحدان اروپایی ناتو ادامه دارد، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزارشی با محتوای تصاویر ماهواره‌ای درباره ساز و برگ نظامی روسیه در نزدیکی مناطق مرزی اوکراین منتشر کرد. وال استریت ژورنال در این گزارش اختصاصی، تصاویر شرکت «ماکسار تکنولوژیس» را منتشر کرد؛ این شرکت آمریکایی مستقر در شهر «وست مینیستر» ایالت کلرادو، در زمینه ساخت ارتباطات، رصد زمین، رادار و ماهواره‌های سرویس‌دهی در مدار، محصولات ماهواره‌ای و خدمات مربوطه فعالیت دارد.در گزارش این روزنامه آمریکایی ادعا شده است، روسیه جنگنده‌های خود را به منطقه کریمه و پایگاه‌های نظامی نزدیک اوکراین منتقل کرده است.طبق گزارش ادعایی وال استریت ژورنال، تصاویر ماهواره‌ای از وضعیت موجود در مناطق مرزی روسیه و اوکراین نشان می‌دهد، ساز و برگ نظامی مسکو بیشتر از آن چیزی است که قبلا فاش شده بود.به گفته این رسانه آمریکایی، واحدهای نظامی ارتش روسیه شامل جنگنده‌ها، نیروهای هوابرد و واحدهای زرهی، بالگردهای تهاجمی، ژنراتورهای دودزا‌، هواپیماهای بدون سرنشین شناسایی، تجهیزات مسدود کردن و بیمارستان نظامی هم در تصاویر ماهواره‌ای جدید دیده می‌شوند.طبق تصاویر ماهواره‌ای، سوخو ۳۰، سوخو ۲۷، سوخو ۲۵ و سوخو ۲۴ از جمله جنگنده‌های استقرار یافته در منطقه کریمه است.به گفته مقام‌های کنونی و سابق آمریکایی، ساز و برگ نظامی روسیه در مناطق مرزی، «اهرم سیاسی مورد نظر مسکو برای مرعوب کردن اوکراین» را تامین می‌کند.
شلیک موشک‌های کروز
از سوی دیگر، رسانه‌ها  از شلیک موشک‌های کروز «کالیبر»  روسیه در دریای سیاه و در نمایش قدرت به تحرکات نظامی اخیر ناتو در منطقه خبر دادند. به نوشته خبرگزاری «تاس»، ناوچه‌های روسی  سه شنبه چندین موشک کروز در دریای سیاه پرتاب کردند. بر اساس این گزارش، شلیک موشک‌های کروز کالیبر در حالی انجام شد که بیش از  20  فروند ناو جنگی ناوگان دریای سیاه روسیه تمرین مشترکی را با خدمه هواپیماهای «سوخو-25»
 برگزار کردند. در این رزمایش 50 فروند هواپیمای جنگی شرکت دارند.سخنگوی ارتش روسیه همچنین از حضور قایق‌های موشک‌انداز، کشتی‌های جنگی ضد زیردریایی و کشتی‌های تهاجمی آبی، خاکی‌، برای دفع دشمن صوری خبر داد.
همزمان با شلیک این موشک‌ها، روسیه با ارسال اخطاریه‌ای به سازمان‌های هواپیمایی، مناطقی از شبه جزیره کریمه و دریاهی سیاه را به طور موقت‌، منطقه خطرناک برای پرواز اعلام کرد. به گزارش فارس، روسیه به صورت موقت پروازها را بر فراز بخش‌هایی از شبه جزیره کریمه و دریای سیاه محدود کرده است.بر اساس اخطاریه‌ای که روسیه به سازمان‌های هواپیمایی صادر کرده، مناطقی از شبه جزیره کریمه و دریای سیاه به طور موقت به عنوان منطقه خطرناک برای پروازهای هوایی اعلام شده است.روز 14 آوریل (25 فروردین) نیز روسیه اعلام کرد که به طور موقت، عبور کشتی‌های جنگی خارجی از طریق آب‌های منطقه‌ای دریای سیاه را از روز 24 تا 30 آوریل (4 تا 10 اردیبهشت) به حالت تعلیق در می‌آورد.این اقدام یک روز پس از آن اتخاذ شد که «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه گفت که مسکو اقداماتی را در واکنش به تهدیداتی که از ناتو ناشی می‌شود اتخاذ خواهد کرد».
دعوت از پوتین
با تشدید تنش‌ها و نمایش قدرت روسیه در مرزهای اوکراین، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهوری این کشور، سه‌شنبه همتای روس خود را برای دیدار با او در منطقه دونباس، واقع در شرق این کشور، دعوت کرد. به گزارش ایسنا، زلنسکی عصر سه‌شنبه با دعوت از «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه، در یک سخنرانی ویدیویی، همچنین از حامیان غربی «کیف» خواست تا سیگنال‌های روشنی بدهند که حاضرند از این کشور در بن‌بست با روسیه حمایت کنند.زلنسکی گفت: آقای پوتین، من حتی حاضرم جلوتر بیایم و از شما دعوت کنم که در هر کجای دونباس اوکراین که بخواهید، جایی که جنگ است، ملاقات کنیم. رئیس‌جمهوری اوکراین همچنین گفت: شهروندان ما به سیگنال‌های روشنی نیاز دارند که در هشتمین سال جنگ، یک کشوری که به بهای از دست دادن جان‌ مردمش سپری مقابل اروپاست، نه صرفا به عنوان شریک بلکه به عنوان هم تیمی و کسی که مستقیم در زمین بازی است و شانه به شانه حرکت می‌کند، حمایت دریافت خواهد کرد.