kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۲۳۱
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۷
همزمان با تشدید زیان مردم صورت گرفت

واکنش منفی بازار سرمایه به تصمیم جدید سازمان بورس




در نخستین روز از اجرای تصمیم جدید سازمان بورس مبنی بر تغییر دامنه نوسان قیمت سهام، شاخص کل بورس ریزش سنگینی کرد که منجر به تشدید زیان مردم و تجمع اعتراضی آنها در برخی نقاط کشور شد.
این روزها مانند چند ماه اخیر، بازار سرمایه روزگار خوشی ندارد. دیروز شاخص کل بورس تهران در ادامه روند نزولی خود با کاهش 12 هزار و 527 واحد به رقم یک‌میلیون و 207 هزار و 62 واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن هزار و 613 واحد کاهش یافت و روی عدد 430 هزار و 70 واحد قرار گرفت.
در همین رابطه یک تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با ‌اشاره به تصمیم هیئت مدیره سازمان بورس مبنی بر تعیین دامنه نوسان به صورت مثبت شش و منفی سه درصد و اجرای آن از اول اردیبهشت ماه گفت: واکنش بازار نشان می‌دهد که تغییر دامنه نوسان اتفاق خاص و محرک ویژه‌ای برای سمت تقاضای بازار نیست و به نظر نمی‌رسد که دوایی برای درد برگشت بازار باشد.
نوید اختری‌زاده افزود: اگر دامنه نوسان را متقارن کنند، حتماً اثرات آن بیشتر خواهد شد؛ البته استدلال‌های سازمان بورس نیز در این حوزه قابل درک است؛ چراکه به اعتقاد مقامات ارشد سازمان بورس، با تعیین دامنه نوسان نامتقارن و منفی سه درصد، هیجان فروش کنترل می‌شود؛ اما به هر حال خود مقامات بورس هم به این نکته اذعان دارند که نقدشوندگی بازار را فدا کرده‌اند. وی اظهار کرد: یک سناریو هم این است که سازمان بورس با توجه به اتفاقات سیاسی کشور، به دنبال زمان خریدن باشد تا از افت هر چه بیشتر بورس جلوگیری کند.
اختری‌زاده یادآور شد: به نظر می‌رسد سازمان بورس منتظر است تا یک خبر خوب و بنیادی به بازار تزریق شود که این خبر می‌تواند به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته‌ای باشد.
وی تأکید کرد: هم‌اکنون بازار همچنان از بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران رنج می‌برد و در برهه‌ای هیجانی عمل کرده است.
گفتنی است دیروز برای دومین بار طی هفته جاری عده‌ای از سهامداران حقیقی که در جریان ریزش شاخص بورس تهران طی هفت ماه گذشته دچار زیان شده‌اند، در اعتراض به از دست رفتن سرمایه‌های اندک خود مقابل ساختمان بورس اوراق بهادار تهران در سعادت آباد تجمع کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، همچنین عده‌ای از سهامداران بورس مقابل تالار بورس در اصفهان نیز تجمع کردند. از سال گذشته و با دعوت مقامات دولتی مانند رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مردم مبنی بر سرمایه‌گذاری در بازار سهام، تعداد زیادی از مردم وارد بازار این شده و سرمایه‌های اندک خود را با هدف کسب سود روانه بورس کردند ولی حالا با زیان سنگینی مواجه شده‌اند.
گرچه میانگین بازدهی بورس در کل سال گذشته بر اساس شاخص کل 153 درصد بود اما بسیاری از سهامداران حقیقی که در روزهای اوج شاخص اقدام به خرید سهام کردند الان دچار زیان‌های شدیدی شده‌اند. حتی برخی از خریداران عرضه‌های اولیه نیز با ضرر روبرو هستند به گونه‌ای که نرخ سهام صندوق سرمایه‌گذاری پالایش یکم که توسط دولت به قیمت 10 هزار تومان ارائه شد، الان به شدت کاهش یافته و هم‌اکنون هر واحد سرمایه‌گذاری پالایش یکم 6957 تومان ارائه می‌شود. یعنی خریداران این واحدها پس از هفت ماه صبر و تحمل با 31 درصد زیان همراه شده‌اند.