kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۱۸۰
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۵
ماه رمضان ترددها را کاهش نداد، نحوه اجرای محدودیت‌ها مناسب نیست

فوت ۳۹۵ بیمار کرونایی دیگر و شناسایی 25492 مورد ابتلای جدید

مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت از فوت ۳۹۵ بیمار کووید۱۹ در کشور خبر داد.





به گزارش وبدا، در اطلاعیه این مرکز آمده است: «از 30 تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۵ هزار و ۴۹۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۳۶۵ نفر از آنها بستری شدند، بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۲۸۶ هزار و ۹۲۷ نفر رسید. متاسفانه در طول این مدت، ۳۹۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۷ هزار و ۵۲۵ نفر رسید. خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۸۱۰ هزار و ۵۳۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.
چهار هزار و ۹۱۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند و تا کنون ۱۴ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۱۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۳۰۱ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۴۵ شهر در وضعیت زرد و ۷ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. تا کنون ۴۸۰ هزار و ۶۴۶ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۴۱ هزار و ۱۷۶ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۶۲۱ هزار و ۸۲۲ دُز رسید.»
ماه رمضان ترددها را کاهش نداد
 اعمال محدودیت‌ها در این حد فایده ندارد
مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان در پاسخ به این سؤال که آیا اعمال محدودیت‌ها تا کنون موثر بوده است و با ادامه آنها می‌توانیم شاهد کاهش آمار مبتلایان و به تبع آن مرگ‌ومیر ناشی از کرونا باشیم؟، گفت: کدام قرنطینه؟! اگر محدودیت‌ها را در همین حد ادامه دهیم بی‌فایده است؛ شما نمی‌دانید اوضاع چگونه است، بیمارستان‌ها مملو از بیمار هستند و جای خالی ندارند و به محض اینکه فردی مرخص می‌شود بیمار دیگری به جای او بستری می‌شود و به وضعیت فاجعه‌باری رسیده ایم و بنابراین اعمال محدودیت‌ها در این حد فایده‌ای ندارد.
محرز ادامه داد: ما انتظار داشتیم با آغاز ماه مبارک رمضان مردم بیشتر در خانه بمانند، اما اوضاع همچنان تغییر نکرده و خیابان‌ها بسیار شلوغ هستند و با زمانی که تمام مغازه‌ها باز بودند تفاوتی ندارند، من نمی‌دانم این چه قرنطینه‌ای است و اگر همه جا بسته است مردم به کجا می‌روند؟! در زمان آغاز این پیک یک اعمال قرنطینه سراسری که به درستی انجام شود، طی مدت یک هفته کافی بود، اما در چنین شرایطی بالاخره مردم به نحوی با یکدیگر ارتباط دارند وارد تجمعات می‌شوند.
 افزایش وحشتناک ابتلای خانوادگی
وی افزود: ابتلای خانوادگی به طرز وحشتناکی افزایش پیدا کرده و از زمانی که اسم واکسن آمده است، عده‌ای ماسک‌هایشان را برداشته‌اند و افرادی هم که واکسن زده‌اند، گمان می‌کنند همه چیز تمام شده و دیگر به کرونا مبتلا نمی‌شوند و این در حالی است که ثابت شده که حتی با وجود زدن واکسن هم اشخاص حتما باید ماسک بزنند، فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند و مرتب دست‌های خود را بشویند و بدانند که هیچ چیز تفاوتی پیدا نمی‌کند.
۱۰۰ بیمارستان تهران درگیر کرونا
 تخت‌های ICU پُر است
معاون درمان ستاد کرونا استان تهران در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت کرونا در تهران، گفت: در حال حاضر نزدیک به 8 هزار و 500 بیمار در تهران بستری داریم. عملا بیماران الکتیو و غیرضروری پذیرش نمی‌شوند و جراحی‌های غیر ضروری عملا انجام نمی‌شود. کلیه تخت‌ها در اختیار بیماران کرونایی و خدمات اورژانس و فوریتی است. بیمارستان‌ها به شدت درگیرند، حجم مراجعات به شدت بالاست.
حجم مراجعات سرپایی ۲ برابر شد
نادر توکلی افزود: اتفاقی که در یکی دو روز اخیر شاهدیم، این است که مراجعات سرپایی هم به خصوص در مراکز بهداشتی دو برابر شده که این خبر خوبی نیست؛ چراکه زمانیکه مراجعات سرپایی افزایش پیدا می‌کند، با فاصله یک هفته‌ای به صورت ادامه‌دار موج بستری را داریم. بر همین اساس پیش‌بینی ما این است که حداقل تا دو هفته دیگر آمار رو به افزایش باشد.
شیوه جدید درمان کرونایی‌ها در بیمارستان
توکلی ادامه داد: تنها چیزی که مقداری به بیمارستان‌ها کمک کرده، این است که کمیته‌های ترخیص بیمارستانی را فعال کردیم. پزشکان بیشتر بیماران را بررسی می‌کنند. معمولا دوسوم از بیماران‌مان بیماران بدحالی نیستند. در بین این افراد با دستورالعملی که به بیمارستان‌ها ابلاغ کردیم، بیمارانی که به درمان‌های تزریقی نیاز دارند و حال عمومی خوبی هم دارند، ترخیص می‌شوند و روزانه به بیمارستان مراجعه کرده و داروها را به صورت سرپایی دریافت می‌کنند. به این ترتیب خوشبختانه کلینیک‌های سرپایی تخصصی در بیمارستان‌ها راه افتاده و بیماران به این مراکز مراجعه کرده، دارو را دریافت می‌کنند و به منزل بازمی‌گردند. این اقدام کمک زیادی کرده که بتوانیم گردش دو هزار تخت را با این دستورالعمل تسریع کنیم. بیماران هم عمدتا با وسیله شخصی می‌آیند، دوم اینکه یکسری شرایط را باید در نظر داشته باشند و در بیمارستان هم فضایشان کاملا در کلینیک تنفسی مجزا است و فضای مجزایی با رفت و آمد و پرسنل مجزا است که این اقدام انجام می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه به هر حال شرایط خوب نیست و کادر درمان به شدت درگیرند، گفت: بیمارستان‌ها اعم از دولتی، خصوصی و عمومی غیر‌دولتی درگیرند و نزدیک به ۱۰۰ بیمارستان در تهران درگیر بیماری کووید-۱۹ هستند. عملا بیمارستانی هم داریم که تا ۱۰۰ درصدش بیمار مبتلا به کووید-۱۹ بستری شده است. در عین حال از ۲۰ هزار تخت بیمارستانی استان تهران تقریبا ۱۰ هزار تخت را به کووید-۱۹ اختصاص داده‌ایم.
تخت‌های ICU تهران پر شدند
معاون درمان ستاد کرونا استان تهران با بیان اینکه متاسفانه تمام تخت‌های آی سی یو در تهران پر شده‌اند، گفت: حتی تخت‌های عادی را هم تا جایی که امکان داشته باشد، به طور موقت به تخت‌های آی سی یو تبدیل می‌کنیم. بر این اساس اگر بخواهیم در آی سی یو کسی را بستری کنیم باید تخت اضافه کنیم.
خیز چهارم و بیمارانی که زودتر بدحال می‌شوند
توکلی درباره تفاوت بیماران بدحال در خیز چهارم بیماری با موج‌های قبلی، اظهارداشت: تفاوت این است که بیماران در خیز چهارم سریع‌تر بدحال شده و درگیری ریوی متاسفانه در آنها بسیار زیادتر است. باید توجه کرد که در بدو بیماری مراجعه به بیمارستان نیاز نیست. مردم ابتدا به مراکز ۱۶ ساعته بهداشت مراجعه کنند یا به مطب‌ها و کلینیک‌های سرپایی مراجعه کرده و حتما وضعیت بالینی‌شان را ارزیابی کنند، زیرا ممکن است در دو سه روز اول علائم‌شان خفیف باشد. اگر تب ادامه‌دار بود، کوفتگی بدن تخفیف پیدا نکرد و احساس بدحالی داشتند، مجددا به پزشک مراجعه کنند. در بسیاری موارد دیدیم که بیمار در دو سه روز اول خوب است، اما در دو سه روز دوم می‌بینیم که درگیری ریوی شدید و تب و لرز پیدا می‌کند و علائمش به گونه‌ای می‌شود که بدحال و ناخوش می‌شود. در این مرحله بررسی بیشتر از نظر سی‌تی‌اسکن ریه و ارزیابی‌های التهابی انجام می‌شود و اگر بیمار نیاز به بستری داشته باشد، بستری می‌شود و در غیر این صورت با داروهای تخصصی در منزل مورد درمان قرار می‌گیرد. وی گفت: کماکان در افراد بالای ۶۰ سال بیشترین میزان فوتی‌ها را داریم. در جوانان خیلی کمتر است، اما مواردی را داریم که افراد بالای ۲۰ یا ۲۵ سال فوت می‌شوند. هرچند که میزان آن کمتر است.
راه‌اندازی سامانه اعلام بیمارستان‌های
 با تخت خالی طی دو روز آینده
معاون درمان ستاد کرونا استان تهران درباره نیاز به نقاهتگاه یا بیمارستان صحرایی در تهران، گفت: نیازی به نقاهتگاه و بیمارستان صحرایی وجود ندارد. زیرا شرایط نگهداری در بیمارستان صحرایی سخت است و مانند زلزله نیست که بگوییم مجروحان را در آنجا بستری می‌کنیم. از طرفی برپایی این بیمارستان‌ها، ایزوله کردن آن و ایجاد امکانات سرمایشی و گرمایشی و... در آن سخت است. اقدامی که قرار است طی دو روز آینده انجام دهیم، این است که یک سامانه چهار شماره‌ای تلفنی را داریم راه‌اندازی می‌کنیم و مردم اگر نیاز به بستری داشتند، با این سامانه که ستاد هدایتی است که همه بیمارستان‌ها را روی لاین دارد و بیمارستان‌هایی که امکان‌پذیرش دارند، سریعا معرفی می‌کند و بیمار بستری می‌شود. شماره آن را بعد از راه‌اندازی اعلام می‌کنیم. بنابراین درمان برای بیماران بدحال باید در بیمارستان انجام شود.
توکلی درباره انجام تست سیار کرونا در تهران، اظهارداشت: این برنامه‌های بسیج جامعه پزشکی و بهداشت در قالب طرح شهید سلیمانی است که البته در مراکز بهداشتی انجام می‌شود. اگر فردی علائم خفیف داشته یا سابقه تماس با فرد کرونایی داشته باشد، در مرکز بهداشت تست سریع از او گرفته و نتیجه را اعلام می‌کنند و اگر کرونا باشد، توصیه دارویی هم ارائه می‌دهند. به صورت سیار خیلی به ندرت این اقدام انجام می‌شود.
 نحوه اجرای محدودیت‌ها خوب نیست
وی درباره وضعیت اجرای محدودیت‌ها در تهران، گفت: وضعیت اجرای محدودیت‌ها اصلا خوب نیست. از طرفی میزان رعایت پروتکل‌ها بسیار کم شده و متاسفانه نمی‌دانم چرا مردم کمتر رعایت می‌کنند. طبق آخرین آماری که داشتیم میزان رعایت پروتکل‌ها در تهران بین ۶۰ تا ۶۵ درصد بود. ۱۰ روز قبل بود که توصیه تعطیلی کامل شهر تهران را دادیم که بنا به شرایطی که وجود داشت، این اقدام انجام نشد.