kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۱۱۱
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۸
پیکر مطهر شهید امروز در اصفهان به خاک سپرده می‌شود

پایان 40 سال دلاورمردی سردار حجازی از دفاع مقدس تا جبهه مقاومت

سردار سید محمد حجازی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پس از سال‌ها مجاهدت خالصانه و بی‌وقفه در راه اسلام و انقلاب، شامگاه یکشنبه به دیدار حق شتافت. مراسم خاکسپاری آن سردار عالیقدر و مجاهد مخلص امروز در اصفهان برگزار می‌شود.

مردان خدا و مجاهدان فی سبیل‌الله تا آخر حیات با ولایت نفس می‌کشند و در راه دفاع از اسلام و انقلاب و ولایت تا آخرین نفس و آخرین سنگر می‌ایستند. وفاداری‌شان به انقلاب بی‌اندازه است و پیوسته در این جهاد مقدس، سیر به سوی حق دارند.
سردار سید محمد حجازی که حدیث دلاورمردی‌هایش در عرصه‌های مختلف پاسداری از انقلاب اسلامی و توانمندسازی جبهه مقاومت، عامل رویش انگیزه‌ها و حرکت‌های تازه است و خواب دشمن را آشفته کرده بود، شامگاه یکشنبه و در شب ششم ماه مبارک رمضان به دیدار حق شتافت.
سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه طی گفت‌وگو با شبکه خبر اظهار داشت: این شهید بزرگوار در دفاع مقدس شیمیایی شد و از این عوارض رنج می‌برد. در چند ماه قبل هم مبتلا به کرونا شدند که بهبود یافتند.
به گزارش فارس، سخنگوی سپاه با‌ اشاره به برگزاری جلسه کمیسیون پزشکی جهت تعیین علت فوت سردار حجازی در بیمارستان بقیه‌الله تهران، گفت: در جلسه کمیسیونی که دیشب در بیمارستان بقیه‌الله برگزار شد عوارض شیمیایی عمده‌ترین دلیل پیوستن ایشان به یاران شهیدش اعلام شد. این کمیسیون به اعتبار جانباز شیمیایی بودن سردار حجازی و محرز بودن تاثیرات جانبازی در به شهادت رسیدن، ایشان را رسماً به عنوان شهید معرفی کردند.
وی با‌اشاره به جایگاه شهید حجازی در جبهه مقاومت تاکید کرد: شهید حجازی در ۸ سال آخر عمر مبارک‌شان بواسطه حضور در جبهه مقاومت برای صهیونیست‌ها چهره‌ای نام آشنا‌تر بودند و سال‌ها بود که صهیونیست‌ها به دنبال ترور ایشان بودند؛ از دیشب که خبر به شهادت رسیدن ایشان منتشر شد، این موضوع از رویکرد رسانه‌های آنها کاملا مشخص است. تعبیر یکی از این رسانه‌ها این است که «یکی از سر سخت‌ترین و مدبرترین نیرو‌هایی که مقابل رژیم صهیونیستی بود به شهادت رسید» آنها ارزش و اهمیت شخصیت سردار حجازی را برای جبهه مقاومت و امت اسلامی به خوبی درک کردند.
از لبنان تا سوریه همپای حاج قاسم
سردار سید محمد حسین‌زاده حجازی متولد 1335 در اصفهان، از جمله فرماندهان باسابقه سپاه است که از همان ابتدای تأسیس سپاه، به عضویت آن درآمد.
او در دوران دفاع مقدس مسئولیت‌هایی نظیر ریاست ستاد سپاه منطقه دوم کشوری، جانشینی سپاه منطقه چهار کشور و جانشینی قرارگاه عملیاتی سلمان در جبهه میانی را داشت و پس از آن تا پایان دفاع مقدس به‌عنوان جانشین قرارگاه عملیاتی قدس سپاه مشغول به خدمت شد.
سردار حجازی فارغ‌التحصیل دوره کارشناسی ارشد مدیریت دولتی از دانشگاه تهران، دانش‌آموخته دکترای دانشکده عالی دفاع ملی در رشته مدیریت استراتژیک و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) بود.
پس از پایان دفاع مقدس سردار حجازی معاون هماهنگ‌کننده نیروی مقاومت بسیج شد تا اینکه در سال 76 به فرماندهی این نیرو برگزیده شد و تا سال 86 نیز در این سمت باقی ماند. دوران 10ساله فرماندهی سردار حجازی در نیروی مقاومت بسیج یکی از بهترین دوران‌های این نیرو محسوب می‌شود.
پس از آن با حکم فرماندهی معظم کل قوا، رئیس‌ستاد مشترک و معاون هماهنگ‌کننده فرمانده‌کل سپاه شد و تا سال 87 در این سمت باقی ماند تا اینکه در سال 87 به سمت جانشین فرمانده‌کل سپاه برگزیده شد و همزمان جانشین فرمانده سپاه در قرارگاه ثارالله تهران نیز بود.
سردار حجازی در سال 88 به ستادکل نیروهای مسلح رفت و جایگزین سردار نقدی در معاونت آماد و تحقیقات صنعتی ستادکل نیروهای مسلح شد.
پس از آن سردار حجازی به فرماندهی سپاه لبنان منصوب شد و تا 1398 در این جایگاه خدمات ویژه‌ای در راستای تقویت جبهه مقاومت انجام داد. این شهید بزرگوار در جریان جنگ سوریه نیز کنار شهید سپهبد سلیمانی خدماتی تأثیرگذار را در راستای مبارزه با تروریسم تکفیری انجام داد.
نقش‌آفرینی در تقویت حزب‌الله لبنان و جبهه مقاومت از درخشان‌ترین نقاط کارنامه این شهید بزرگوار است که موجب شد طی سال‌های اخیر صهیونیستها برنامه ترور وی را در دستور کار خود داشته باشند.
پس از شهادت سردار سلیمانی و با پیشنهاد سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه، سردار حجازی در 30 دی ماه سال 98 با حکم سرلشکر سلامی فرمانده‌کل سپاه به‌عنوان جانشین نیروی قدس سپاه منصوب شد.
سردار حجازی نقشه قدرت حزب‌الله برای شکست صهیونیست‌ها را کامل کرد
آیین تشییع این سردار عالی قدر در ستاد فرماندهی کل سپاه برگزار شد. سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این آیین گفت: شهید حجازی تندیس زنده تواضع و فروتنی، وقار، طمأنینه و آرامش، صفای باطن، رخسار و سیمای نورانی بود.
به گزارش مهر، وی ادامه داد: او صالح، عابد، راکع و ساجد، آمر به معروف و ناهی از منکر بود، مردی که هرگز لباس جهاد را از تن به در نکرد. منطق او منطق امیر مومنان بود که فرمودند «هر کس لباس جهاد را از تن به در کند خداوند به او لباس ذلت خواهد پوشاند.»
سرلشکر سلامی با بیان اینکه او از فرماندهان پر افتخار دفاع مقدس بود که به برادر شهیدش پیوست، گفت: او در آغوش پدر و مادری تعلیم یافته از مکتب اسلام، تربیت شد. چشمان پاک، قلب خالص و نیت خیر جزو برجسته‌ترین صفات برادر ما بود. در هر جمعی حاضر می‌شد آرامش طمأنینه را با خود در آن محیط می‌آورد.
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان داشت: هر کس در جاذبه شخصیت او قرار می‌گرفت تحت تاثیر اخلاق او قرار می‌گرفت و مجذوب شخصیتش می‌شد، هیچ تعلقی به میز، مقام و موقعیت نداشت و الگویی پایدار بود، زمان می‌برد که تا کتاب شخصیت او خوانده شود.
وی افزود: او کسی بود که نهال‌های مقاومت را به مدت ۱۰ سال در سرزمین احساس و ایمان و باور ملت ایران کاشت، نیروی مقاومت بسیج محصول مجاهدت‌های ۱۰ ساله این فرمانده با تدبیر بود. او با مردم همراه بود، خود را پیش‌مرگ و فدایی ملت و امت اسلام می‌دانست.
سرلشکر سلامی تاکید کرد: افق‌های بلند جهاد او به مرزهای ایران محدود نشد و به لبنان رفت و به کمک سید مقاومت، حجت‌الاسلام سید حسن نصرالله و حزب‌الله مقتدر شتافت و در آنجا نقشه قدرت حزب‌الله را برای شکست دادن قطعی صهیونیست‌ها تکمیل کرد. او به همراه برادران حزب‌الله شرایط را برای در هم شکستن رژیم پوسیده صهیونیستی فراهم کرد. صهیونیست‌ها او را در فهرست ترور خود قرار دادند و به دنبال موقعیتی بودند تا بتوانند بر این فرمانده بزرگ اسلام یورش ببرند.
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: جایگزین کردن چنین شخصیت‌هایی سخت است، باید یک انقلاب شکوهمند به وسعت انقلاب اسلامی رخ دهد و یک جنگ به مقیاس جهانی شکل بگیرد و صحنه مقاومتی از غرب تا شرق جهان اسلام علیه قدرت استکباری سازمان یابد و یک مرد در قلب همه این نبردهای بزرگ ساخته شود تا سید محمد حجازی سرلشکر بزرگ ما از آن خارج شود. او در تمام آزمون‌ها با موفقیت از میدان خارج شد. این مصیبتی غم‌انگیز و دردناک برای ما است. اما همیشه با امید به آینده روشن زندگی می‌کنیم.
وی با تاکید بر اینکه با شهادت سرداران انقلاب (سردار سلیمانی، سردار حجازی و …)، پرچم مقاومت بر زمین نمی‌افتد، ادامه داد: زمانی که استکبار فرزند ملت، حاج قاسم را در عراق به شهادت رساند تصور قدرت‌های شیطانی این بود که مشعل مقاومت خاموش می‌شود اما وقتی مردان بزرگی مثل سردار حجازی و قاآنی درفش مقاومت پر افتخار قاسم را در دست گرفتند دوباره مستکبران افسرده شدند، جریان مقاومت ادامه یافت، شکست‌ها بر جبهه دشمن تحمیل شد، پیروزی‌ها دوباره خلق شد.
سرلشکر سلامی تاکید کرد: اسلام با شهادت این فرزندان نه تنها کم فروغ نمی‌شود؛ بلکه شهادت عامل اصلی قدرت ما و نشان از وفای به عهد فرزندان این امت و ایستادگی و ثبات قدم است. بنابراین امروز پرچم از دست سردار حجازی جابه‌جا می‌شود و باز هم در دست فرزند برومند دیگری از امت اسلامی قرار می‌گیرد.
اسرائیل ناپدید خواهد شد
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار داشت: شنیدیم که صهیونیست‌ها شادمان هستند به آنها می‌گوییم، بدانند شادی آنها زودگذر است و اسرائیل به دست امتی که آنها را از سرزمین خود اخراج کرده‌اند ناپدید خواهد شد. شاد نباشید چون ما راه را ادامه می‌دهیم. هیچ‌کس این جبهه را ترک نخواهد کرد. بترسید از مردانی که زره‌شان پشت ندارد، شمشیرها در دست جوانان امت اسلام از نیام کشیده شده است و این راه تا پایان عمر همه شیاطین عالم که در مقابل اسلام ایستاده‌اند ادامه خواهد یافت.
وی خاطرنشان کرد: به روح بلند همه شهیدان به ویژه سردار حجازی درود می‌فرستیم و این شهادت عظمی را به امام زمان، امت اسلام، حزب‌الله مقتدر و محبوب، ملت شریف، خانواده صبور و شکیبای بزرگوارش و همه همکارانمان و به همه آحاد ملت تبریک و تسلیت عرض می‌کنم.
آیت‌الله احمد جنتی رئیس ‌مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله لاریجانی رئیس‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور، محمدباقر قالیباف رئیس ‌مجلس شورای اسلامی، دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا، سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ‌ستاد کل نیروهای مسلح، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده‌ کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، حجت‌الاسلام سید حسن خمینی، علی لاریجانی مشاور مقام معظم رهبری، سرلشکر محمد علی جعفری مسئول قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیهًْ‌الله الاعظم(عج)، سردار سرتیپ پاسدار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه،  سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، علی‌اکبر صالحی رئیس ‌سازمان انرژی اتمی، امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس ‌نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت‌الاسلام علی شیرازی نماینده ولی فقیه در قرارگاه ثارالله(ع) سپاه و... با صدور پیام‌های جداگانه، عروج سردار سید محمد حجازی را تسلیت گفتند.