kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۰۸۷
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۵

تظاهرات گسترده ضد فرانسوی در پاکستان با 6 کشته و بیش از 600 زخمی

مردم شهرهای مختلف پاکستان در اعتراض به توهین مقامات فرانسوی به مقدسات اسلامی، دست به تظاهرات زدند و با نیروهای پلیس درگیر شدند.



دیروز مردم شهرهای مختلف پاکستان برای سومین روز متوالی، در اعتراض به توهین مقامات فرانسوی به مقدسات اسلامی و همچنین، دستگیری یکی از حزب تحریک لبیک»، دست به تظاهرات زدند و با نیروهای پلیس درگیر شدند. تداوم این اعتراضات از سوی هواداران حزب تحریک لبیک، موجب شد تا نیروهای پلیس و ارتش پاکستان در چند شهر به حال آماده‌باش درآیند.
به گزارش خبرگزاری مهر، معترضان اعلام کرده‌اند که تظاهرات خود را تا زمان اخراج سفیر فرانسه از پاکستان ادامه خواهند داد.
تظاهرکنندگان یکشنبه گذشته با حمله به مقر فرماندهی پلیس در شهر لاهور، شش نیروی امنیتی را به گروگان گرفته‌اند. در پی اعتراضات خشونت‌آمیز طرفداران حزب تحریک لبیک در شهرهای مختلف پاکستان، به ویژه لاهور، اسلام‌آباد و راولپندی، دولت این کشور فعالیت این گروه را ممنوع کرد و نام آن را در فهرست گروه‌های غیرقانونی قرار‌داد.
درگیری هواداران تحریک لبیک با نیروی امنیتی طی سه روز تحصن و اعتراضات پیاپی، جان شش پلیس را گرفت و دست کم ۶۰۰ نفر از نیروها نیز زخمی شدند.
هرچند دولت پاکستان پوشش رسانه‌ای درباره گروه تحریک لبیک از سوی شبکه‌های تلویزیونی و خبری این کشور را ممنوع کرده است، اما پایگاه‌های اینترنتی مطبوعات این کشور از تداوم تجمع هواداران گروه مذکور در شهر لاهور و درگیری آنها با نیروهای امنیتی خبر می‌دهند.
واکنش عمران خان به اقدام فرانسه
«عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان، از راه‌اندازی کمپین بین‌المللی برای مقابله با اقدامات هتاکانه و کفرآمیز غرب خبر داد. وی افزود: هدف این است که سران کشورهای مسلمان با هم متحد شده و قدرت امت اسلامی در قبال اسلام‌هراسی و اهانت به مقدسات اسلامی را نشان دهند. به گفته وی، اقدامات کفرآمیز و اهانت به پیامبر اکرم (ص)، احساسات مسلمانان را خدشه دار می‌کند.
نخست‌وزیر پاکستان یادآور شد: این کشور به نام اسلام بنا شده است و مردم دین خود و پیامبرشان را دوست دارند.