kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۰۸۵
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۸

روسیه تلافی کرد؛ اخراج 20 دیپلمات جمهوری چک از مسکو

در پاسخ به اخراج 18 دیپلمات روسی از سوی جمهوری چک، روسیه نیز 20 دیپلمات جمهوری چک را اخراج کرد.



نبرد دیپلماتیک بین روسیه و غرب همچنان ادامه دارد. پنج شنبه هفته گذشته بود که دولت آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ۳۲ فرد و نهاد روسی اعمال کرد. به دنبال آن کاخ سفید10دیپلمات روس را نیز به جاسوسی متهم کرده و از آنها درخواست کرد آمریکا را ترک کنند. در واکنش به این اقدام آمریکا، مسکو از اخراج 10 دیپلمات آمریکایی از روسیه خبر داد و 8 مقام آمریکایی را در لیست تحریم‌های خود قرار‌داد. مسکو روز شنبه نیز، 5 دیپلمات لهستانی را اخراج کرد.
همزمان روز شنبه وزیر خارجه جمهوری چک از اخراج ۱۸ دیپلمات روسیه به ظن همکاری با سرویس‌های ویژه روسیه خبر داد. نخست‌وزیر جمهوری چک گفت که این اقدام با یک «ظن معتبر» آغاز شد که افسران اطلاعات نظامی روسیه ارتباطی با انفجار سال ۲۰۱۴ در یک کارخانه مهمات‌‌سازی در منطقه «وربتیچ» دارند. به دنبال آن، وزارت خارجه روسیه هم روز یکشنبه از تصمیم خود برای اخراج ۲۰ دیپلمات جمهوری چک در واکنش به اخراج دیپلمات‌هایش از پراگ خبر داد و گفت این دیپلمات‌ها تا پایان (دوشنبه) فرصت دارند خاک روسیه را ترک کنند. روز یکشنبه همچنین سفیر جمهوری چک در مسکو در بحبوحه مناقشه میان دو کشور به وزارت خارجه روسیه احضار شد. این دیپلمات بعد از حدود 20 دقیقه از ساختمان وزارتخانه خارج شد و اظهارنظری نکرد.
در اطلاعیه وزارت خارجه روسیه در این باره آمده: «اعتراض قاطع ما در ارتباط با اقدام غیر دوستانه مقام‌های چک علیه پرسنل هیئت دیپلماتیک روسیه در پراگ به سفیر آنها ابلاغ شد. او مطلع شد که ۲۰ کارمند سفارت چک در مسکو عنصر نامطلوب شناخته شده‌اند. همچنین از طرف مقابل خواسته شده تا تعداد کارکنانش در مسکو را به نیروهای محلی و تعدادی که مشابه تعداد کارکنان سفارت روسیه در جمهوری چک باشد، کاهش دهد. این یادداشت تحویل سفیر جمهوری چک شد». به دنبال این تحولات، مدیر اداره بین‌الملل در دفتر ریاست جمهوری چک اعلام کرد، تقریبا تمام کارکنان سیاسی از مسکو خارج خواهند شد و تنها پنج دیپلمات در سفارت چک در روسیه باقی می‌مانند.
 تشویق جمهوری چک
به افزایش تنش با روسیه!
همزمان با این تنش‌ها بین جمهوری چک و روسیه طبق معمول آمریکا و برخی کشورهای اروپایی با چک اعلام همبستگی کرده و او را بر ادامه این تنش‌ها تشویق کردند! «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا یکشنبه گفت، آمریکا با جمهوری چک بر سر تصمیم برای اخراج ۱۸ دیپلمات روسیه در واکنش به «اقدامات خرابکارانه» ادعایی مسکو اعلام همبستگی می‌کند. انگلیس و سازمان ناتو نیز از حمایت خود از جمهوری چک خبر دادند، تا این بحران پیچیده‌تر شود.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، سخنگوی ناتو به خبرنگاران گفت، ناتو از تلاش‌های مقامات جمهوری چک در تحقیق در زمینه «فعالیت‌های خبیثانه روسیه» در خاک این کشور و مقابله با آنها حمایت می‌کند. پیش از ناتو، وزارت خارجه انگلیس از اقدام چک در اخراج دیپلمات‌های روس به دلیل ارتباط با انفجار سال ۲۰۱۴ در وربتیچ، حمایت کرده بود.
اوضاع بسیار خطرناک است
در بحبوحه افزایش تنش‌های دیپلماتیک بین روسیه و غرب اوضاع در مرزهای اوکراین نیز وخیم گزارش شده است. در همین رابطه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز نگرانی کرده و آن را «بسیار خطرناک» توصیف کرد.«جوزپ بورل» روز دوشنبه گفت، اوضاع در مرزهای اوکراین بسیار خطرناک است. به نوشته «خبرگزاری فرانسه»، بورل پیش از برگزاری نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا، ضمن ابراز نگرانی درخصوص احتمال درگیری میان روسیه و اوکراین، از مسکو درخواست کرد نیروهای خود را از مناطق مرزی خارج کند.