kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۰۴۳
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۶

نوشیدن «آب گرم» در هنگام افطار را فراموش نکنید (طب ایرانی)

مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت گفت: برای افطار حتما از آب گرم استفاده کنید چرا که مصرف آب یخ در افطار به علت بالا رفتن حرارت معده در اثر گرسنگی طولانی‌مدت، کارکرد معده برای هضم غذا را دچار اختلال می‌کند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمود خدادوست با تاکید بر پیام اصلی طب ایرانی و اساس آن که حفظ و ارتقای تندرستی و اصلاح سبک زندگی است، در مورد خوراکی‌های ماه رمضان، گفت: با رعایت توصیه‌های طب ایرانی در ارتباط با ماه مبارک رمضان، سختی‌های ظاهری روزه‌داری کاهش یافته و روزه، سبب ارتقای تندرستی می‌شود. در افرادی که پس از اصلاح مزاج معده روزه می‌گیرند، برخی مشکلات گوارشی نیز بهبود می‌یابد.
خدادوست گفت: یکی از توصیه‌های بسیار مهم این است که روزه‌داران تحت هیچ شرایطی، با آب یخ و نوشیدنی‌های سرد افطار نکرده و روزه خود را باز نکنند، چرا که به‌دلیل بالا رفتن حرارت معده در اثر گرسنگی طولانی‌مدت، کارکرد معده برای هضم غذا، دچار اختلال می‌شود.
وی افزود: در طب ایرانی هم توصیه به مصرف یک استکان آب ولرم و خرما یا شیر گرم و خرما برای باز کردن روزه شده است زیرا نوشیدنی ولرم باعث می‌شود حرارت بالای معده فروکش کند. مصرف خرما نیز به‌دلیل جذب سریع قند آن، از ایجاد اشتهای کاذب که منجر به پرخوری می‌شود، جلوگیری کرده و این امر، به صحت دستگاه گوارش کمک می‌کند. افطار با سکنجبین ولرم برای افرادی که بسیار تشنه هستند، توصیه می‌شود.
این متخصص طب ایرانی اظهار داشت: باید از مصرف چند نوع غذا با هم در وعده افطار پرهیز کرد و در فاصله بعد از افطار تا هنگام خواب که حداکثر یک تا دو ساعت است، مصرف نوشیدنی‌های خنک مانند یک لیوان از مخلوط عرق کاسنی و شاه‌تره، به میزان مساوی از هرکدام، برای کاهش تشنگی‌های طول روز، توصیه می‌شود.
مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت همچنین یادآور شد: در طب ایرانی برای رفع تشنگی زیاد و پرهیز از پرخوری در ماه مبارک رمضان، مصرف یک لیوان فالوده خیار با سکنجبین که از خیار رنده شده و حل شده در سکنجبین به دست می‌آید و یا هندوانه با سکنجبین توصیه شده که به اصلاح کبد نیز کمک می‌کند.
وی با توصیه به استفاده از سبزی خوردن در وعده افطار برای جلوگیری از بروز یبوست و پرهیز از مصرف برخی غذاهای سنگین مرسوم در این وعده، تاکید کرد: در فصول گرم سال، هضم معده و عملکرد دستگاه گوارش ضعیف است و سنت مصرف حلیم، آش رشته و شله‌زرد در وعده افطار، مربوط به زمان تقارن ماه مبارک رمضان با فصول سرد سال است که دستگاه گوارش عملکرد بهتری داشته و هضم در معده با قدرت بیشتری
 انجام می‌شود.