kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۰۳
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۲

عراقچی: زمان و مکان دور بعدی مذاکرات مشخص نیست

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران با 1+5 گفت: مذاکرات دوجانبه با طرف‌های گروه 1+5 پیش از برگزاری مذاکرات چندجانبه برگزار می‌شود.


سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه در حاشیه مراسم پاسداشت روز جهانی انسان‌دوستی که صبح دیروز (دوشنبه ) در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد،  درباره مذاکرات ایران و گروه 1+5، گفت: این مذاکرات در سپتامبر (شهریورماه) در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود و ممکن است در سطح وزرا باشد. اما پیش از آن مذاکرات دوجانبه با طرف‌های اعضای گروه 1+5 برگزار می‌شود که هنوز زمان و مکان این مذاکرات مشخص نیست.
وی ادامه داد: طرف مقابل همانند طرف ایرانی در مذاکرات جدی است تا بتواند این مذاکرات را به نتیجه برساند. هنوز سخت است تا راه‌حل بیابیم. در برخی مسائل اختلافات عمیقی وجود دارد اما ما امیدوار هستیم.
روانچی: با هر هزینه‌ای توافق نمی‌کنیم
 تخت روانچی معاون وزیر خارجه و عضو تیم مذاکره‌کننده ایران با 1+5  نیز در سخنرانی در همایش ملی واکاوی روند پیشبرد سیاست هسته‌ای در دولت روحانی گفت: اگر طرف مقابل هم حسن نیت داشته باشد تا سوم آذر به نتیجه می‌رسیم.
وی گفت: ما هر تلاشی را برای حل مسئله هسته‌ای کرده‌ایم و این برای مردم ایران و افکار عمومی جهان مشخص است اما برای رسیدن به نتیجه با هر هزینه‌ای توافق نخواهیم کرد. انعطاف ما حدی دارد و بر اساس چارچوبی که تعیین شده مذاکره می‌کنیم.
روانچی تاکید کرد: اگر آنها با حسن نیت وارد شوند و موضوعاتی که ربطی به مسئله هسته‌ای و مذاکرات ندارد را مطرح نکنند و وقت‌کشی نکنند به نتیجه خواهیم رسید.
وی تاکید کرد: ما خواستار برداشته شدن یکپارچه تحریم‌‌ها علیه ایران در چارچوب توافق جامع هستیم و برداشته شدن تکه تکه و مقطعی آن را نمی‌پذیریم.
وی در حاشیه این مراسم نیز  در پاسخ به فارس درباره بازگشایی سفارت انگلستان در تهران با بیان اینکه هنوز تاریخ دقیقی برای بازگشایی این سفارتخانه مشخص نشده گفت: این کار در آینده نزدیک صورت می‌گیرد و مقدمات در حال انجام است.
 وی از سفر چند وزیر خارجه اروپایی به تهران و همچنین سفر ظریف به چند کشور اروپایی ظرف یکی دو هفته آینده خبر داد.
روانچی گفت: چند وزیر خارجه اروپایی قرار است ظرف یکی دو هفته آینده به تهران سفر کنند و احتمالا محمد‌جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان نیز به چند کشور اروپایی سفر می‌کند.
وی تصریح کرد که اجرای پروتکل الحاقی در حال حاضر در کار نیست و جمهوری اسلامی ایران بر اساس توافق با آژانس کار خود را پیش می‌برد که این کار مرحله به مرحله است و الان در یکی از مراحل آن قرار داریم که برخی اوقات لازم است مذاکرات در وین و یا در تهران برگزار شود.