kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۰۲۲
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۵

اعتماد: جهش قیمت‌ها باورکردنی نیست(خبر ویژه)

روزنامه‌های حامی دولت می‌گویند: دولت در مهار تورم ناموفق عمل کرده است.


روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «جهش باورنکردنی قیمت کالاهای اساسی در پایان سال گذشته» نوشت: بر اساس آمارهای وزارت صمت قیمت برخی کالاهای اساسی خوراکی در اسفند 99 نسبت به اسفند 98 افزایشی بین 40 تا 113 درصدی داشته است. نکته در این است که بیشترین افزایش‌ها مربوط به کالاهایی مانند برنج، شکر و گوشت مرغ است که مهم‌ترین اقلام سبد مصرفی خانواده‌ها را تشکیل می‌دهند.
مرکز آمار نیز در گزارش هفته گذشته اعلام کرده بود که قیمت 39 قلم از 53 قلم کالای خوراکی منتخب در اسفند سال گذشته، بالاتر از نرخ تورم نقطه‌ای 48/7 درصدی افزایش قیمت داشته‌اند. در حالی قیمت کالاهای خوراکی طی اسفند 98 تا 99 افزایش‌های چند ده درصدی داشته که نرخ پایه برای حقوق و دستمزد یکسان بوده و دولت نیز بارها از تلاش برای جلوگیری از تداوم روند قیمت‌ها به‌خصوص برای برخی کالاها مانند گوشت، کره، تخم‌مرغ، مرغ و... گفته بود. اما آنچه تا امروز در بازارها دیده می‌شود، نبود مرغ و خالی بودن ویترین مغازه‌ها همچنین موافقت با افزایش قیمت 4500 تومانی است.
روزنامه همشهری نیز در گزارشی با عنوان «شوک دوم قیمت‌ها به بازار» نوشت: مقایسه قیمت‌ها در بازار نشان می‌دهد ظرف یک ماه گذشته در 2 مقطع، یعنی هم در شب عید و هم در آغاز ماه رمضان، نرخ اقلام خوراکی با افزایش مواجه شده است.
در حالی که هنوز رشد قیمت اقلامی چون گوشت و مرغ و تخم‌مرغ و میوه در ایام عید فراموش نشده، همان تجربه در ماه رمضان هم تکرار شد. در هفته گذشته ستاد تنظیم بازار و مسئولان دو وزارتخانه صمت و جهاد کشاورزی از افزایش توزیع کالاهای اساسی در ماه‌ رمضان سخن گفتند و اعلام کردند مردم نگران تغییر قیمت کالاها نباشند، اما حالا کمتر کالایی را می‌توان پیدا کرد که قیمت درج‌شده روی آن، برای تولیدات اسفند و فروردین یکسان باشد.
بسیاری از کالاها در طول یک سال گذشته رشد قیمت بیش از 100 درصدی را تجربه کردند، حتی کمبود و گرانی برخی اقلام از جمله مرغ، تخم‌مرغ و روغن در مقاطعی از سال، بازار این کالاها را وارد فاز بحرانی کرد؛ بحران‌هایی که اغلب به مشکلات توزیع و واسطه‌گری نسبت داده شد. با این حال با نزدیک شدن به پایان سال، مسئولان از توزیع وسیع کالا، کنترل بازار و ثبات قیمت‌ها گفتند، اما قیمت‌ها در اسفندماه هم سیر صعودی خود را ادامه داد.
گزارش فروردین‌ماه مرکز آمار از متوسط قیمت کالاهای خوراکی در اسفند 99 نشان می‌دهد از 53 قلم خوراکی منتخب که تغییرات قیمتی آنها در مرکز آمار دنبال شده، درصد تغییر سالانه 39 کالا، از نرخ تورم نقطه‌ای کل، یعنی 48/7 درصد بالاتر بوده است.