kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۰۰۶
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۰

کوتاه از انتخابات



اسامی ۹ گزینه اصلی اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰
منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت طی اشهاراتی در شبکه افق صداوسیما ۹ گزینه اصلی شورای وحدت اصولگرایان را اعلام کرد.
وی گفت: ۹ گزینه اصلی شورای وحدت اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری این‌ها هستند: باقر قالیباف، ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، سعید جلیلی، حسین دهقان، علی نیکزاد، حسین قاضی‌زاده هاشمی، عزت‌الله ضرغامی و سعید محمد.

سعید محمد: خودم را سیاسی می‌دانم
سعید محمد، فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری در نشستی دانشجویی با عنوان «تحول در حکمرانی، عدالت و کارآمدی» گفت: هیچ فردی در همه موضوعات تخصص ندارد. من در بحث مدیریت صاحب سبک، توانمند و دارای رتبه‌های بین‌المللی هستم.
محمد با بیان اینکه «من خودم را سیاسی می‌دانم» گفت: معتقدم شورای نگهبان می‌تواند صلاحیت من را تأیید کند.

اگر رئیسی به انتخابات ورود کند به او کمک می‌کنم
داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: ابتدا خدمت آقای رئیسی رفتم تا برنامه را با ایشان تنظیم کنم. ایشان گفتند که به انتخابات ورود نمی‌کنند. حتی قبل از آنکه از قرارگاه خارج شوم دوباره از ایشان پرسیدم و گفتند که قصد ورود به انتخابات را ندارند. اگر ورود کنند به آقای رئیسی کمک می‌کنم چون ایشان می‌توانند اجماع خوبی ایجاد کنند و اولویت عدم انشقاق است.

جلیلی: درگیر مسائل فرعی و کاذب انتخابات نشویم
سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت در پیامی توییتری با‌اشاره به موضوع انتخابات 1400 نوشت: اگر تمام وقت‌مان را هم بگذاریم تا موضوعات اصلی و مهم را برای مردم بازگو کنیم؛ زمان کم می‌آید، چه برسد به اینکه درگیر مسائل فرعی و کاذبی شویم که حاصل آن هیچ فایده‌ای برای کشور و مردم ندارد.

آیه یأس خواندن اصلاح‌طلبان درباره مشارکت مردم
محمود صادقی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده جنجالی مجلس دهم که در انتخابات اخیر مجلس رد صلاحیت شد در گفت‌وگویی در ارزیابی فضای کشور در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، اظهار کرد: با وجود اینکه کمتر از یک ماه به ثبت‌نام انتخابات باقی مانده‌است، هنوز فضای کشور انتخاباتی نشده که به‌نظر می‌رسد نارضایتی و ناامیدی گسترده‌ای که در سطح جامعه وجود دارد از دلایل این موضوع است.
وی که سابقه اظهارات خلاف واقع شهرت دارد، اظهار داشت: طبق بعضی از نظرسنجی‌ها، نرخ مشارکت زیر ۲۵ درصد خواهد بود و این موضوع بسیار نگران‌کننده است!
علاوه‌بر او، مصطفی هاشمی‌طبا که در سال ۹۶ کاندیدای پوششی روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری بود، در گفت‌وگویی با بیان اینکه «امیدی برای حل مسائل کشور نمی‌بینم» گفت: «میزان مشارکت مانند انتخابات مجلس خواهد بود.»
البته شایان ذکر است تزریق یأس و ناامیدی به جامعه از سوی مدعیان اصلاحات در حالی است که علی مطهری دو روز پیش گفته است: نسبت به حضور مردم در این دوره از انتخابات خوش‌بین هستم و معتقدم که مشارکت کم نخواهد بود.
همچنین مصطفی طاهری، نماینده مجلس هم معتقد است «اگر شرایط به‌گونه‌ای باشد که مسئله شیوع کرونا مطرح نباشد شاهد مشارکت حداقل ۶۰ درصدی در انتخابات پیش رو خواهیم بود.»

عضو کارگزاران: ظریف گزینه اصلی اصلاح‌طلبان است
علیزاده طباطبایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو حزب کارگزاران هم در مصاحبه‌ای گفت: در جریان اصلاحات امروز بیشتر ظریف مطرح و جدی است.
در جریان اصلاحات امروز بیشتر ظریف مطرح و جدی است. در مورد آقای لاریجانی باید گفت اصلاحات از ابتدای تشکیل این جلسات بنا داشت‌اشخاصی را معرفی کند که سه خصوصیت داشته باشند اول اینکه با رهبری همسو باشند، دوم اینکه خوش‌نام و پاک‌دست باشند و زمینه رأی آوری داشته باشند و سوم اصلاح‌طلب باشند که لاریجانی خصوصیت سوم را ندارد.
وی افزود: در نهایت امیدواریم ظریف بیایند؛ او سه شرط را دارد و هم با حضور او، امکان مشارکت حداکثری بیشتر است.

مرعشی: اصلاح‌طلبان مشکلات اقتصادی را به سیاست خارجی گره خواهند زد
سخنگوی کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با روزنامه ایران بیان کرد: مسئله اصلی در انتخابات اقتصاد است.
فارس نوشت که مرعشی «معتقد است ضمن اینکه فصل مشترک شعارها و برنامه‌های انتخاباتی مشکلات اقتصادی خواهد بود در انتخابات پیش‌رو اصلاح‌طلبان و تا حدودی اعتدالیون این مشکلات را به مسائلی چون سیاست خارجی گره خواهند زد.»

کاندیدای پنهان کارگزاران برای دقیقه 90!
مرعشی همچنین در گفت‌وگویی با روزنامه سازندگی با بیان اینکه «کاندیدای پنهان داریم» گفت: از کاندیدای پنهان خود فعلاً نام نمی‌بریم و در دقیقه ۹۰ از آنها رونمایی می‌کنیم
وی با انتقاد از برخی گروه‌های رادیکال اصلاح‌طلب گفت: اگر قرار است اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت نکنند باید دلایلش را با صراحت و شجاعت بگویند.
وی افزود: نمی‌توان گفت ما در انتخابات شرکت می‌کنیم اما کاندیدا نمی‌دهیم.

عطریانفر: مگر فائزه هاشمی رأی ندهد چه اتفاقی می‌افتد؟
محمد عطریانفر در واکنش به سخنان اخیر فائزه هاشمی گفته است: خانم هاشمی اگر می‌خواهد در جامعه مؤثر باشد و کمک کند، باید از موضع مسئول اظهارنظر کند. اینکه هرچه را به ذهنش بیاید، مطرح کند برازنده او و آقای هاشمی نیست.
 وی ادامه می‌دهد: باور من این است که اگر آقای هاشمی‌رفسنجانی در قید حیات بود، حتماً به این شیوه ورود خانم هاشمی در کلاب‌هاوس نقد و نسبت به او خطاب و عتاب می‌کرد. چه‌بسا که حتی موضع خود را نیز علنی می‌کرد.
این عضو حزب کارگزاران سازندگی تأکید می‌کند: دلیلی ندارد هرکسی از موضعی که خودش برای خود فراهم کرده یا خانواده و نظام سیاسی برای او فراهم کرده‌اند، هرچه به ذهنش می‌رسد، مطرح کند و تصور کند مرکز عالم است.... خانم فائزه گفتند که من رأی نمی‌دهم. خب نده! مگر شما رأی ندهی چه اتفاقی می‌افتد. مگر مثل برخی بزرگان که نفود معنوی و کلامی دارند و اگر موضع بگیرند همفکرانشان تبعیت می‌کنند، هستید و چنین موقعیتی دارید؟
عطریانفر در پایان گفت: اینکه حزب سازندگی علیه فائزه هاشمی بیانیه بدهد، خیلی هم دور از ذهن نیست.

پزشکیان: نه به نفع لاریجانی کنار می‌روم و نه عارف حتی اگر تَکرار کنند
نماینده فعلی تبریز و نائب رئیس‌مجلس دهم که در روزهای گذشته از ثبت‌نام برای انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داده بود در مصاحبه با تسنیم گفت: نه به نفع لاریجانی کنار می‌روم و نه عارف حتی اگر تَکرار کنند.
وی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: مخالف وضع موجود هستم. مگر سیاست‌های کلی وضع موجود را قبول می‌کند. مگر قرار نبود در منطقه اول شویم؟ چرا نیستیم؟ برای اینکه نتوانستیم سیاست‌های کلی را پیاده‌سازی کنیم. بنابراین شکی نیست که منتقد وضع موجود هستم. البته وضع موجود تنها به دولت بازنمی‌گردد. به مجلس، قوه قضائیه و نحوه دخالت همین چهره‌های تاثیرگذار و اصطلاحاً الیت نیز مرتبط است. یعنی اینطور نیست که شما یک فرد یا یک قوه را مقصر وضع موجود بدانید.

جعفرزاده ‌ایمن‌آبادی: بهترین گزینه اصلاح‌طلبان جهانگیری است
جعفرزاده‌ ایمن‌آبادی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده حامی دولت در مجلس دهم در مصاحبه با روزنامه زنجیره‌ای گفت: «من فکر می‌کنم بهترین گزینه اصلاح‌طلبان آقای جهانگیری است. گرچه نباید از آقای لاریجانی هم غافل شوند. اما اکنون آقای جهانگیری را دست به نقد دارند و به نظرم خیلی نباید چپ و راست بروند. آقای جهانگیری بر اوضاع تسلط دارد و فکر می‌کنم اجماع بر آقای جهانگیری راحت‌ترین و بهترین گزینه باشد و با همه سختی‌هایی که دارد، بتوانند آن بخشی را که از انتخابات قهر کرده است، پای انتخابات بکشانند».

خباز: نهاد اجماع‌ساز فقط دنبال یک کاندیداست
محمدرضا خباز، عضو حزب اعتماد ملی و از چهره‌های اصلاح‌طلب در گفت‌و‌گو با تابناک درباره آخرین فعالیت جریانات اصلاح‌طلب برای ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 اظهارکرد: اصلاح‌طلبان هم برای خودشان برنامه‌ای تحت عنوان نهاد اجماع ساز دارند و این نهاد از 30 حزب اصلاح‌طلب تشکیل شده است و هر کدام از این احزاب یک نفر نماینده در این نهاد دارند و ده نفر شخصیت حقیقی اصلاح‌طلب که سابقه دیرینه‌ای در جریان اصلاحات دارند به این نهاد اضافه شدند و تعدادی از افراد نیز در شرف اضافه شدن هستند.
خباز تاکید کرد: اصلاح‌طلبان بدون شک برای انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا خواهند داشت.
وی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان با کاندیدای اصلاح‌طلب خودشان وارد عرصه انتخابات می‌شوند، گفت: احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از یک چهره غیرحزبی در انتخابات 1400 وجود دارد.