kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۰۰۰
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۹

نقش انگلیس در کوچاندن یهودیان یمن به سرزمین‌های اشغالی فلسطین (پرونده)

انتقال یهودیان از سراسر جهان به فلسطین اشغالی و اسکان آنها در مناطق اشغالی فلسطین، بلندی‌های جولان، کرانه غربی رود اردن و نوار غزه از جمله سیاست‌های کثیف انگلیس و رژیم صهیونیستی برای یهودی‌‌سازی فلسطین بوده است. در این بین، برای تشکیل یک کشور جعلی، اقدامات شیطانی گوناگونی صورت گرفته که تنها یکی از آنها، همین بحث کوچاندن یهودیان به این منطقه اشغال شده است.


 پایگاه خبری «۲۶ سپتامبر» یمن درهمین ارتباط، طی گزارشی به بررسی ماجرای کوچاندن هزاران یمنی به فلسطین اشغالی در اوایل قرن بیستم با وجود صدور قانون ممنوعیت سفر آنها به فلسطین و ماجرای نخستین عملیات امنیتی آژانس رژیم صهیونیستی در خاک یمن پرداخته و نوشته که کوچاندن این یهودیان اغلب بی‌سرو صدا و محرمانه صورت می‌گرفت به استثنای نخستین عملیات امنیتی صهیونیست‌ها در یمن که طی آن هزاران یمنی به فلسطین اشغالی کوچانده شدند.
طبق این گزارش، مهاجرت یهودیان یمن به فلسطین اشغالی پس از صدور بیانیه بالفور در سال ۱۹۱۷، آغاز شده است. بیانیه‌ای که انگلیس به واسطه آن، فلسطین را به یهودیان بخشید تا کشور جعلی خود را برپا کنند....مهاجرت یهودیان یمن به فلسطین اشغالی پس از بالفور اغلب به صورت محرمانه، انفرادی، پراکنده و غیر منظم صورت گرفت و برخی از یهودیان نیز حتی پیش از صدور این بیانیه به فلسطین اشغالی مهاجرت کرده بودند». در ادامه مهم‌ترین بخش‌های گزارش این پایگاه یمنی بررسی می‌شود.
یحیی حمید الدین محمد المتوکل معروف به امام یحیی، مؤسس حکومت متوکلی یمن و مقتدرترین امام زیدی‌های یمن در قرن بیستم (۱۸۶۹–۱۹۴۸)، در سال ۱۹۲۳، متوجه فعالیت آژانس‌های یهودی در یمن شد و به همین دلیل قانونی مبنی بر ممنوعیت سفر یهودیان به فلسطین را صادر کرد. تا اوایل دهه ۹۰ میلادی قانون منع سفرهای بلندمدت برای یهودیان در یمن برقرار بود، اما در سال ۱۹۹۳ دولت یمن این قانون را لغو کرد. با این وجود در تمام این مدت، روند مهاجرت این یهودیان به صورت سری و پراکنده ادامه یافت. تا قبل از سال ۱۹۴۸، یهودیان یمن تنها گروه یهودی عرب بودند که در فلسطین اشغالی به تعداد زیادی حضور داشتند. بعدها اغلب آنها به انگلیس مهاجرت کردند.
در سال ۱۹۴۷اما قتل عام یهودیان یمن روی داد. آژانس صهیونیسم از این جنایت سوء‌استفاده کرد و به کوچاندن نزدیک به ۵۰ هزار یهودی یمن به فلسطین اشغالی طی عملیاتی که در عربی به «بساط الریح» (فرش باد) در عربی و «میکتزی تایمان» در عبری معروف شد، اقدام کرد. این نخستین عملیات امنیتی صهیونیست‌ها در یمن بود که از سال ۱۹۴۴ با هماهنگی اشغالگران انگلیسی در عدن برای آن تدارک دیده شده بود. پس از آن، این آژانس باقی یهودیان یمن را با هماهنگی سازمان‌های آمریکایی و صهیونیستی به فلسطین اشغالی منتقل کرد و دولت آمریکا مسئولیت پوشش هزینه‌های باز اسکان این یهودیان در فلسطین و هزینه‌های انتقال آنها از یمن را برعهده گرفت. روند انتقال این یهودیان به استثنای عملیات بساط الریح، اغلب به صورت محرمانه، پراکنده و غیرمنظم صورت گرفت. تا سال ۱۹۴۸، ۵۵ هزار یهودی در شمال یمن و ۸ هزار نفر در آخرین مستعمره انگلیس در یمن یعنی عدن، ساکن بودند.