kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۹۹۷
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۹
همزمان با تظاهرات گسترده علیه دولت رژیم صهیونیستی اتفاق افتاد

التماس نتانیاهو به احزاب راستگرا برای کمک به تشکیل کابینه

همزمان با ناتوانی «بنیامین نتانیاهو» در تشکیل کابینه و التماس وی از احزاب راستگرا برای ملحق شدن به دولت ائتلافی، ده‌ها هزار صهیونیست با تظاهرات در برابر خانه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، برکناری وی از قدرت را به علت فساد مالی گسترده خواستار شدند.


چهارمین انتخابات زودهنگام در سرزمین‌های اشغالی در کمتر از دو سال، اوایل فروردین ماه برگزار شد، اما هیچ کدام از احزاب نتوانستند به تنهایی، اکثریت 61 کرسی را برای تشکیل دولت به دست بیاورند. در این میان، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، که به علت پرونده‌های فساد دادگاهی شده است، بار دیگر مامور به تشکیل کابینه شد، تا با نخست‌وزیری مجدد بتواند از محاکمه فرار کند، اما تاکنون موفق به راضی کردن احزاب دیگر برای پیوستن به دولت خود نشده است. همزمان، تظاهرات علیه فساد نتانیاهو نیز روز به روز در حال گسترش است. طبق گزارش العالم، ده‌ها هزار صهیونیست روز شنبه در برابر خانه نخست‌وزیر، در اعتراض به اینکه با وجود دست داشتن در فساد مالی و رشوه، مأمور تشکیل دولت جدید شده است تظاهرات کردند.
خبرنگار العالم در گزارشی از قدس اشغالی گفت که با توجه به دو دستگی و بحران‌های سیاسی و حزبی، که رژیم اشغالگر درگیر آن است، تظاهرات اسرائیلی‌ها در برابر خانه نتانیاهو در قدس اشغالی ادامه دارد و آنان خواستار سرنگونی نخست‌وزیر هستند و به مأمور شدن وی برای تشکیل مجدد دولت، اعتراض دارند. «واصل الخطیب» تحلیلگر سیاسی در این رابطه گفت: «هدف راهبردی و اساسی از تظاهرات هفتگی، دور کردن نتانیاهو از تشکیل دولت جدید است.» العالم تاکید کرد:«نتانیاهو که مأمور تشکیل دولت جدید شده است، به سران احزاب راستگرای دیگر مانند «نفتالی بنت» رئیس‌حزب «یمینا» و «جدعون ساعر» رئیس‌حزب «امید جدید»، التماس می‌کند به او ملحق شوند. او می‌گوید آنان فرزندان حزب لیکود هستند. علت التماس نتانیاهو نیز تلاش برای نجات خودش از سقوط و فرار از محاکمه و پرهیز از برگزاری انتخابات پنجم است.»
«فراس یاغی» متخصص در امور اسرائیل نیز اعلام کرد:
«معضل اساسی، نتانیاهو است و معتقدم ساعر به نتانیاهو اعتماد نمی‌کند، زیرا او را زمانی که در لیکود بوده، آزموده است و با وی در داخل حزب لیکود بود و از این حزب خارج شد. به همین سبب، این درخواست‌های احساسی، تأثیری نخواهد داشت و به نظر می‌رسد حزب ساعر و حزب لاپید و اکثریت احزاب می‌خواهند بدون نتانیاهو تشکیل دولت دهند، اما نتانیاهو دست بردار نیست. صحبت این است که نتانیاهو رئیس‌اسرائیل شود و نخست‌وزیر نشود تا از مجازات در امان بماند، تا الان این موضوع قطعی نشده است، اما اگر قطعی شود، معتقدم دولت وحدت ملی را تشکیل خواهند داد.»
العالم در ادامه تاکید کرد که پس از گذشت 10 روز از مأمور شدن نتانیاهو برای تشکیل دولت جدید، وی تا الان با وجود همه تلاش‌هایش، نتوانسته است به درصد تعیین‌کننده برسد و این بدان معناست که بحران سیاسی در اسرائیل، در حال عمیق‌تر شدن است. خبرنگار العالم در پایان گزارش خود گفت:« هر کاری بکنید نتانیاهو، فاسد و رشوه خوار باقی خواهد ماند و پایان این فرد نیز زندان خواهد بود. این زبان حال تظاهرکنندگانی است که در برابر خانه نتانیاهو تجمع می‌کنند.»