kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۹۹۶
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۹

کوتاه از سراسر جهان



تونس
 خبرگزاری جمهوری اسلامی: کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و سازمان بین‌المللی مهاجرت طی بیانیه مشترکی اعلام کردند، ۴۱ مهاجر غیر قانونی در سواحل تونس غرق شدند. در این بیانیه آمده است، این مهاجران به دلیل واژگون شدن قایق حامل آنها، در نزدیکی سواحل شهر «صفاقس» واقع در جنوب تونس، غرق شدند و تنها سه نفر نجات پیدا کردند. این بیانیه افزود: مهاجران قصد داشتند با این قایق، به ایتالیا سفر کنند. این دو نهاد بین‌المللی با اشاره به اینکه طی سال جاری میلادی، دست‌کم ۲۹۰ نفر در آب‌های دریای مدیترانه مفقود شده‌اند، تأکید کردند که برای نجات جان این مهاجران، باید میان کشورهای حوزه دریای مدیترانه، هماهنگی ایجادگردد.
یونان
روسیا الیوم: وزارت جنگ رژیم صهیونیستی از امضای یک توافق نظامی میان این رژیم و یونان به ارزش ۱/۶۵ میلیارد دلار خبر داد. به نوشته روزنامه عبری زبان "اورشلیم پست"، شرکت اسرائیلی "البیت سیسستمز" یک مرکز آموزشی را برای نیروی هوایی یونان راه‌اندازی خواهد کرد. دوره زمانی توافق فوق، ۲۰ ساله خواهد بود. یونان به عنوان یک کشور اروپایی و عضو اتحادیه اروپا، حامی رژیم صهیونیستی است.
عراق
ایسنا: به گفته یک منبع امنیتی در عراق، پایگاه نیروهای حشد‌الشعبی در منطقه "داقون" استان کرکوک، با ۶ گلوله خمپاره هدف قرار گرفت و بر اثر این حمله، پنج تن دچار جراحت شدند. وی افزود: سه تن از زخمی‌ها از نظامیان ارتش و دو نفر دیگر نیز از نیروهای حشد‌الشعبی هستند.
در واکنش به این حمله، «ابوعلی العسکری»، مسئول امنیتی «گردان‌های حزب‌الله عراق» متعهد شد که به این حمله پاسخ بدهد. العسکری در ارتباط با شرایط جاری عراق، طی توئیتی نوشت: " افزایش قابل توجه تعداد نیروهای اشغالگر تحت پوشش ناتو، بدون توجه به ملیت این نیروها، حملات مقاومت را افزایش می‌دهد.
لیبی
اسپوتنیک: « محمد حموده»، سخنگوی دولت وحدت ملی لیبی، اظهار داشت، «عبدالحمید الدبیبه»، نخست‌وزیر، به زودی همراه با تمام وزرای خود، به شهر «بنغازی» در شرق لیبی سفر خواهد کرد. حموده گفت، سفر اعضای کابینه به شهرهای لیبی، با اهمیت بوده و در برنامه‌های کاری دولت گنجانده شده‌است. این سفرها با مشارکت نخست‌وزیر و وزرا انجام خواهند شد و این اقدام، امری عادی است و باید انجام شود.
سخنگوی دولت وحدت ملی لیبی افزود: نخست‌وزیر در بسیاری از مناسبت‌ها بر این نکته تاکید کرده است که باید به شهرهای مختلف سفر کرد و شرایط در تمامی شهرها بررسی شوند و هر وزیری که نتواند جابه‌جا شود و به مناطق مختلف لیبی سفر کند، اساسا مورد پسند دولت نیست.
چین
باشگاه خبرنگاران جوان: «لی یو چونگ»، معاون وزیر خارجه چین، گفت: یکپارچگی چین یک روند تاریخی است و متوقف نخواهد شد، هیچ کس و هیچ قدرتی نمی‌تواند این وحدت را از بین ببرد، ما ابدا به تایوان اجازه جدایی نخواهیم داد. چونگ افزود: پکن آماده است تا بحران تایوان را از طریق دیپلماسی حل کند، ولی اگر تاثیری نداشته باشد، ما از گزینه‌های دیگر استفاده خواهیم کرد.
او اضافه کرد: مسئله تایوان به منافع اصلی چین مربوط می‌شود و در این زمینه، دولت هیچ امتیازی به کسی نمی‌دهد و با هیچ کس بحثی ندارد. معاون وزیر خارجه چین درخصوص رابطه تایوان و آمریکا هم گفت: ما به شدت با هرگونه تماس رسمی بین آمریکا و تایوان در هر سطح، مخالف هستیم. واشنگتن نباید سعی کند با این موضوع بازی کند. اصل «چین واحد» برای پکن، خط قرمز است و ما اجازه عبور از آن را نمی‌دهیم.
افغانستان
خبرگزاری صداوسیما: «ضیا الحق امرخیل» استاندار ننگرهار، دیروز گفت: افراد مسلح ناشناس دیشب با حمله به یک خانه مسکونی در حوزه نهم امنیتی شهر جلال آباد، مرکز استان ننگرهار، هشت عضو خانواده «حاجی عبدالوهاب» را در هنگام ادای نماز، به ضرب گلوله کشتند و از محل فرار ‌کردند. وی افزود: هنوز انگیزه این حمله مشخص نیست.
 خبر دیگر از افغانستان اینکه، پلیس استان «بلخ» اعلام کرد، شهر بلخ هدف حمله خمپاره‌ای اعضای طالبان قرار گرفت و براثر این حمله، دو غیرنظامی کشته شدند.
سوریه
 تسنیم: «حموده صباغ» رئیس‌پارلمان سوریه، اعلام کرد، نام نویسی نامزدهای ریاست جمهوری سوریه از فردا (امروز) آغاز می‌شود. وی از افرادی که مایل به شرکت در انتخابات هستند، خواست درخواست نامزدی خود را ظرف مدت 10 روز و تا پایان ساعت کاری چهارشنبه 28 آوریل(هشت اردیبهشت)به دیوان عالی قانون اساسی ارسال کنند. رئیس‌مجلس سوریه زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور را برای سوری‌های مقیم خارج، 20 ماه می(30 اردیبهشت) و داخل سوریه 26 ماه می(پنج خرداد) آینده
اعلام کرد.