kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۹۹
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۱
اژه‌ای خبر داد

جابجایی مدیران قوه قضائیه همزمان با دور دوم ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در شصت و هفتمین نشست خبری قوه قضائیه درباره موضوعات متنوعی سخن گفت.


حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای با  اشاره به تمدید حکم آیت‌الله آملی لاریجانی برای یک دوره 5 ساله، گفت: من از عنایت مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم.
وی افزود: قوه قضائیه اهتمام جدی برای تحقق منویات رهبری داشته و از این به بعد نیز در تلاش هستند مطالبی را که خواست ایشان بوده محقق کنند.
محسنی‌اژه‌ای با اشاره به تلاش قوه قضائیه و ریاست دستگاه قضایی در دوره 5 ساله آینده، گفت: ما در تلاش هستیم تا در جهت رضایتمندی بیشتر مردم، تسریع در رسیدگی پرونده‌ها، پیشگیری از وقوع جرم و برخورد با مفاسد اقدامات جدی انجام دهیم.
دادستان کل کشور در ادامه با اشاره به تغییرات مدیریتی و سیاستی در دستگاه قضایی، گفت: طی روزهای آینده به طور طبیعی شاهد برخی تغییرات در سیاست‌ها و مدیریت‌ها در قوه قضائیه خواهیم بود.
سخنگوی قوه قضائیه در ادامه با اشاره به اعلام اسامی افراد در لیست بورسیه‌ها که توسط وزارت علوم منتشر شده است گفت: اگر چنانچه این اسناد محرمانه بوده باشد حق انتشار آن وجود نداشته است.
اژه‌ای ادامه داد: اما اگر اسناد محرمانه نباشد ولی با انتشار آن کسی متضرر شود می‌تواند شکایت کند و شکایت هم پیگیری می‌شود.
وی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا قوه قضائیه با توجه به اینکه در بحث بورسیه‌ها تضییع حقوق بیت‌المال صورت گرفته ورود پیدا می‌کند یا خیر، گفت: باید ماهیت ماجرا روشن شود بعد پیگیری می‌کنیم که ورود پیدا کنیم یا خیر، ضمن اینکه اطلاعی ندارم که سازمان بازرسی کل کشور جلوی برخی از بورسیه‌ها را گرفته باشد.
غلامحسین اژه‌ای در خصوص پرونده خبرنگار بازداشت شده واشنگتن پست تصریح کرد: این پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و سه نفر در بازداشت هستند و آن چیزی که می‌توان گفت این است که اتهامات این افراد مالی نبوده بلکه امنیتی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در ادامه شصت و هفتمین نشست خبری قوه قضائیه در خصوص علنی بودن یا غیر علنی بودن دادگاه مهدی هاشمی، گفت: تشخیص برگزاری دادگاه به صورت علنی یا غیر علنی بر عهده قاضی است.
وی افزود: در قانون پیش‌بینی شده که قاضی می‌تواند در این زمینه تصمیم‌گیری کند، گاهی در یک پرونده این امکان نیز وجود دارد که برخی از جلسات و برخی غیرعلنی برگزار شود، در هر صورت تشخیص با دادگاه است.
اژه ای درباره آخرین وضعیت پرونده کرسنت با اشاره به این موضوع که طبیعی است دولت در مقام اعتراض نسبت به حکم کرسنت باشد گفت: پرونده طرف ایرانی در دستگاه قضایی در حال بررسی است.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی در مورد تخلف کارخانه‌های لبنی و وارد کردن روغن پالم به محصولات لبنی اظهارداشت: حفظ سلامت جامعه بحث مهمی است و بحمدالله وزارت ذی‌ربط وارد شده و باید آنها نظر بدهند.
حجت‌الاسلام اژه‌ای ادامه داد: دادستان تهران از طریق مراجع غیر رسمی به عنوان مدعی‌العموم قضیه را بررسی می‌کند، اگر تشخیص دهد پالم یا چیز دیگری برای سلامت جامعه مضر است وارد می‌شود و مواردی را که وزارت ذیربط دنبال می‌کند هر موقع اعلام شود، قوه قضائیه به صورت جدی عمل می‌کند.
حجت‌الاسلام اژه‌ای در ادامه کنفرانس خبری خود در مورد دادگاه فساد بانک مسکن، ملی و صادرات در پرونده سه هزار میلیاردی، خاطرنشان کرد: متاسفانه در این خصوص تاریخی مشخص نشده، چراکه قاضی سراج مسئول پرونده بوده و به دلیل جابه جا شدن ایشان به تاخیر افتاده است.
اژه‌ای در مورد بررسی اتهامات رئیس سابق بانک صادرات هم گفت: تا زمانی که اتهام وی تفهیم نشود کیفرخواست صادر نمی‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین‌محسنی اژه‌ای درباره آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی گفت: 5 نفر بازداشت هستند و اکنون تعداد بازداشتی‌ها بیشتر شده و یکی از مدیران نفتی هم بازداشت شده ‌است و برخی ارتباط مستقیم پولی با این پرونده نداشتند اما در هر صورت ارتباط‌هایی وجود داشته و البته آن مدیر یکی از مسئولان فعلی هم هست.
سخنگوی دستگاه قضائی در خصوص پرونده خبرنگار بازداشتی روزنامه واشنگتن پست گفت: این پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و سه نفر بازداشت هستند و آن چیزی که می‌توان گفت این است که اتهامات این افراد مالی نبوده بلکه امنیتی است.
حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری دیروز خود با اشاره به بحث مواد مخدر و گرفتاری‌هایی که این مواد برای جوانان ایجاد می کنند گفت: کسانی که آلوده به موادمخدر هستند بدون شک دست به جرایم دیگری هم می‌زنند.
وی افزود: دستگاه قضایی همراه با ناجا و با همکاری سیستم اطلاعاتی به دنبال پیگیری‌ باندهای اصلی مواد مخدرند.
دادستان کل کشور با قدردانی از وزارت اطلاعات در جهت برخورد با باندهای موادمخدر گفت: در هفته‌های اخیر وزارت اطلاعات به دو سه باند موادمخدر ضربه زده است.
دادستان کل کشور تشریح کرد: اخیراً با همکاری اداره کل اطلاعات استان اصفهان و دادستانی این استان یک باند با 950 کیلو هروئین، چندین قبضه اسلحه گرم و برخی اشیا ممنوعه دستگیر شدند.
سخنگوی قوه قضائیه با تأکید بر اینکه ناجا در هفته‌های گذشته موفقیت‌های بزرگی داشته گفت: کسانی که در این سطح یا پایین‌تر در بحث مواد مخدر کار می‌کنند بدون هیچ اغماضی با برخورد دستگاه قضایی مواجه می‌شوند و قوه قضائیه آنها را به اشد مجازات محکوم می‌کند.