kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۹۵۹
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۰
رئیس ‌اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ خبر داد

خودکفایی۸۰ درصدی ایران در تولید محصولات چاپی




رئیس ‌اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ از خودکفایی۸۰ درصدی این صنعت در تولید محصولات چاپی خبر داد و گفت: از واردات یک‌ میلیارد دلاری محصولات چاپی به کمتر از ۵۰ میلیون دلار رسیده‌ایم.
بابک عابدین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم،‌ با بیان اینکه در سال 89 و اوایل دهه 90 سرمایه‌گذاری خوبی در صنعت چاپ ایجاد شد، افزود:‌ در همان سال‌ها بحث بسته‌بندی و چاپ جهت توسعه صادرات غیرنفتی کشور حتی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز مورد تأکید قرار گرفت،‌ بعد از آن این اتفاق رخ داد و بخش خصوصی در این زمینه سرمایه‌گذاری کرد و با تسهیلات ارزی خوبی که آن زمان اختصاص پیدا کرد،‌ یک‌سری واحدهای صنعتی چاپ تأسیس شد و در زمینه‌های کارتن‌سازی، چاپ همزمان و مستقیم روی کارتن‌های چندلایه مثل کارتن یخچال و جاروبرقی و... فعال شدیم. آن زمان از یک‌سری بسته‌بندی‌های بزرگ و صنعتی طراحی‌شده نیز بهره‌برداری شد و این انقلابی در اوایل دهه 90 بود. ضمن اینکه خطوط تولیدی مدرن برای تولید فیلم‌های انعطاف‌پذیر که در شیرینی و شکلات و پفک مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز شکل گرفت.
عابدین افزود: در اوایل دهه 90 فقط از ترکیه حدود 500 میلیون یورو واردات و در مجموع حدود یک ‌میلیارد دلار واردات لیبل و برچسب به داخل کشور داشتیم. از سال‌ 94 تاکنون بیش از 150 خط تولید لیبل وارد کشور شده که بیش از 100 واحد چاپی را مجهز کرده است و 60 واحد جدید نیز تأسیس شده‌اند. همه این کارها توسط بخش خصوصی انجام شده است. پس از گذشت پنج سال از واردات یک‌ میلیارد دلاری به کمتر از 50 میلیون دلار رسیده‌ایم. 
وی درباره تاثیر تحریم بر صنعت چاپ گفت: در زمینه تولید جعبه‌های بهداشتی، پزشکی و آرایشی نیز کارخانه‌های تولیدی برای رقابت با محصولات خارجی نیاز به بسته‌بندی‌های شکیل داشتند که تحریم‌ها در این زمینه امکان تولید و سرمایه‌گذاری امن را برای ما فراهم کرد و با سرمایه‌گذاری‌های خوبی که داشتیم در زمینه تولید مقوا و چاپ صنعتی نیز پیشرفت کردیم.
رئیس ‌اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ افزود: در تولید کارت‌های بانکی‌، هوشمند و کارت‌هایی که سیم‌کارت در آنها نصب می‌شد نیز نسبت به ابتدای دهه 90 به جایی رسیده‌ایم که 80 درصد وارداتمان در این زمینه‌ها کاهش پیدا کرده است. عابدین با بیان اینکه بین 70 تا 80 درصد نیاز به واردات محصولات چاپی را برطرف کرده‌ایم و در برخی اقلام صادرات داریم، ادامه داد: ترکیه سالی 436 میلیون دلار درآمد صادراتی از صنعت چاپ در منطقه ‌غرب آسیا و شمال آفریقا دارد که سهم 50 درصدی از بازار را می‌برد اما‌ سهم ما از این بازار فعلاً بین سه تا چهار درصد است. ما حدود 80 میلیون دلار صادرات محصولات لیبل به کشورهای عراق و افغانستان داریم. وی، بخشنامه‌های یک‌شبه دولتی، مشکلات گمرکی و فقدان تسهیلات کم بهره بانکی را از جمله مشکلات صنعت چاپ برشمرد.