kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۹۵۵
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۹
بر خلاف وعده مسئولان دولت

خرما در ماه رمضان گران شد

در حالی که مسئولان دولت وعده داده بودند که قیمت خرما در ماه رمضان بالا نمی‌رود، هر کیلوگرم رطب تا ۷۰ هزار تومان نیز به فروش می‌رسد.


 در ادامه ناکامی‌های دولت در تنظیم بازار کالاهای مختلف از جمله مواد غذایی  و کالاهای اساسی این بار نوبت به خرما رسید که با وجود باقی ماندن حجم زیادی از این محصولات در انبارهای بازار اما قیمت این محصولات در چند روز گذشته افزایش قیمت چشمگیری داشته است. این در حالی است که مسئولان دولت وعده داده بودند که قیمت خرما در ماه رمضان امسال بالا نمی‌رود اما به دلیل رها کردن بازار مصرف قیمت هرکیلوگرم رطب 70 هزار تومان را نیز لمس کرده است.
مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که هربسته رطب 700 گرمی 36 هزار تا 55 هزار تومان به فروش می‌رسد در حالی که پیش از این 23 تا 29 هزار تومان بود همچنین قیمت هر کیلوگرم خرما‌های عسلی از 24 تا 25 هزار تومان به 30 تا 34 هزار تومان افزایش یافته است.
 محسن رشید فرخی؛ رئیس‌انجمن ملی خرمای ایران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: انبارها از خرمای سال زراعی قبل پر است و مشکلی برای تامین نیاز مردم وجود ندارد. ضمن اینکه وضعیت تولید خرمای امسال از نظر حجم  و کیفیت بهتر از سال قبل است. همچنین تغییری در مصرف نداشته ایم و حتی صادرات کاهش یافته. بنابراین با موجودی که در انبارها است نیاز بازار داخلی به راحتی تامین می‌شود.
وی افزود: قیمت هرکیلوگرم خرمای مضافتی در مبدا تولید 20 تا 21 هزار تومان و خرمای کبکاب 12 هزار و 500 تا 13 هزار تومان است اما ما نمی‌توانیم درباره قیمت خرما در بازار و خرده‌فروشی نظر دهیم. جلساتی با وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار داشته ایم و خرمای ذخیره شده در انبارها در اختیار مباشرانی قرار می‌گیرد که این وزارتخانه معرفی کرده است.
همچنین سیداسد‌الله موسوی؛ مدیرعامل اتحادیه تعاون روستایی استان بوشهر گفت: اکنون 35‌ هزار تن خرما از سال قبل در انبارهای استان موجود است و قیمت‌ها در مبدا تولید پایین است و کشاورزان امید به صادرات آنها دارند.
وی افزود: قیمت هر کارتن یک و نیم کیلویی خرما 13‌هزار تومان و قیمت خرمای رطب در بسته‌های 700‌ گرمی 11‌هزار و 500 تومان است.
گفتنی است، وزیر جهاد کشاورزی پیش از این از ذخیره 130 هزار تن خرما برای عرضه در ماه مبارک رمضان در راستای ثبات قیمتی آن خبر داده بود و همچنین رئیس‌سازمان حمایت نیز از ثابت ماندن قیمت خرما در ماه مبارک رمضان سخن به میان آورد.