kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۹۵۴
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۹

افت ذخایر آبی سد‌های استان تهران

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران از کاهش ذخایر آبی سد‌های استان تهران خبر داد.

شهریاری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: متاسفانه کاهش باران در سطح کشور و به خصوص استان تهران باعث شده که ذخیره آبی در فصل زمستان مطلوب نباشد و در نتیجه تاکنون ذخیره چندانی نداشته‌ایم.
او ادامه داد: در استان تهران از ابتدای سال آبی تا به روز یکشنبه نزدیک به ۲۳۵ میلی متر بارش به ثبت رسیده که این رقم در سال گذشته ۳۸۸ میلی متر بوده است که با توجه با این ارقام متاسفانه نزدیک به ۴۰ درصد کاهش بارش نسبت به سال قبل داریم.
وی افزود: متاسفانه ذخایر برفی هم مطلوب نیست به طوری که در حوزه آبریز سد لتیان ما کاهش ذخیره برفی و آب معادل برفی داریم، در حوزه غرب تهران هم بالغ بر ۷۷ تا ۸۸ درصد شاهد کاهش آب و بودجه برفی هستیم.
به گفته شهریاری دمای هوا هم باعث شده که ما دو درجه افزایش دما داشته باشیم و متاسفانه بارش خوبی هم نداشته‌ایم، از ابتدای فروردین تا روز یکشنبه هم ۲/۰۳ میلی متر بارش در استان تهران شاهد بوده‌ایم.او تصریح کرد: طبق برآوردهای انجام شده ما ۹۸ درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم و این نشان دهنده این است که ما نتوانسته‌ایم شرایط آبی مناسبی داشته باشیم، ولی امید ما به بارش‌های اردیبهشت ماه است. وی اضافه کرد: به طور کلی حجم مخازن سد‌های استان تهران تا روز یکشنبه ۷۲۲ میلی متر مکعب ذخیره آبی دارند، این حجم نسبت به سال گذشته ۷۴۳ میلی متر بوده که ۲۱ میلی متر نسبت به سال گذشته کاهش داشته‌ایم.
او افزود: متاسفانه شرایط آبگیری مناسبی نداریم و این شرایط برای ما نگران‌کننده است، ما هنوز به پیک مصرف آب نرسیده‌ایم و امسال هم شرایط حادتری با توجه به بیماری کرونا در سطح کشور و به ویژه تهران داریم.
مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: اگر شرایط آبگیری سد‌ها به نحوی باشد که بارش‌ مطلوب باشد با همان آبی که از توربین خارج می‌شود، می‌توانیم تامین برق را داشته باشیم و البته اگر آب کم شود در تولید برق هم با مشکل مواجه خواهیم شد.