kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۹۰۸
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۵
پایگاه خبری یمنی پاسخ می‌دهد

چرا انصارالله دائما به آرامکو حمله می‌کند؟




یک وبگاه یمنی با اشاره به اینکه، صنعا اخیرا، بر روی هدف قرار‌دادن تاسیسات شرکت نفتی آرامکو در عمق خاک سعودی متمرکز شده‌ و دیگر تنها به هدف قرار‌دادن تاسیسات نظامی سعودی‌ها بسنده نمی‌کند، به بررسی اهداف این امر پرداخت.
تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان در 2 سال اخیر بارها توسط انصارالله یمن مورد هدف قرار گرفته است. ازآنجا که بیش از 90 درصد درامدهای ارزی عربستان از فروش نفت تامین می‌شود بنابراین تاسیسات نفتی برای عربستان مانند شریانی حیاتی است. یک پایگاه یمنی در گزارشی به بررسی این مطلب پرداخته که چرا آرامکو بارها توسط انصارالله مورد هدف قرار گرفته شده است.
پایگاه خبری «الخبر الیمنی» طی یادداشتی نوشته: « در جدیدترین عملیات تهاجمی نیروهای صنعا در عمق خاک سعودی، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن از هدف قرار گرفتن تاسیسات آرامکو در «جیزان» با هفت موشک بالستیک از مجموع ۱۱ پهپاد و موشک بالستیک استفاده شده در این عملیات، خبر داد.» در ادامه این یادداشت آمده است:« آرامکو که ستون فقرات اقتصاد عربستان است، در جیزان، تاسیسات راهبردی متعددی دارد که مهم‌ترین آنها پالایشگاه جیزان است که روزانه نزدیک به ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام سنگین عربی را که به قیمت بالایش معروف است، تولید می‌کند.»
طبق این گزارش، تصاویری که تاکنون از جیزان به دست رسیده، بیانگر آتش‌سوزی‌ مهیب و وارد آمدن خسارات مالی بالا در این تاسیسات است که احتمالا به توقف کوتاه مدت فعالیت این پالایشگاه منجر خواهد شد. نیروهای صنعا در این ماموریت از سامانه موشکی جدیدی از نوع «سعیر» در کنار پهپادها برای غیرفعال کردن سامانه پدافندی پاتریوت استفاده کرده‌اند.
 امری که بیانگر وارد آمدن خسارات زیاد چه در تاسیسات آرامکو و چه سامانه پدافندی است که قادر به رهگیری و انهدام موشک‌ها و پهپادهای یمنی نیست.
بنا بر این گزارش، حمله به آرامکو در عملیات اخیر، در ادامه حملات چند روز پیش صنعا است که طی آن با ۱۷ پهپاد و موشک بالستیک، عمق خاک سعودی هدف قرار گرفت. عملیاتی که با نام «30 شعبان» نام گرفت و به گفته سخنگوی نیروهای مسلح یمن، طی آن تمرکز اصلی بر روی هدف قرار‌دادن تاسیسات آرامکو در الجبیل و جده بود.
بنا بر این تحلیل، صنعا از آغاز حملات هوایی در عمق خاک سعودی که در پاسخ به تشدید حملات هوایی ائتلاف سعودی علیه مأرب و سایر استان‌های یمن، انجام می‌داد، صرفا بر روی حمله به اهداف نظامی مانند فرودگاه أبها، فرودگاه الملک خالد در خمیس مشیط و سایر پایگاه‌های نظامی در جیزان و ریاض متمرکز بود اما اکنون، بر روی حمله به اهداف اقتصادی مانند شرکت آرامکو متمرکز شده است. به راستی هدف از این اقدام نیروهای یمنی چیست؟
این پایگاه یمنی در ادامه تاکید کرده:«برای عربستان‌، آرامکو بزرگترین منبع درآمد ملی و ستون فقرات اقتصاد کشور است. به اعتقاد کارشناسان روسی، هدف قرار گرفتن تاسیسات این شرکت به معنای محدود کردن توانمندی‌های ریاض برای تامین عملیات‌های آن در ریاض و خرید مواضع بین‌المللی به منظور عدم اعمال فشار بر سعودی‌ها برای عقب‌نشینی فوری از جنگ یمن است.»
بنا بر این گزارش، از نظر صنعا، هدف قرار‌دادن آرامکو در این زمان، پیام‌های زیادی را به همراه دارد. نخست این‌که، این حمله در پاسخ به محاصره تحمیلی سعودی‌ها و توقیف کشتی‌های سوخت و جلوگیری از ورود آنها به بندر الحدیده از بیش از یک سال پیش است. ضمن اینکه ریاض حاضر به جدا کردن بعد انسانی از سیاسی و نظامی نیست و برای تحقق اهداف و دستاوردهای سیاسی خود پس از شکست نظامی، همچنان بر مرتبط کردن این پرونده‌ها با یکدیگر لجاجت می‌ورزد.
همچنین هدف قرار‌دادن آرامکو در سایه نشانه‌های موجود مبنی بر ورود نیروهای صنعا به مأرب، سعودی‌ها را در مقابل یک امتحان دشوار قرار می‌دهد، آن هم این‌که اگر ریاض اقدام به بمباران میدان‌های نفتی و تاسیسات مأرب کند، صنعا نیز همه توانمندی‌های خود را علیه آرامکو به کار می‌گیرد. در پایان این یادداشت آمده است که صرف‌نظر از اهداف صنعا از متمرکز شدن بر حمله علیه تاسیسات آرامکو، داده‌های موجود نشان می‌دهد که این شرکت به عنوان یک شریان حیاتی سعودی‌ها در مسیر آن است که در مرحله آتی، هدف نیروهای صنعا باشد و مهم‌تر از آن، این است که در صورت تداوم و تشدید حملات نظامی ائتلاف سعودی علیه یمن و تعلل در مذاکرات، این تاسیسات به گونه‌ای هدف موشک‌های جدید یمن قرار می‌گیرد که آینده آن به خطر خواهد افتاد.
یک حمله دیگر
به مراکز حساس سعودی
خبر دیگر اینکه، یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن، دیروز، ۲۸ فروردین، از عملیات یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی، علیه اهدافی مهم در عربستان، خبر داد. وی اعلام کرد، یگان هوایی یمن با استفاده از یک پهپاد قاصف کی ۲، پایگاه هوایی ملک خالد را در منطقه خمیس مشیط هدف قرار‌داد. به گفته این مقام نظامی یمن، اهداف نظامی مهمی در این پایگاه هوایی با دقت بالایی مورد هدف قرار گرفتند. سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن، تاکید کرد که این عملیات در پاسخ به ادامه تجاوز و محاصره این کشور صورت می‌گیرد.