kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۸۷۹
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۳
مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی:

بازدهی نیروگاه‌های حرارتی ایران از کشورهای پیشرفته جلو زد




مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی گفت: بازدهی نیروگاه‌های حرارتی در کشورهای پیشرفته جهان معادل 37 و سه دهم درصد و در ایران ۳۹ درصد است.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، محسن طرزطلب با بیان اینکه راندمان (بازدهی) نیروگاه‌های حرارتی برق کشور در سال گذشته برای اولین بار به ۳۹ درصد رسید، اظهار کرد: تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل‌ترکیبی، استفاده از توربین‌های گازی با فناوری جدید، ارتقای واحدهای گازی و بازنشسته کردن نیروگاه‌های فرسوده از برنامه‌های افزایش راندمان در نیروگاه‌های حرارتی است.
وی با ‌اشاره به ابلاغ سند انرژی جدید به صنعت برق افزود: طبق این سند تا سال ۱۴۲۰ راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور باید به ۵۰ درصد برسد که نیازمند سرمایه‌گذاری‌های سنگین خواهد بود.
مدیرعامل شرکت برق حرارتی ادامه داد: راندمان نیروگاه‌های حرارتی در کشورهای پیشرفته جهان که ظرفیت تولید آنها به کشور ما نزدیک است معادل 37 و سه دهم درصد و در نیروگاه‌های ایران ۳۹ درصد است که بیشتر از نیروگاه‌های حرارتی بسیاری از کشورهای جهان است.
طرزطلب با‌ اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای راه‌اندازی ۷۵۰۰ مگاوات نیروگاه سیکل‌ترکیبی جدید با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، افزود: از چهار سال گذشته، 3500 مگاوات نیروگاه سیکل‌ترکیبی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ساخته شد که امسال تکمیل می‌شود و البته پیش‌بینی می‌شود 3500 مگاوات باقی‌مانده نیز فراهم شود که با ساخت کامل این ظرفیت چهار درصد به راندمان نیروگاه‌های کشور افزوده خواهد شد.
وی با بیان اینکه ساخت نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی تاکنون سبب صرفه‌جویی یک میلیارد مترمکعبی سوخت شده است، ادامه داد: سال گذشته از محل سوخت صرفه‌جویی شده ۲۰۰ میلیون یورو معادل ارزی از سرمایه‌گذاران نیروگاه‌ها به بخش خصوصی بازگشت داده شد.