kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۸۲
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۲

اختصاص 10 درصد از اعتبارات مناطق آزاد تجاری به بخش فرهنگ

مدیر کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از کاهش تیراژ کتاب در ایران خبر داد و علت اصلی این موضوع را تغییر ذائقه مردم بیان کرد.


به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمودرضا برازش در جمع خبرنگاران با بیان این موضوع که چاپخانه‌ها به سمت دیجیتالی شدن در حرکت هستند، گفت: ذائقه مردم تغییر کرده و همین موضوع باعث شده تا تیراژ کتاب در ایران کاهش یابد به همین جهت چاپخانه‌دارها نیز باید تغییر کنند و با آینده‌پژوهی خود را از بحران نجات دهند.
وی اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که در چاپ کتاب در ایران وجود دارد انحصاری بودن زبان فارسی در ایران و برخی کشورهای اطراف است که سرانه مطالعه در آن کشورها نیز خیلی پایین است.
مدیر کل امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این که با این وضعیت حتی هزینه زحمت مؤلف یک کتاب نیز تامین نمی‌شود از چاپخانه‌دارها و ناشران خواست تا علم خود را به روز کنند تا بتوانند در عرصه رقابت با این صنعت در تمام دنیا باقی بمانند.
وی تصریح کرد: در چهار ماهه پایانی سال گذشته حدود 27 تن کالای چاپ شده مربوط به موضوع چاپ به ایران وارد شده که این موضوع نشان می‌دهد در بازار چاپ و نشر تعادل وجود ندارد.
برازش ادامه داد:‌ در کشور تنها حدود پنج درصد از حجم چاپ مربوط به کتاب، 15 درصد مربوط به نشریات و 80 درصد از صنعت چاپ نیز به دیگر موارد تعلق دارد.
وی اضافه کرد: در صنعت چاپ تعادل وجود ندارد، چرا که از یکسو چاپخانه‌دارها از بیکاری گلایه دارند و از سوی دیگر میزان واردات در این زمینه خیلی زیاد و به نوعی غیرعادی است.
مدیر کل امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: به تازگی طرحی را به مجلس ارائه کردیم تا برای واردات محصولات چاپی 4 درصد عوارض تعریف شود که این موضوع تصویب شد و از تیر ماه سال جاری این موضوع اجرایی شده است که باید این مبلغ در حوزه فرهنگ هزینه شود.
وی خاطرنشان کرد: بخشی از این مبلغ باید به صندوق حمایت از صنعت چاپ واگذار، تا هم در زمینه آموزش و هم به صورت وام‌های ویژه به صاحبان این صنایع پرداخت شود. برازش با اشاره به این که شهرک‌های چاپ و نشر می‌تواند در رفع برخی مشکلات صاحبان این صنایع مؤثر باشند گفت: اکنون این شهرک‌ها در استان‌های قم، مشهد، تهران، اصفهان و تبریز راه‌اندازی شده و امیدواریم به زودی در دیگر استان‌های کشور نیز راه‌اندازی شود.
وی ادامه داد: به تازگی دولت مصوب کرده که 10 درصد از منابع مالی و اعتبارات مناطق آزاد تجاری و مناطق ویژه در زمینه فرهنگی هزینه شود و با توجه به اعتبارات هفت هزار میلیارد تومانی این مناطق بودجه فرهنگی آن معادل 700 میلیارد تومان خواهد بود که اگر در جایگاه خودش هزینه گردد می‌تواند کمک شایانی به این صنعت داشته باشد.