kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۸۰۵
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۹
گفتنی است ...

باید و نبایدها درباره واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی


 
آقای روحانی رئیس‌جمهور روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد
«در این شرایط وارد کردن واکسن به عنوان یک وظیفه است هر شرکت خصوصی، هر بیمارستان، هر موسسه، هر که می‌تواند از هر کجا واکسن وارد کند، واکسن‌هایی که البته مورد تایید وزارت بهداشت و درمان باشد. البته واکسن داخلی ممکن است در تابستان به دست مردم برسد اما در این مقطع آوردن واکسن خارجی وظیفه ماست، وزارت بهداشت مسئولیت خودش را دارد، شرکت‌های خصوصی هم آزاد هستند که این کار را انجام دهند، بارها این را گفتم باز هم تکرار می‌کنم این یک وظیفه بسیار مهمی برای ما است.»
روز گذشته وزیر بهداشت با انتقاد از حرف‌های غیرکارشناسی در حوزه واردات واکسن به کشور، اظهار داشت: «ماست‌فروش، سیمان‌فروش و... می‌خواهند واکسن وارد کنند، سفرای جمهوری اسلامی ایران از کشورهای عراق و افغانستان با من تماس گرفته‌اند که بساط واردات واکسن کرونا توسط هر کسی را جمع کنیم، افراد غیرمتخصص برای واردات واکسن روسی با قیمت ۱۶ دلار اقدام کرده‌اند در حالی که ما 9 دلار خریده‌ایم. شرکت روسی به آنها اعلام کرده که ما با بخش خصوصی کار نمی‌کنیم و این اقدامات غیرکارشناسی و غیرتخصصی بازار خرید واکسن را برای ما به هم ریخته است.»
وزیر بهداشت همچنین با اعلام اینکه «افراد غیرمتخصص بخش خصوصی به واردات واکسن کرونا ورود کرده‌اند»، گفت: «قلم پای کسی که واکسن قلابی وارد و با سلامت مردم بازی کند را می‌شکنیم.»
نمکی با بیان اینکه قراردادهای خرید واکسن در دنیا «حسین‌قلی‌خانی» است، افزود: «از داوطلبان حرفه‌ای و خوش‌سابقه بخش خصوصی برای ورود واکسن به کشور استقبال می‌کنیم، اما به دلالان این اجازه را نمی‌دهیم.»
کاظم جلالی سفیر کشورمان در مسکو نیز ضمن اعلام نهایی شدن توافق با روسیه برای واردات 60 میلیون دز واکسن «اسپوتنیک وی»، با هشدار نسبت به احتمال سوءاستفاده برخی سوداگران از نیاز کشور به واکسن گفت: «در روزهای اخیر تماس‌های زیادی از سوی بخش خصوصی و برخی مسئولینی که دلسوزانه دنبال خرید واکسن هستند با ما گرفته شده و می‌گویند برخی افراد ادعاهایی درخصوص امکان تامین واکسن دارند. اما بررسی برخی ادعاها از سوی سفارت نشان داد که متاسفانه این ادعاها صحیح نیست. ما تاکید داریم که چنین ادعاهایی باید راستی‌آزمایی شود تا خدایی نکرده این اتفاق نیفتد که دوباره ارز نیمایی به یک عده سوداگر تحویل شود و این افراد نیز نتوانند کاری برای واردات واکسن انجام دهند.»
گفتنی است، درخصوص واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی باید به چند نکته توجه کرد. همان‌طور که وزیر بهداشت اعلام کرد بخش خصوصی قابل اطمینان و خوش‌سابقه‌ای که پیش از این در واردات دارو، سلامت فعالیت و تعهد خود به مردم را نشان داده است با رعایت شرایط و ملاحظات مورد نظر شاید بتواند برای کمک به دولت در عرصه واردات واکسن کرونا نیز وارد شود؛ اما نباید فراموش کرد که اگر سلامت مردم با مسئله سودمحوری و دلالی آمیخته شود خطرات جبران ناپذیری به سیستم سلامت کشور و مردم وارد خواهد کرد و نباید احتمال تقلب، تبانی و خسارت به مردم را از ذهن دور داشت.
نباید فراموش کرد که سال‌هاست شبکه‌ای از دلالان با ارتباطات و نفوذی که دارند بازار سیاه دارو را به راه ‌انداخته‌اند و قطعاً این شبکه فاسد به راحتی از منفعت واردات یا فروش واکسن کرونا نخواهد گذشت.
هم‌اکنون متاسفانه بخشی از داروهایی که با ارز دارویی و برای رفع نیاز کشور وارد می‌شود سر از بازار سیاه در می‌آورد لذا اگر قرار بر مشارکت بخش خصوصی در واردات واکسن کرونا شد باید به شدت راه‌های نفوذ دلالان به نقطه واردات یا تسلط بر شبکه توزیع بسته شود.
در صورت تصمیم به واردات واکسن توسط بخش خصوصی تا خودکفایی در داخل، باید با تمهیدات اساسی از سوی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بر تمام چرخه از جمله معرفی کشور فروشنده و تأیید واکسن و قرارداد، نظارت بر چرخه واردات تا حمل و توزیع و کدگذاری و نصب لیبل و نشان مورد تأیید و ثبت دقیق در سیستم برای جلوگیری از نشت در بازار و در نهایت بر مصرف و تزریق نظارت دقیق شود تا از هر گونه سوءاستفاده احتمالی جلوگیری شود.
و البته همان‌طور که رهبر انقلاب بارها تأکید فرموده‌اند، نظرات کارشناسی وزارت بهداشت باید مبنای تصمیمات ستاد کرونا باشد، در موضوع واردات واکسن نیز هر اقدامی باید با هماهنگی و تایید وزارت بهداشت و به دور از پراکندگی و جزیره‌ای عمل کردن انجام شود.